De ce China construiește o cale ferată de 50 miliarde dolari către Tibet

de Vlad Barza     HotNews.ro
Duminică, 28 martie 2021, 8:47 Economie | Industrie Feroviara


Un tren in Lhasa, Tibet
Foto: Denis Kabanov, Dreamstime.com
​China construiește anual peste 3.000 km de linii de trenuri de mare viteză, dar îi va lua zece ani să construiască 1.000 de km de cale ferată către Tibet, ca parte a unui proiect de 50 miliarde de dolari. Se spune că această cale ferată va fi cea mai dificilă ce a fost construită vreodată, mai ales că va fi electrificată, va conține șase tuneluri de peste 30 km și va ajunge la 4.500 m altitudine. Mai jos puteți citi despre această a doua cale ferată către Tibet, dar și despre motivele pentru care China o construiește, unele dintre ele deloc pașnice.

China a început acum șase ani lucrul la a doua linie de cale ferată către Tibet - Sichuan - Tibet Railway, peste 1.600 km. Linia pornește din Chengdu, trece prin Ya'an și Kangding, intră în Tibet pe la Qamdo și va avea capătul în Lhasa. Vor fi și porțiuni de 200 km/h și călătoria dintre Chengdu și Lhasa va dura doar 13 ore, față de 36 de ore în prezent. Trenul parcurge acum 3.070 km între cele două orașe, iar noua rută va fi de sub 1.650 km.

Foto Dreamstime.com

Proiect: Sichuan–Tibet Railway (sau Sichuan–Xizang railway)

Vor fi trei secțiuni: două treimi din linia de 1.600 km vor fi pe teritoriul Tibetului.
Secțiunea Chengdu–Ya'an, 140 km, cele mai rapide trenuri fac 72 de minute și biletul la clasa a doua costă echivalentul a 8 dolari. Se circulă de la final de decembrie 2018
Secțiunea Ya'an–Nyingchi, 1.011 km va fi cel mai greu de construit pentru că trenul va urca de la 600 m alt, la 4.500 m. Vitezele maxime vor fi în intervalul 120 - 200 km/h, lucrul se va termina în 2030. Lucrările au început la final de 2020.
Secțiunea Nyingchi–Lhasa, 435 km, viteză maximă 160 km/h. Lucrul a început în 2015 și se va termina în 2021, iar trei sferturi din parcurs este pe poduri sau prin tunele.
Costuri totale estimate: 48 miliarde dolari

Orașul Chengdu are 11 milioane de locuitori și este celebru pentru urșii panda uriași și pentru mâncarea specifică provinciei Sichuan.

Nyingchi, cunoscut și sub numele de Linzhi, este un oraș de 115.000 de locuitori din sud-estul Tibetului, iar trenurile de aici către Lhasa, capitala tibetană, ar trebui să circule de la mijloc de 2021. Nyingchi se află la doar 50 km de provincia indiană Arunachal Pradesh, iar India nu este deloc bucuroasă că va exista o cale ferată atât de aproape. Nyingchi se află la 3.000 m alt, fiind unul dintre orașele cu cel mai plăcut climat din Tibet, loc unde sunt localități la peste 4.300 m alt.


Foto Xinhua.net

Ideea unei căi ferate din Sichuan în Tibet a fost enunțată pentru prima oară de liderul chinez Sun Yat-sen la 1911, dar era mult prea devreme și prea greu și nu se punea problema să se facă atunci.

Prima cale ferată către Tibet a fost gata în 2006 și despre ea puteți citi în a doua parte a articolului, însă înalții oficiali chinezi au considerat că mai este nevoie de o altă cale ferată, de data aceasta electrificată și deci potrivită și pentru trenurile de mare viteză.

Foto Saletomic, Dreamstime.com
Click aici pentru a mări fotografia

Cele mai rapide trenuri chineze rulează cu 350 km/h, iar China are acum 40.000 km de cale ferată de mare viteză, toți inaugurați în ultimii 13 ani, după investiții totale de peste 1.000 de miliarde de dolari. Pe noua cale ferată spre Tibet vitezele nu vor putea fi atât de mari, dat fiind relief extrem de complicat, dar pe multe porțiuni trenurile vor rula cu 160 km/h, o viteză deloc mică.

