De ce China vrea să pună frână construcției de linii de tren de mare viteză

de Vlad Barza     HotNews.ro
Marţi, 6 aprilie 2021, 8:27 Economie | Industrie Feroviara


Tren de mare viteza din China
Foto: Wuwei1970, Dreamstime.com
​China a construit în 15 ani peste 38.000 km de căi ferate de mare viteză și vrea să ajungă la 70.000 km în 2035, dar ar fi posibil ca ținta să nu fie atinsă. Mai mulți oficiali spun că liniile de mare viteză pierd extrem de mulți bani și, deși nu sunt planuri de a îngheța proiecte la care s-a început lucrul, s-ar putea să fie anulate viitoare proiecte care riscă să genereze pierderi mari.

China a construit anul trecut 4.900 km de linii de mare viteză, unele cu viteză maximă de 350 km/h, altele cu 250 km/h, iar pentru anul în curs ținta este de 3.700 km.

Planul ar fi ca între 2021 și 2025 să fie construiți 12.000 de km de cale ferată de mare viteză, cu 32% mai puțin decât s-a construit între 2016 și 2020. China are un buget de 100 miliarde dolari/an pentru sectorul feroviar și estimările sunt că investițiile totale pentru crearea rețelei de mare viteză au trecut de 1.000 de miliarde.

China a inaugurat în 2007 prima sa linie de mare viteză, vitezele maxime au fost de 350 km/h în primii ani, dar au fost scăzute cu 50 km/h după un grav accident din vara lui 2011 când au murit 43 de oameni. Cinci ani mai târziu vitezele au urcat pe mai multe tronsoane la 350 km/h și se dorea ca vitezele să ajungă la 380 km/h, dar s-a renunțat fiindcă ar fi fost prea mari costurile cu energia, cu mentenanța și cu siguranța. În plus, 350 km/h deja este o viteză extrem de mare și creșterea la 380 km/h nu ar aduce mari câștiguri de timp.

De exemplu, un tren care parcurge 300 de km în 68 de minute ar face doar cu 3 mai puțin dacă ar rula cu 380 km/h pe porțiunile unde acum rulează cu 350 km/h.

China vrea să fie mai chibzuită cu viitoarele proiecte de linii de mare viteză și, spre exemplu, va aproba construirea a încă unei linii doar între orașe între care gradul de ocupare este mai mare de 80% la trenurile care crculă în prezent.

În plus, linii de mare viteză vor fi construite doar între orașe care au cel puțin 15 milioane de călători pe an și vor fi pedepsiți cei care ”rotunjesc”statisticile pentru a le ieși mai bune.

S-a decis și că se va aprobare pentru linii ce permit viteze de până la 350 km/h doar între orașe care au un trafic anual de călători de cel puțin 25 de milioane de persoane, în timp ce pe liniile intercity vitezele maxime admise vor fi de cel mult 200 km/h.

Marea problemă este că majoritatea liniilor de mare viteză sunt pe pierdere, mai precis doar cinci dintre cele 16 linii de super-viteză aduc profit, în frunte cu Beijing - Shnaghai. Mai mult, compania de stat China State Railway Group Company, Ltd are datorii de aproape 900 miliarde dolari. O parte dintre linii au fost finanțate de guvernele din diversele provincii care, la rândul lor, au acumulat datorii mari.

De precizat că autoritățile chineze au spus că au construit aceste linii de mare viteză nu în ideea de a obține profit, ci pentru a crește mobilitatea populației, pentru a stimula economia și pentru a scădea blocajele din traficul auto și poluarea. Evident că aceste linii de mare viteză sunt și o carte pe care China o joacă în discuțiile cu diversele țări vrea să-și vândă tehnologia.

Însă, deși unele linii nu aveau cum să facă profit, date fiind investițiile uriașe necesare construcției, pierderile atinse de unele tronsoane au fost dincolo de orice previziune.

Apoi, un fapt cât se poate de palpabil ține de faptul că aceste trenuri au făcut viabilă naveta între orașe situate la 100-200 km distanță, fiindcă trenurile pot face 25-50 de minute, așa că este fezabil pentru fiecare zi. Asta a permis oamenilor din orașe mai mici să-și poată lua job-uri în orașe mari precum Beijing, Shanghai, Tianjin sau Guangzhou fără ca acei oameni să trebuiască să se și mute în acele orașe.

