”Dacă vrei eficiență germană, du-te în Elveția”, spune o glumă, iar cele mai recente date publicate de Deutsche Bahn îi dau dreptate, fiindcă anul trecut un sfert dintre trenurile de lungă distanță au avut întârziere. Sunt mai multe cauze ale creșterii întârzierilor, iar ele țin de criza Covid, de investiții insuficiente și de priorități politice. Chiar și așa, sectorul auto german rămâne unul dintre cele mai grozave din lume.

Tren german de mare vitezaFoto: Meinzahn, Dreamstime.com

În 2020 datele Deutsche Bahn arătau că 82% dintre trenurile de lungă distanță ICE și IC au fost punctuale, iar în 2021 procentul trenurilor punctuale a scăzut la 75%.

Deutsche Bahn spune că printre cauze se numără inundațiile foarte grave din iulie, care au produs pagube de peste un miliard de euro în infrastructură, dar compania exemplifică și cu greva din august care a generat pierderi zilnice de 100 milioane euro.

Compania de stat, cea mai mare companie feroviară europeană, spune că întârzierile s-au înmulțit și fiindcă au fost mult mai multe șantiere feroviare în 2021, după ce lucrări care erau programate pentru 2020 nu s-au mai efectuat din cauza pandemiei.

Criza Covid a fost dezastruoasă pentru bugetul Deutsche Bahn care în cele 18 luni, din martie 2020 până în septembrie 2021, a acumulat pierderi de peste 4 miliarde euro din cauza scăderii numărului de călători.

Sunt însă și alte cauze, iar una ține de faptul că, deși se alocă multe miliarde euro pentru sectorul feroviar în fiecare an, tot nu este suficient. Mai mult, unii spun că administrația fostului cancelar Angela Merkel a privilegiat sectorul auto în detrimentul celui feroviar.

În sectorul auto german lucrează 800.000 de oameni și este o mare îngrijorare, fiindcă trecerea accelerată la mașinile 100% electrice poate însemna și disponibilizări de peste 100.000 de oameni în următorii ani, deoarece mașinile electrice au mai puține componente. Unele fabrici de componente pur și simplu își vor pierde obiectul producției dacă nu se va găsi o soluție.

Evident că, în ciuda întârzierilor, sectorul feroviar german rămâne mult peste cel din alte țări europene și nu trebuie considerat că este în criză, ci doar că nu este atât de ”ideal” cum este privit din afară.

Germanii au proiecte care au suferit amânări incredibile, iar cel mai celebru este aeroportul Berlin Brandenburg care s-a deschis în octombrie 2020. Echivalentul feroviar este proiectul Stuttgart 21 care propunea schimbări uriașe în centrul orașului, prin transformarea gării centrale într-un hub subteran pentru trenurile de mare viteză. Proiectul este departe de a fi terminat și și-a depășit bugetul cu 2 miliarde euro.

Sursa: Deutsche Welle