China a reușit să construiască într-un ritm nebunesc căi ferate de mare viteză, 3.000 km/an, iar planul de dezvoltare prezentat de Partidul Comunist Chinez, are ca obiectiv extinderea rețelei de mare viteză la 70.000 km până în 2035.


Foto Xiaomin Wang, Dreamstime.com

Chinezii pot parcurge în sub 5 ore distanțe de 1.000 km și în 8 ore 2.000 km și cea mai lungă rută de mare viteză este Beijing – Guangzhou, 2.324 km, pe care cel mai rapid tren îi parcurge în 8 ore. Există și trenuri de noapte care fac 11 ore (deloc rău!), iar trenurile convenționale fac între 22 și 29 de ore. Ce înseamnă 2.300 km? Distanța feroviară dintre București și Bruxelles!

O legătură strânsă între tren, politică și armată

A doua cale ferată către Tibet are pentru China importanță economică, politică și militară. Statul chinez are o graniță de peste 3.000 km cu India, iar cele două state nu sunt deloc în relații bune, anul trecut având loc și conflicte pe granița înaltă, conflicte care s-au soldat cu zeci de morți. Ei bine, din motive strategice, atât China, cât și India au început să construiască drumuri, aeroporturi și căi ferate în zona graniței, multe dintre investiții fiind făcute în zone slab populate și la altitudini de peste 3.000 m.

În aproape toate articolele scrise în India despre acestă nouă cale ferată se menționează faptul că ea se apropie extrem de mult de granița dintre China și India și gestul era considerat amenințător de către cei din India.

O bună parte dintre investiții se fac pentru ca în cazul unei noi crize dintre cele două state trupele să poată fi aduse cât mai repede și cât mai aproape de zona de conflict. Ambele țări au investit mult și în tehnică militară modernă. Granița de facto dintre cele două țări se numește Line of Actual Control (LAC).

Când este vorba de Tibet, legătura dintre trenuri și politică este extrem de puternică.

În august, președintele Xi Jinping a convocat de urgență un summit pe fondul tensiunilor de la granița cu India și a ridicat nivelul de alertă din zonă, declarându-se îngrijorat. El a spus că Tibetul trebuie să devină ”o fortăreață de stabilitate” și a apelat la ”reluarea ofensivei contra elementelor separatiste”.

Ținând cont de situația politică tensionată, linia de cale ferată care se construiește acum a stârnit controverse. Statul chinez a spus că trenul spre Lhasa va aduce prosperitate, va permite transportul mult mai rapid al mărfurilor și va duce la crearea de locuri de muncă.

Alții au spus că este în special un proiect politic prin care China să preia ferm controlul asupra regiunii Tibet și mai ales calea ferată va fi utilizată pentru a muta rapid trupe în zonă și pentru a continua colonizarea capitalei Lhasa cu etnici chinezi.

Presa internațională a scris în 2020 de mai multe ori despre cum China folosește în Tibet tehnicile de reprimare pe care le-a utilizat și perfectat ani buni pe uigurii din provincia Xinjiang. Mai exact, oamenii sunt luați cu forța și închiși în tabere militarizate unde sunt calificați pentru munci grele și prost plătite și ajung apoi să lucreze în domenii precum industria textilă, construcții și agricultură.

Autoritățile desfășoară și în Tibet programele de asimilare culturală pe care le-au aplicat și în Xinjiang și, în numele combaterii sărăciei, aplică politici dure de asimilare culturală.

Proiectul Sichuan - Tibet Railway este unul ”de suflet” pentru președintele Xi Jinping care spune că această cale ferată ”este un pas important pentru securitatea națională, pentru unitate, pentru consolidarea stabilității la graniță și pentru promovarea dezvoltării economice și sociale în regiune”.

Linia va fi utilizată și de trenurile de marfă, iar Beijingul vrea să exploateze cât mai mult dintre resursele naturale din Tibet, regiune bogată în cupru, litiu, zinc și metale rare.

Tot mai multe companii chineze au venit în Tibet pentru a exploata resursele, iar politica Partidului Comunist este de evita pe cât posibil ca țara să fie dependentă de importuri.

Prima linie electrificată din Tibet
Lucrările sunt aproape gata la segmentul de 435 km dintre Lhasa și Nyingchi, iar montarea șinelor s-a finalizat în decembrie anul trecut, cu costuri de aproape 5 miliarde dolari. Trenurile vor face sub 4 ore între cele două orașe și vor trece prin 47 de tuneluri și pe 120 de poduri, la peste 3.000 m alt. China a construit acestă linie dificilă în doar șase ani. Autobuzele fac 7 - 9 ore între cele două orașe.

