Din 15 martie trenurile care vor face legătura între cele mai importante două orașe sârbești, Belgrad și Novi Sad, vor rula pe unele porțiuni cu 200 km/h, după ce se vor fi terminat testele pe secțiunile modernizate de ruși și de chinezi. Serbia și Ungaria au un mare proiect de 3 miliarde dolari pentru modernizarea căii ferate Budapesta - Belgrad, astfel că în 4-5 ani drumul de 350 km să dureze 3 ore și jumătate în loc de opt. În România cele mai rapide trenuri rulează cu 160 km/h între București și Constanța.

Tren Stadler Kiss pentru SerbiaFoto: Mladen Žarkovic

Cei 78 km dintre Belgrad și Novi Sad sunt parcurși în 95 de minute, iar promisiunea este că timpul de parcurs se va reduce la numai 36 de minute, ceea ce înseamnă o viteză medie de peste 130 km/h.

Pe unele porțiuni trenurile vor atinge 200 km/h, iar Serbia a cumpărat trei trenuri Stadler Kiss capabile să atingă această viteză, primul ajungând în țară în octombrie. Contractul este în valoare de 62 milioane euro.

Linia Belgrad - Novi Sad a fost modernizată mai ales de companii ruse care pe unele secțiuni au terminat lucrul cu câteva luni mai devreme.

Linia de viteză Budapesta - Belgrad este unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură din zonă și ar trebui să fie gata undeva între 2025 și 2027, în special datorită implicării Chinei și a împrumuturilor oferite de China. Din noua linie va fi creată o conexiune spre portul grec Pireu, esențial pentru China.

Sursa: International Railway Journal