De ce China a fost nevoită să reducă viteza trenurilor pe o mega - linie care a costat 23 de miliarde de dolari

de Vlad Barza     HotNews.ro
Joi, 18 noiembrie 2021, 14:07 Economie | Industrie Feroviara


Tren chinez de mare viteza
Foto: Agerpres/Xinhua
China deschidea în 2014 o linie de mare viteză între Urumqi și Lanzhou, iar trenurile trec și prin deșertul Gobi, prin zone muntoase și prin locuri unde rafalele de vânt depășesc 200 km/h. Planul era ca trenurile să facă 8 ore, dar în ultimii ani vitezele au scăzut pe multe porțiuni și cercetările au arătat că vântul este deosebit de periculos și furtunile de nisip afectează grav trenurile. Pe cei 1.800 de km trenurile de mare viteză fac 11-12 ore, iar cele convenționale, 17-25 de ore.


La clasa a 2 a un bilet la trenurile de mare viteză costă 85 de dolari, iar la clasa 1, aproape 140 de dolari. La trenurile convenționale care fac 20 de ore prețurile pornesc de la 35 de dolari, dar viteza medie nu este deloc rea nici la acestea.

Linia a fost gata în 2014, după 5 ani de lucru intens și costuri de 23 miliarde dolari, mult sub cât ar fi costat în Europa o linie de 1.774 km care trece prin deșert și urcă în munți. Inițial viteza maximă era de 250 km/h, atinsă pe mai bine de jumătate din parcurs, însă în ultimii ani pe tot mai multe secțiuni viteza maximă a fost limitată la 200 km/h.

200 km/h nu sună rău, dar pentru standardele din China unde pe multe linii trenurile trec de 300 km/h această linie nu mai poate fi numită ”de mare viteză”. De ce a fost redusă viteza? Din motive de siguranță, mai ales în zona deșertului Gobi și în zonele muntoase traversate de trenuri rafalele de vânt sunt printre cele mai puternice din lume, cu maxime ce au atins 215 km/h.

Nu au fost accidente între Urumqi și Lanzhou, dar cercetările au arătat că rafalele de vânt sunt extrem de periculoase cu cât trenul are viteză mai mare și rezistența la înaintare crește și ea. Nu doar vântul reprezintă o problemă, ci și nisipul pentru că uriașele furtuni de nisip duc la avarierea diverselor părți ale trenului: caroserie, parbriz, roți.

Asta se întâmplă pentru că, spre deosebire de zona Arabiei, granulele de nisip sunt în deșertul Gobi de dimensiuni mult mai mari și vânturile bat mult mai puternic decât în deșerturile din Orientul Mijlociu.

Pe linia de aproape 1.800 km sunt multe zone cu garduri anti-vânt și în cele mai vântoase porțiuni au fost construite tuneluri. Din punct de vedere ingineresc a fost o lucrare extrem de complicată care în alte țări ar fi putut dura 20-25 de ani, nu doar cinci.

Sursa: South China Morning Post






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















6648 vizualizari

  • +11 (17 voturi)    
    Lasa ca vin expertii (Joi, 18 noiembrie 2021, 14:19)

    sfarleaza [utilizator]

    Sa'i faca praf pe chinezi, ca's prosti, habar n'au de viata lor, is praf si pulbere la toate :)
    Da' CFR'ul nu vrea nene sa'i angajeze pe expertii astia sa faca ei de 100 de ori mai bine decat chinezoii... de asta la noi trenu' merge mai lent decat caruta.
    • +3 (5 voturi)    
      Romania nu are trenuri de mare viteza (Joi, 18 noiembrie 2021, 15:27)

      Laurell [utilizator] i-a raspuns lui sfarleaza

      Romania trebuie sa repare, dubleze, electrifice linii de cale ferata, sa construiasca noi linii de legatura intre judete si localitati.
      Lucrarile actuale se desfasoara lent.
      Transportul rutier cu dube, tiruri, microbuze si autocare este concurenta principala la trenuri.
      • +4 (8 voturi)    
        Ah! Panicasem ca nu apareti (Joi, 18 noiembrie 2021, 16:07)

        sfarleaza [utilizator] i-a raspuns lui Laurell

        Asteptam cu interes sa ne explicati cum sta treaba :))
  • +12 (16 voturi)    
    made in china (Joi, 18 noiembrie 2021, 14:51)

    vox_bobuli_vox_bei [utilizator]

    chinezii sunt prosti si habar nu au de viata lor, praf si pulbere la toate

    mai bine ca nu a vrut CFR sa aiba nimic de a face cu ei, poate ne furau tehnologia
  • +10 (14 voturi)    
    Amarati chinezii astia (Joi, 18 noiembrie 2021, 15:08)

    pehash [utilizator]

    1800 de km prin desertul Gobi in 11-12 ore..

    Bucuresti - Arad 600km tot 11-12 ore. E mai greu, pentru ca trebuie sa traversezi jungla unei tari bananiere.. ;)


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...





Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by