Calea ferată cea mai dificilă din lume?


Segmentul central - secțiunea Ya'an–Nyingchi - are 1.000 de km și lucrările vor dura 10 ani, ceea ce este enorm pentru China care în 10 ani a construit 30.000 km de linii de mare viteză. În 2030 ar trebui să fie gata linia, iar asta spune multe despre dificultatea proiectului catalog de mulți ca fiind cea mai dificilă cale ferată din lume, mai ales că trenurile vor atinge și peste 120 km/h.

Costurile vor fi uriașe fiindcă 95% din linie va fi prin tuneluri, poduri și viaducte și vor fi 72 de tuneluri cu o lungime totală de 851 km și mai multe vor avea peste 30 km lungime, cel mai lung dintre ele, Yigong, urmând să aibă 42 km.

Nouă viaducte sunt mai înalte de 100 de metri, iar cel mai înalt va fi de 630 metri.

Dată fiind geologia complicată a regiunii și cum aproape întreaga linie va fi prin tuneluri, Sichuan Tibet railway va fi mult mai greu de construit decât prima cale ferată ce a ajuns în Tibet. Însă estimările sunt că ea va transporta mult mai multe mărfuri și mai mulți pasageri decât prima linie din Tibet.

China are experiență în construcția de căi ferate în regiuni înalte și reci, iar în rețeaua sa de mare viteză există chiar și un tunel la 3.700 m alt.

Chinezii oricum construiesc foarte rapid, având efective uriașe de lucrători și neavând un sistem complicat de atribuiri și licitații. Însă pe platoul tibetan iarna ține și peste jumătate de an, iar temperaturile scad și la sub -35 de grade. Pentru ca lucrările să nu se oprească iarna, chinezii au dezvoltat în proiectele precedente un sistem prin care au putut turna beton și la -25 de grade, folosind corturi, focuri aprinse, apă fierbinte și abur pentru a menține betonul la temperatura optimă. Le va fi extrem de util tot ce au învățat.

Prima cale ferată spre Tibet - Qinghai-Tibet Railway

În 2006 a fost dată în folosință linia de 1.142 de km dintre Golmud și Lhasa, iar trenurile fac 14 ore. Pe această linie se găsește și gara situată la cea mai mare altitudine în lume, Tanggula, la 5.068 m, dar trenurile nu opresc în ea.

Nu sunt trenuri de mare viteză pe cei 1.100 km, însă cele existente prind adesea 100 km/h, locomotivele sunt super-puternice, iar vagoanele sunt modificate pentru altitudine. Trenul are trei clase, de la vagoane clasă tipice fără paturi, până la compartimente de dormit cu patru paturi. Linia se numește Qinghai-Tibet Railway.


Foto Xuefei Yuan, Dreamstime.com
Click aici pentru a mări fotografia

Cel mai important oraș dintre Lhasa și Golmud este Nagqu (Nagchu), situat la 277 km de Lhasa (drumul durează între 3 ore și jumătate și 4 ore).

În total, de la Beijing la Lhasa sunt 3.750 km, iar trenul zilnic face 40 de ore. Linia de la Golmud la Lhasa a fost construită în cinci ani, cu costuri de 4,2 miliarde dolari. Au lucrat peste 220.000 de oameni, mulți cu măști de oxigen, din moment ce s-au făcut lucrări și în aerul rarefiat de la peste 5.000 de metri altitudine. Inițial trenul făcea 48 de ore, dar timpii s-au redus treptat în 15 ani.

Înainte de 2000 se estima că va dura 10 ani construcția liniei, cu un buget de 2 miliarde dolari, apoi în 2001 s-a vorbit de cinci ani și 2,5 miliarde dolari.

Patru variante de traseu au fost luate în considerare: de la Lhasa către Xining (Qinghai), Chengdu (Sichuan), Kunming (Yunnan) sau Lanzhou (Gansu). În paranteză este pusă provincia din care este orașul.

În iunie 2001 China a dat undă verde construcției căii ferate Golmud - Lhasa, iar termenul de finalizare era de șase ani. Calea ferată a ajuns în anii '50 la Golmud, oraș de altitudine (2.800 m) situat la 2.600 km de Beijing. Între 1958 și 1984 chinezii au construit cei 845 km de cale ferată dintre orașele Xining și Golmud din provincia Qinghai și planul era ca trenul să ajungă până în Lhasa, dar s-a renunțat la acel moment.