Linia cea mai profitabilă este Beijing - Shanghai, 1.318 km, inaugurată în vara lui 2011 după trei ani și trei luni de construcție. Pe vechea linie nu doar că distanța era cu 150 km mai mare, dar cele mai rapide trenuri făceau 14 ore. Pe linia de mare viteză timpii au scăzut la sub 5 ore.

Cu toate trenurile din China s-au făcut anul trecut 2,17 miliarde de călătorii, cu 39% mai puțin decât în 2019, de vină pentru scădere fiind pandemia. Transportul de mărfuri a crescut cu 4%.

De ce China construiește atât de repede și atât de ieftin căi ferate de mare viteză
- costul cu forța de muncă este mic
- forța de muncă este aproape nelimitată
- exproprierile se fac rapid și ieftin, dat fiind regimul totalitar
- nu se pierde timp cu licitații și contestații
- statul este extrem de puternic și toate resursele de cercetare au fost mobilizate
- standardizare puternică a tehnicilor de construcție pentru a scădea cât mai mult costurile
- diversele autorități sunt dornice să investească în căi ferate pentru a crea locuri de muncă.

Cele mai importante linii chineze de mare viteză și cât fac trenurile
Beijing - Tianjin. 120 km, prima linie de mare viteză. Trenurile fac 30 - 37 minute
Beijing - Shanghai, 1.318 km, cele mai rapid trenuri fac 4 ore și 18 minute, viteza maximă este 350 km/h. Există și trenuri de noapte, cele mai rapide fac sub 13 ore, cele mai lente fac 19 - 22 ore.
Beijing - Guangzhou, 2.273 km, cele mai rapide trenuri fac 8 ore și 5 minute
Shanghai - Kunming, 2.266 km, cele mai rapide trenuri fac sub 11 ore. Trenurile convenționale fac chiar și 35 - 39 ore.
Beijing - Xi'an, 1.216 km, cele mai rapide trenuri fac 4 ore și 26 minute
Shanghai - Shenzen, 1.623 km, 8 ore
Hong Kong - Guangzhou, 144 km, cele mai rapide trenuri fac 46 minute
Shanghai – Harbin, 2.400 km, 12 ore
Beijing–Harbin, 1.240 km, 6 ore și jumătate
Shanghai - Xi'an, 1.387 km, cele mai rapide trenuri fac 6 ore, cele mai lente, 22 de ore
Shanghai – Guangzhou, 1.810 km, cel mai rapid tren face 6 ore și 50 minute
Beijing - Changhsa, 1.591 km, cele mai rapide trenuri fac 5 ore și 39 minute
Beijing - Harbin, 1.249 km, cele mai rapide trenuri fac 7 ore

Surse: Caixin, South China Morning Post, Railway Technology






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















13900 vizualizari

  • +3 (9 voturi)    
    Între timp noi schimbăm bordurile în sectorul 3 (Marţi, 6 aprilie 2021, 8:49)

    nick24 [utilizator]

    În 30 de ani, dacă reabilitam càte 33 km pe an, aveam 1000km de linie cu 160km/h.
    Dacă reparam punctele de restricție ( poduri, podețe, noduri de cale ferată) câte 10 pe an aveam acum viteza cea mai mare de 120-140km/h ca acum 30 de ani.

    Oare de ce nu s-a făcut nimic? Dar chiar nimic! Pt că după reabilitarea Constanța-București-Predeal se merge la fel ca în anii 80 , ba chiar pe București-Ploiești mai încet.
    • +10 (12 voturi)    
      Am eu un raspuns (Marţi, 6 aprilie 2021, 9:44)

      ranuhasu [utilizator] i-a raspuns lui nick24

      La ei, unul dintre motive a fost, citez: “- diversele autorități sunt dornice să investească în căi ferate pentru a crea locuri de muncă”. Ei sunt colectivisti cultural, sociologic vorbind - la chinezi a lucra pt binele comun este un scop. Noi suntem in abordarea activitatii de la munca individualisti, ca toti occidentalii, dar balcanici - adica frecam menta si corupti, pt ca istoria ne-a invatat ca cine fura pt el da inainte mai repede decat cine face ceva pt societate. Chinezii au alta poveste fata de noi
      • +2 (8 voturi)    
        Tu ai fost prin occident? (Marţi, 6 aprilie 2021, 10:44)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui ranuhasu

