China a investit anul trecut 117 miliarde dolari în sectorul feroviar, iar rețeaua totală a depășit borna de 150.000 km, dintre care 40.000 sunt linii de mare viteză pe care trenurile pot rula, în funcție de relief și construcția liniilor, cu viteze maxime cuprinse între 250 și 350 km/h. Prima linie de mare viteză din China a fost deschisă în 2008.

Tren de mare viteza din ChinaFoto: Yinan Zhang | Dreamstime.com

Anul trecut China a inaugurat 4.208 km de cale ferată nouă, dintre care 2.168 km au fost linii ferate de mare viteză. O inaugurare a avut loc pe 30 decembrie când au început să circule trenuri pe linia de 176 km Anqing – Jiujiang, viteza maximă fiind 350 km/h. Construcția a durat 5 ani.

În ultima zi din an a fost inaugurată o linie convențională de 88 km în zona portului Nansha, linia fiind mai ales destinată transportului de marfă.

Cea mai lungă linie de mare viteză deschisă în decembrie a fost Ganzhou – Shenzhen, 436 km, viteză maximă 350 km/h. Între cele două orașe trenurile făceau 5 ore pe linia veche, convențională, acum cele mai rapide fac o oră și 49 minute.

Cum a crescut rețeaua chineză de mare viteză (câți km erau în folosință în fiecare an)

2008: 672 km

2009: 2.700 km

2010: 5.100 km

2011: 6.100 km

2012: 9.400 km

2013: 11.000 km

2014: 16.500 km

2015: 19.800 km

2016: 19.800 km

2017: 25.200 km

2018: 29.900 km

2020: 36.000 km

2021: 38.000 km

2022: 40.000 km

(National Bureau of Statistics of China, China Daily)

De ce China construiește atât de repede și atât de ieftin căi ferate de mare viteză

- costul cu forța de muncă este mic

- forța de muncă este aproape nelimitată

- exproprierile se fac rapid și ieftin, dat fiind regimul totalitar

- nu se pierde timp cu licitații și contestații

- statul este extrem de puternic și toate resursele de cercetare au fost mobilizate

- standardizare puternică a tehnicilor de construcție pentru a scădea cât mai mult costurile

- diversele autorități sunt dornice să investească în căi ferate pentru a crea locuri de muncă.