Pe această cale ferată se găsește și tunelul feroviar situat la cea mai mare altitudine din lume, Fenghuoshan, un tunel de 1,3 km lungime, situat la 4.920 metri alt. Tunelul a fost săpat prin permafrost, iar pentru ca tunelul să nu se prăbușească peste lucrători ca urmare a topirii gheții din cauza căldurii degajate de oameni și de utilaje, au fost instalate sisteme uriașe de răcire. Și aici au trebuit găsite modalități de a turna beton la -25 de grade și au adus boilere uriașe pentru a menține betonul la temperatura optimă.

Tibet - o regiune cu totul specială

Tibetul este celebru pentru palatul Potala din Lhasa, pentru priveliștile spre vârfurile himalayene, pentru mănăstirile budhiste, pentru iaci și pentru steagurile de rugăciune.

Tibetul este de 11 ori mai mare decât România, iar populația este de 6 milioane de oameni. Turiștii au nevoie de permise speciale emise de China pentru a vizita regiunea și de alte permise pentru a se deplasa în diverse zone din regiunea de 2,5 milioane kmp. Pentru a obține permisiunea de a vizita Tibetul, turiștii străini trebuie să rezerve un ghid, ceea ce le limitează drastic libertatea de a explora în voie.

Partea sumbră ține însă de istoria nemiloasă a locului, China susținând că Tibetul este parte a imperiului încă de acum 13 secole. Trupele lui Mao au anexat Tibetul în 1951, iar în 1959 Dalai Lama a fugit în India, după ce o revoltă populară a fost reprimată dur de chinezi. China numește anexarea violentă din 1950-51 ”eliberare pașnică”.

În anii 60' și 70', mii de temple au fost distruse, iar anii 80' au adus o perioadă firavă de deschidere culturală, China începând să dezvolte și infrastructura.

Pe de altă parte, China a modificat echilibrul demografic din Tibet, încurajând chinezi din alte regiuni ale țării să se mute în Lhasa și în alte orașe din regiune. China este inflexibilă și spune clar că Tibetul este parte integrantă a statului chinez, astfel că orice țară sau organizație care-l sprijină deschis pe Dalai Lama este criticată de statul chinez. Pentru China este de neconceput ca Tibetul să fie independent, iar când revoltele devin grave, le înăbușă fără milă, cum a fost în 2008.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















23304 vizualizari

  • +4 (50 voturi)    
    Moama (Duminică, 28 martie 2021, 9:23)

    Costi888 [utilizator]

    Astia fac 1000 km de cale ferata de mare complexitate in 8 ani. Noi facem 2 km de autostrada in 3 si care se prabuseste dupa 2
    • +18 (48 voturi)    
      Amice... (Duminică, 28 martie 2021, 10:55)

      ranuhasu [utilizator] i-a raspuns lui Costi888

      Ii motiveaza gandul rau, de-aia. Gaseste demonul oricarei natii si tine-o in priza cu niste frica - o sa faca minuni.
      • -7 (37 voturi)    
        stereotipuri (Duminică, 28 martie 2021, 15:40)

        John_Re [utilizator] i-a raspuns lui ranuhasu

        se vede ca n-ai iesit din romania si mai mult sa fi lucrat cu chinezi.

        dar stii tu cum e la romani. intotdeauna igzista o ixplicatie. citat din garcea.
        • -1 (3 voturi)    
          igzista o ixplicatie (Luni, 29 martie 2021, 14:15)

          niciolae [utilizator] i-a raspuns lui John_Re

          Corect: "iegzistă o iexplicație".
          Și citatul nu-i din "garcea", ci din Leana lui Pârțag.
          Dacă tot citezi, informează-te mai bine...
        • 0 (0 voturi)    
          lool (Luni, 29 martie 2021, 20:40)

          gigifisiune [utilizator] i-a raspuns lui John_Re

          Ia spune-mi, bravule, cum e sa lucrezi cu chinezi, ca-ti spun eu imediat daca ai lucrat sau nu vreodata cu ei
          • 0 (0 voturi)    
            boss (Marţi, 30 martie 2021, 12:46)

            John_Re [utilizator] i-a raspuns lui gigifisiune

            'neatza.