        Eu din cate am vazut prin toata europa de vest, ba chiar si prin aia centrala, pana in Ungaria, am vazut si Autostrazi, si cai ferate de mare/medie viteza, toate functionale. Unele mai peticite, altele mai noi, dar toate functionale.
        • +5 (5 voturi)    
          el vorbeste despre chinezi (Marţi, 6 aprilie 2021, 12:37)

          John_Re [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

          iar caracterizarea este perfecta. atat a lor cat si a noastra.
      • -3 (5 voturi)    
        "sociologic vorbind" (Marţi, 6 aprilie 2021, 12:35)

        dm602s3 [utilizator] i-a raspuns lui ranuhasu

        sunt la fel de individualisti ca si restul natiilor sau raselor, singura diferenta este ca in China sunt tinuti in frau de partid prin scor social si diverse metode de constrangere. Majoritatea chinezilor se conformeaza deoarece, printre altele, le-a fost promis ca vor conduce lumea si vor continua sa prospere pe seama tarilor pe care le vor atrage ca tributare.
        Dezvoltarea infrastructurii feroviare a fost posibila deoarece existau locuri de munca si urma sa fie create noi locuri de munca. A se vedea cum evolueaza industria auto in Europa, modelele electrice low cost isi muta fabricile in China dar si alte ramuri industriale.
        Mentenanta liniilor de mare viteza este extrem de scumpa. In conditii normale, adica fara subventii sau cu subventii mici, biletul ar fi atat de scump incat nu si l-ar permite decat inginerii, economistii si cei cu nivel inalt de calificare si job-uri bine platite.
        Punctul de cotitura il reprezinta posiblitatea de a lucra de acasa in multe din aceste domenii, deci reducerea mobilitatii combinata cu deindustrializarea si cresterea somajului in tarile vestice fac ca aceste linii de mare viteza sa ramana doar un vis frumos. Vor mai fi infiintate astfel de linii doar pentru a decongestiona aglomerarile urbane foarte mari. In Romania se poate vorbi doar de Bucuresti, dar cel putin la nivel local se fac bani frumosi din PUZ-uri pe cartiere rezidentiale construite dupa standardele evului mediu cu stradute inguste si fara parcari /spatii verzi. Daca Bucurestiul ar avea o astfel de linie, dezvoltarile imobiliare s-ar muta in afara, de-a lungul axei respective deci administratia locala si-ar pierde spagile de la maharii imobiliari.
        PS: stiati ca in China nu se poate plimba orice chinez cu aceste trenuri rapide? Trebuie sa aiba scor social mare si nivel de educatie decent. Biletele se iau doar online, iar accesul este filtrat. Este o chestiune de imagine, aceste trenuri fiind folosite pentru a promova imaginea Chinei ca tara moderna si superioara.
      • 0 (0 voturi)    
        Corect! (Miercuri, 7 aprilie 2021, 10:14)

        Jegul Cristian Ioan [utilizator] i-a raspuns lui ranuhasu

        Politicienii au inteles bine ce vrea Poprul, de aceea nicio formatiune politica saua coalitie nu apromiss caface autistrazi sau cai ferate (nu de mare viteza, nu moderne, dar macar la ivelul anilor '80).

        Deoarece se stie bine ca nu pentru asta te voteaza lume,ci pentru sacosa electorala si galeata rosie!
    • -4 (6 voturi)    
      Ce orașe de la noi au trafic 15 mil. călători/an? (Marţi, 6 aprilie 2021, 9:57)

      Rower [utilizator] i-a raspuns lui nick24

      China nu mai permite construcția liniilor de mare viteza intre doua orașe unde traficul este sub 15000000 mil. călători/an / 365 zile = 41095 călători pe zi. Unde scoți atâția voiajori în Romania?

      Ce oraș de la noi legat cu Bucureștiul poate da un debit de 15 mil. călători/an?

