De mulți ani se vorbește despre construirea primei linii ferate de mare viteză din SUA, idei au fost multe, la fel și proiecte puse pe hârtie, dar fapte deloc, din mai multe motive. Acum se pare că lucrurile sunt mai aproape de concretizare, iar un oficial a declarat că ar putea începe în următoarele săptămâni lucrările la linia de mare viteză ce va lega Las Vegas de un oraș din California.

Tren BrightlineFoto: Jillian Cain, Dreamstime.com

În acest al doilea trimestru ar putea începe lucrările la linia ferată Las Vegas - Victorville, 270 km, costurile estimate sunt mai mari de 5 miliarde dolari, trenurile ar trebui să facă 85 de minute și să ruleze cu 300 km/h.

Mike Reininger, CEO al companiei Brightline West, care se ocupă de proiect, spune că lucrările vor începe în acest trimestru, scrie USA Today. Compania a întâmpinat însă diverse probleme legate de finanțare, iar investitorii nu sunt chiar încântați să aducă milioane de dolari în proiect.

Este clar că în SUA trenurile de mare viteză nu sunt fiabile pe distanțe de multe sute de km, fiindcă ar costa 20-30 milioane dolari/km construcția, însă cei care promovează trenuri de mare viteză spun că pot fi atrăgătoare pe distanțe de 300-400 km unde drumul cu mașina, pe autostrăzi extrem de aglomerate, durează din ce în ce mai mult.

Oamenii ar putea fi atrași de tren dacă acesta ar face o oră și jumătate pe 300 km, iar mașina face 4 ore, spre exemplu. Va trebui insă să existe transport public foarte bun de la gară (care va fi în afara orașului) către centru.

Cele mai rapide trenuri din rețeaua Amtrak se numesc Acela Express, trenuri care pe scurte distanțe pot depăși 200 km/h, însă pe rutele lungi vitezele medii sunt de maxim 120-130 km/h.

În 2018 compania Brightline a modernizat o secțiune de cale ferată de 74 de km în Florida, între West Palm Beach și Fort Lauderdale. Călătoria durează 40 de minute.

Niciodată nu ar fi rentabilă construcția unei linii de tren de mare viteză de 1.500 - 2.000 km în SUA, mai ales că ar fi vorba de investiții de cel puțin 25 milioane dolari/km.

SUA are o rețea feroviară învechită și controlată de firmele de transport de marfă. Pe căile ferate din SUA transportul de marfă este la superlativ, cantitățile sunt uriașe și companiile feroviare de transport de marfă dețin segmente întregi din căile ferate și nu sunt încântate de ideea de a face loc trenurilor de pasageri.

Trenurile Amtrak de pasageri trebuie, în multe cazuri, să le aștepte pe cele de marfă, exact opusul din majoritatea țărilor europene unde marfarele stau și cu orele când sunt multe trenuri de pasageri ce trebuie să treacă.

De ce NU sunt în SUA trenuri de mare viteză

  • Distanțe uriașe
  • Cultura automobilului cu număr mare de mașini și benzină ieftină
  • Costurile mari de construcție
  • Trenul, ca mijloc de transport, nu este la fel de popular ca în Europa de Vest
  • O rețea feroviară dominată de trenurile de marfă
  • Geografia orașelor și transportul în comun care este slab sau în unele locuri lipsește
  • Popularitatea avionului ca mijloc de transport