            ma intreaba chinezu' cat de des circula trenurile de mare viteza in Ro.

            ce sa-i spun?
      • 0 (32 voturi)    
        Comentariu sters de utilizator (Duminică, 28 martie 2021, 17:57)

        [anonim] i-a raspuns lui ranuhasu

        • +2 (2 voturi)    
          Ei ii mananca :) (Luni, 29 martie 2021, 15:11)

          CezarN [utilizator] i-a raspuns lui

          :)
      • +3 (27 voturi)    
        realitatea vs propagandă (Duminică, 28 martie 2021, 20:50)

        irys [utilizator] i-a raspuns lui ranuhasu

        Nimeni (patroni, șefi, politruci etc,) să nu-și facă iluzii că oamenii dau randament ridicat din frică.
        Orânduirea sclavagistă (Imperiul Roman), agricultura bazată pe munca sclavilor în Americi
        au dispărut pt că nu au putut concura cu munca care generează și stă la baza unei vieți din ce în ce mai bune și care îți dă încredere că acea muncă-activitate Are Rost pt. tine și ai tăi..
        Lipsa de libertate , munca forțată nu aveau și nu au cum să ducă la rezultatele economice din China ultimilor 40 de ani , fără precedent în istoria omenirii inclusiv la scara la care s-au produs.
        Acum 40 de ani (în ~1980 !) China era în urma Afghanistanului, Bangladeshului (!)
        90% din populație (peste 1 miliard de chinezi) trăia sub pragul (acelui timp) de sărăcie iar 80% trăia în mediul rural (din agricultură, în țara cea mai populată dar cu doar 12% din teritoriu teren arabil).
        Astăzi, Afghanistanul este ultima în Asia (mulțumită și îndelungatei ,,asistențe” occidentale) pe când
        în China s-a inversat (pt. peste 1 miliard de oameni) procentul de sărăcie (din 90/10 la 10/90) , o treime din chinezi (~400 milioane) ajungând în clasa mijlocie, în ultimii 13 ani realizându-se (printre Multe Altele) 160 de mii km de autostrăzi și drumuri expres și 40 de mii km de căi ferate de mare viteză (TGV)
        Occidentul trebuind să se coalizeze în încercarea de a împiedica China să devină prima economie a lumii.
        Cum poate cineva să creadă (Cum?!) că resorturile - motorul acestui imens tur de forță, greu și de imaginat că ar fi posibil în 40 de ani (de la revoluțiunea română s-au risipit 31 de ani !) ar putea fi frica - munca impusă ???
        • +8 (12 voturi)    
          Bravo (Luni, 29 martie 2021, 6:52)

          FortApache [utilizator] i-a raspuns lui irys

          Se intampla ca in ultimii 15 ani am adunat prezenta pe teritoriul chinez (de la Beijing pana in Hong Kong) peste 3 ani...si iti dau dreptate 100%.

          Nu am vazut natie de oameni ca ei...nu exista sambata si duminica...furnicar...munca si iar munca, cartiere dispar si altele se construiesc...nu am cum sa cuprind acum cele traite.

          Chinezul cu care lucram acum 15 ani si cu care lucrez si acum, avea o motoreta Honda second hand si cas la gura, i-am cumparat atunci o Toyota Corola noua numai sa faca treaba (nastea nevasta-sa)...acum dupa 15 ani , nu-ti exagerez...ma cumpara de 5 ori...(munca fratica pe el) are spre 200 de angajati (patura de mijloc).

          Cand m-am stabilit in USA chinezul mi-a zis ca-s tampit...sa ma mut in China cu familie cu tot ca o sa fie mai bine...n-am facut-o dar nu-mi pare rau nicio secunda.

          Ma rog..asta-i viata :)))
          • +5 (13 voturi)    
            China (Luni, 29 martie 2021, 9:56)

            atc [utilizator] i-a raspuns lui FortApache

            De aia'i bine ca-i gonim din Ro. Ne-ar putea molipsi, Doamne fereste!
            • +1 (5 voturi)    
              Motivul principal (Luni, 29 martie 2021, 17:11)