      Citat:
      "În plus, linii de mare viteză vor fi construite doar între orașe care au cel puțin 15 milioane de călători pe an și vor fi pedepsiți cei care ”rotunjesc”statisticile pentru a le ieși mai bune."
      • +4 (6 voturi)    
        asa s-a invatat la facultatea de drumuri (Marţi, 6 aprilie 2021, 12:39)

        John_Re [utilizator] i-a raspuns lui Rower

        de-asta nu s-au construit autostrazi in romania. si in principiu nimic.
    • -3 (7 voturi)    
      Romanii voteaza masiv PSD+PNL (55%) (Marţi, 6 aprilie 2021, 10:14)

      emil bobu [utilizator] i-a raspuns lui nick24

      In conditiile astea, de unde progres, cu poporul inapoiat pe care-l avem?
  • +3 (9 voturi)    
    La ce era bun Ceuașescu (Marţi, 6 aprilie 2021, 9:49)

    BEDE [utilizator]

    Dacă spunea el ceva, indiferent că era rentabil sau nu, se făcea ce spunea el. Acum însă sunt mulți care vor să tragă șpăgi din orice fel de proiecte și lucrări publice, așa că și ceea ce se face se face cu costuri mai mari decât ar fi normal și, de cele mai multe ori, de calitate mai proastă.
    La chinezi se vede că, totuși, cu tot elanul PC să afirme că China este cea mai tare, totuși au început să mai reducă din investițiile care aduc doar pierdere.
    Pe când oare la noi linii pe care să se circule cu 120-140km/h, nu cu 30-70km/h? Hai, zău, că nu-i mare viteză, dar măcar să fie cum era normal în Europa prin 1970!
    • 0 (8 voturi)    
      nu este cazul (Marţi, 6 aprilie 2021, 12:52)

      dm602s3 [utilizator] i-a raspuns lui BEDE

      sa plangem dupa dictatorul nostru.
      Sunt o multime de dictaturi pe lume care au ramas trecut cateva decenii, a se vedea Cuba sau Coreea de Nord.
      China are o sansa unica de a conduce lumea, dat fiind numarul mare de chinezi, resursele naturale exclusive (Litiul, pamanturile rare extrem de cautate in prezent etc) si nivelul ridicat al economiei datorita migrarii locurilor de munca din vest. Deci este un caz izolat de stat iliberal caruia i-a fost permis sa intre in WTO, a reusit sa isi protejeze suveranitatea, rejectand sau reprimand miscarile pro-democratie din faza incipienta si continua sa isi protejeze suveranitatea deoarece pozitia de lider global le poate aduce mult mai mult decat au acum.
      Cu alte cuvinte, ceea ce se aplica si functioneaza in cazul Chinei nu ar functiona si in alta dictatura, decat daca ar fi tot de marimea Chinei si ar avea aceleasi resurse naturale.
  • -4 (4 voturi)    
    Atrocitati (Marţi, 6 aprilie 2021, 13:01)

    ACP [utilizator]

    cat mai multe ca sa se constriasca cat mai repede. Se vede ca merge treaba struna.
  • +2 (4 voturi)    
    Am comentat (Marţi, 6 aprilie 2021, 16:43)

    dincannes [utilizator]

    ... de mai multe ori aici, cum ca trenurile de mare viteza, reprezinta o investitie extrem de costisitoare, cu costuri de intretinere enorme, o alegere neadecvata pentru tara noastra.
    ... multe minusuri am luat, de fiecare data !
  • -2 (2 voturi)    
    chinezii se vaccineaza ?? (Miercuri, 7 aprilie 2021, 1:16)

    Menscorpore [utilizator]

    - sau cum se descurca cu virusul ??
  • 0 (0 voturi)    
    Felicitari pedesereului! (Miercuri, 7 aprilie 2021, 10:10)

    Jegul Cristian Ioan [utilizator]

    Iata, partidul lui Ilici s-a dovedit clarvazator: chinezii, cu formidabila lor dezvoltare din ultimii 20 de ani, au pus frana!

    Nu am fost mai jemkkeri noi, ca am last in pragina reteaua CFR, pe unel magistrale se circula mai incet decat in 1975,anul de varf al comunismului?

    Unele linii secundare au fost desfiintate, iar pe altel, se circula chiar mai lent decat in perioada interbelica, cu locomotive cu abur!

    Tendinta din Chian dovedeste ca s-a procedat foarte bine la noi, ca a avut dreptate ion ilici cand a facut praf retreaua de cai ferate!

    Cinste lui, si tuturor votantilor pedesere!


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...





Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by