              FortApache [utilizator] i-a raspuns lui atc

              Pentru care sunt goniti este ca China Offshore Company, firma prin care opereaza in afara teritoriului chinez...nu da parandarat si e deranj mare :)))
      • +4 (6 voturi)    
        demonul natiei (Luni, 29 martie 2021, 9:53)

        atc [utilizator] i-a raspuns lui ranuhasu

        Crezi ca daca-l definim ca "prostie", "lene" ,s.a.m.d, ne-ar ajuta cu ceva?
      • 0 (12 voturi)    
        Întrebarea este, de ce? (Luni, 29 martie 2021, 10:08)

        asavreau [utilizator] i-a raspuns lui ranuhasu

        De fudulie și pentru ai ține ocupați pe chinezi să nu gândească. Plus Tibetul încă nu-i comunist. Trebuie cale ferată să poți transporta tancuri și trupe să le bage comunismul în casă celor din Tibet.
        • +3 (7 voturi)    
          Comentariu sters de utilizator (Luni, 29 martie 2021, 11:34)

          [anonim] i-a raspuns lui asavreau

        • +5 (9 voturi)    
          Ignoranta 100% (Luni, 29 martie 2021, 11:47)

          pehash [utilizator] i-a raspuns lui asavreau

          Crezi ca in Tibet umblau cainii cu covrigi in coada si au venit chinezii sa le fure gaura de la covrig?

          Tibet - o suprafata de 10 ori mai mare decat Romania, pe care in 1950 locuiau doar 1 milion de oameni. Majoritatea carau apa cu bidonul de la rau si se incalzeau iarna arzand balegar. Acum sunt 3.5 milioane...
          Pe chinezi nu-i intereseaza viziunea occidentala romantica despre Tibet. Pentru ei, este un teritoriu care trebuie dezvoltat.

          Abia au trecut 100 de ani de cand imperiul Britanic invada Tibetul autonom cu trupe indiene. De-aia au acum conflicte la grantia cu India.
    • +4 (32 voturi)    
      in plus (Duminică, 28 martie 2021, 16:30)

      aero [utilizator] i-a raspuns lui Costi888

      Mai dau si covid la toata planeta si noi tot de la ei cumparam! Ii veneram, nu alta!..Nu am mai auzit niciun val de covid la ei..au devenit imuni, mai fac si prezentari de moda fara masti chirugicale! Suntem prosti cu sonerie.
  • +8 (46 voturi)    
    Ce a facut China cu Tibet, face Africa cu Europa (Duminică, 28 martie 2021, 10:06)

    cenzuratul [utilizator]

    "a modificat echilibrul demografic"
    • -7 (35 voturi)    
      Comentariu sters de utilizator (Duminică, 28 martie 2021, 17:51)

      [anonim] i-a raspuns lui cenzuratul

      • -1 (17 voturi)    
        Sau poate China apartine Tibetului (Duminică, 28 martie 2021, 21:02)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui

        Ai dovezi in vreun sens sau altul? Sau doar ce ti-a spus Mao?
        • -4 (8 voturi)    
          Comentariu sters de utilizator (Luni, 29 martie 2021, 9:39)

          [anonim] i-a raspuns lui AliKimiku

          • +1 (5 voturi)    
            Ți se pare ca era altceva în China? (Luni, 29 martie 2021, 10:26)

            jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui

            Aveau 90% țărani și acum 40 ani.
            • -1 (3 voturi)    
              Comentariu sters de utilizator (Luni, 29 martie 2021, 11:36)

              [anonim] i-a raspuns lui jorj_bv

    • +4 (4 voturi)    
      Tibet (Luni, 29 martie 2021, 9:58)

      atc [utilizator] i-a raspuns lui cenzuratul

      Cu mica-mare deosebire ca UE o face din proprie dorinta, pe cand Tibetul...
  • -7 (47 voturi)    
    daca nu erau comunisti (Duminică, 28 martie 2021, 14:55)

    tahomir [utilizator]

    construiau 15.000 de km de cale ferata de mare viteza, nu un amarat de 3000. Nu credeti? Pai comparati cu situatia de la noi, am avut 45 de ani de comunism si 32 de capitalism si diferenta se vede dupa 1990. E plin de cai ferate de mare viteza ,trenurile brazdeaza tara in lung si in lat, bine ca exista cei 75000 de km de autostrazi pentru cei ce nu suporta viteza asa de mari.
    • +10 (32 voturi)    
      Hah (Duminică, 28 martie 2021, 15:30)

      gamma [utilizator] i-a raspuns lui tahomir

      China construieste cai ferate amenitatoare ca o tara agresiva ce este , uite noi romanii suntem pasnici si nu construim nimic , poate doar cativa km de autostrazi patetice. Americanii sunt cei mai buni , departe de infrcosatoarele cai ferate ei au construit o flota de razboi superioara celei insumate din toate celelalte tari de pe glob . China are 1 mil de uiguri in lagare , US 2 milioane de negri si mexicani in inchisori . Se poate face propaganda oricum , am trait destul pe vremea raposatului . Mai bine as vrea sa stiu fara propaganda ce au chinezii cu uigurii si invers , o idee de articol .
      • +7 (11 voturi)    
        China si uigurii (Duminică, 28 martie 2021, 21:13)

        FortApache [utilizator] i-a raspuns lui gamma

        Decat s-o frece toata ziua asistati sociali...minoritari trecuti prin genocid, mai bine ii formeaza pe o meserie si drumul la fabrica...

        Se traieste greu in China (muncitorimea in general) dar ei sunt obisnuiti cu munca si nu fac nazuri.
      • +6 (10 voturi)    
        Păturile sărace fac mai multe infracțiuni (Duminică, 28 martie 2021, 21:29)

        jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui gamma

        Iar într-o țară cu taxe de școlarizare, reușesc doar săracii cu aptitudini sportive sa ia o Bursă ca să își găsească o slujba bună și dacă nu merge cu sportul. Înțeleg că acum deja se marșează la greu pe diversitate și cote rasiale, sexuale, etc ca în serialele cu distribuție făcută socialist. Dar și asta e ciudat dacă nu e capabil, de ce sa ia locul unuia mai bun decât el dar care nu e divers.
        Asa și în Franța, au în pușcării 25% străini, respectiv 25% musulmani (magrebieni sau cu originile acolo deși sunt născuți în Franța).
  • +5 (25 voturi)    
    pentru ca poate. (Duminică, 28 martie 2021, 15:07)

    John_Re [utilizator]

    dar nu-i bai pentru romanii au timp sa vada la televizor ce se intampla pe acolo.
  • +4 (24 voturi)    
    mentalitate (Duminică, 28 martie 2021, 19:21)

    Razvan_M [utilizator]

    Unele tari isi cunosc istoria de mii de ani - si si-o apreciaza. Isi fac planuri pe termen lung. Cauta sa fie uniti. Se comporta ca o natie matura.
    Noi nu stim mai nimic despre istoria noastra. Inca suntem imaturi ca natie.
    • 0 (8 voturi)    
      istorie (Luni, 29 martie 2021, 10:05)

      atc [utilizator] i-a raspuns lui Razvan_M

      Poate tu nu o cunosti! Majoritatea am aflat despre tunelul de mare viteza dintre vf. Omu' si piramide, construit de stramosii nostri, Dacii liberi!
      • 0 (2 voturi)    
        Comentariu sters de utilizator (Marţi, 30 martie 2021, 11:06)

        [anonim] i-a raspuns lui atc

  • +1 (11 voturi)    
    Mulțumesc (Duminică, 28 martie 2021, 21:09)

    irys [utilizator]

    Mulțumesc autorului pt. acest articol cu foarte multe informații (pe baza cărora fiecare poate să tragă concluziile care-i convin).
    Chiar dacă sunt presărate și câteva fraze (figuri) impuse-preluate din propaganda care condamnă fără să judece, fără ,,să știe”, nu le voi ,,nuanța” și nici combate pt. că restul conținutului e mult mai bogat și (în mod evident) mai important și demn de atenție.
    • +8 (16 voturi)    
      @irys (Duminică, 28 martie 2021, 22:12)

      sile1 [utilizator] i-a raspuns lui irys

      Nu crezi ca fara propaganda anti-chinezeasca unora le-ar putea veni ideea ca in China comunismul POATE
      si altii nu pot, iar asta le da dureri de cap unora ?

      De aia se simt obligati cei care prezinta realizarile remarcabile ale Chinei sa bage niste "soparle" din, probabil, 2 (doua ) motive:

      1) pentru a nu fi taxati sau eventual,limitati,in exprimarea libera a realitatii de catre diverse "forte" interesate in blamarea Chinei si a sistemului ei de organizare sociala

      sau

      2) pentru a evita sa fie injurati de unii care habar n-au cum e prin China dar vorbesc din postura de parerologi atot cunoscatori.
      • 0 (8 voturi)    
        Un articol Foarte Bun (Luni, 29 martie 2021, 0:18)

        irys [utilizator] i-a raspuns lui sile1

        Cele câteva compromisuri = clișee / steoretipii obligatorii agățate de coada Chinei (când e subiect de articol) pot fi apreciate ca neglijabile în acest articol foarte interesant, cu informații inedite (și pt.f. mulți români, din păcate) și chiar singulare în media noastră, despre standardele prezente și viitorul căilor ferate în China (și în lume).
        _(recomand site-ul youtube - Chinese bridge - , secțiunea railway)_

        Chiar dacă nu este perfectă (e imposibil), China e membru permanent al Consiliului de Securitate ONU, e o mare putere pe această planetă. Omițând diferendele cu India (unele apărute din reglementări impuse de stăpânitori de prin alte părți) de-a lungul graniței de mii de km aferente provinciei Tibet mai sunt și alte zone de conflict, din Indochina până-n Pakistan/Afghanistan, graniță greu și f.greu accesibilă. Ce s-ar întâmpla dacă forțe ,,teroriste” de tot felul s-ar refugia, și-ar face bazele pe teritoriul Chinei, ar ataca pe alții din China ? Cum să lase o mare putere fără control mii de km de graniță, dublul distanței București-Moscova ?
        Pe de altă parte, din documentare existente pe youtube (inclusiv producții ,,Arte”) care prezintă viața oamenilor la granița chino-indiană , rezultă că oamenii își duc viața, au relații fără a conștientiza-percepe vreo graniță (pe care o pot trece fără vreo formalitate), fără a avea de-a face cu vreo autoritate care să limiteze în vreun fel accesul și viața în comun de-a lungul frontierei ,,capitalisto-comuniste”.
        Existența unei căi ferate de mare viteză în apropierea graniței chino-indiene va deschide oportunități (în primul rând economice) și pt. indienii din zonă.
      • +1 (7 voturi)    
        @sile1 (Luni, 29 martie 2021, 1:10)

        irys [utilizator] i-a raspuns lui sile1

        Se pare că, într-adevăr, trebuie să te pretezi la oarece compromisuri pt. a putea prezenta (românilor) realități și realizările demne de atenție de pe alte meleaguri.
        Chiar dacă întrebarea cheie (la care ar trebui să aflăm și noi răspunsul) este ,,Cum au făcut?”
        indiferent cine, unde și în ce domeniu a făcut o treabă bună pe lumea asta ,
        în cazul Chinei trebuie să te lupți cu morile de vânt pt a aduce în atenție măcar câteva picături din realizările ei de excepție (în multiple domeni).
        S-a decretat ,,Undeva” că China nu ne este prietenă (ci dimpotrivă !). Chiar și acest lucru justifică temeinic să știm tot ce a făcut, să știm (să aflăm) cum a făcut și de ce e în stare (azi, mâine, poimâine) în domeniile de importanță majoră.
  • +1 (3 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Luni, 29 martie 2021, 10:28)

    [anonim]

  • +5 (7 voturi)    
    TARI & Tari (Luni, 29 martie 2021, 12:25)

    jidanul [utilizator]

    Sunt cateva tari care construiesc secolul 21, USA, China, Japonia, Emiratele Arabe Unite, Israelul si gramada de tari care incearca sa le urmeze, undeva la urma e UE si pe la sfarsit, Romania. Numai ca Romania in urma cu 35-40 de ani construia cai ferate, producea sina de cale ferata si foarte multi chinezi si-au facut facultatiile in Romania. Ar trebui sa folosim strategia chineza de dezvoltare si sa colaboram cu chinezii, in toate domeniile, ca doar si Germania face la fel. Problema e la noi, la conducatorii actuali ai Romaniei care sunt batuti in cap, lipsiti de patriotism si nationalism constructiv, incompetenti, incapabili, iresponsabili si inconstienti sau chiar tradatori de tara si popor.
    • +4 (4 voturi)    
      Ro (Luni, 29 martie 2021, 17:49)

      atc [utilizator] i-a raspuns lui jidanul

      Fii mai ingaduitor cu conducatorii nostri! Nici sa construiesti un haos calumea, nu-i chiar asa usor!
  • +1 (1 vot)    
    Comentariu sters de utilizator (Marţi, 30 martie 2021, 10:54)

    [anonim]



Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...





Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by