Pe mai multe grupuri de Facebook s-au răspândit în ultimele zile postări care îndemnau ceferiștii la o grevă generală pe data de 16 februarie, grevă care să afecteze toate ramurile sectorului feroviar. Pare totuși puțin probabilă o acțiune de amploare și în niciun caz ceva apropiat de marea grevă din 20 decembrie 2021 când șapte ore nu a circulat niciun tren și efectele s-au simțit și a doua zi, zeci de mii de călători fiind afectați.

TrenuriFoto: Hotnews

În mesajele care cheamă oamenii la grevă se vorbește despre o acțiune care să înceapă la ora 7.00 pe data de 16 februarie, acțiune de protest care să includă angajați din diverse ramuri, de la vagoane, până la linii și instalații.

O motivație invocată de cei care incită la protest ține de faptul că s-au obținut mult prea puține din marele protest din 20 decembrie și singura soluție este să se organizeze o nouă grevă care să forțeze ”mâna” autorităților.

Greva din 20 decembrie a supărat zeci de mii de pasageri care au așteptat cu orele, în gări sau în trenuri, mai ales că greva nu fusese anunțată. Deși se știa cu câteva zile înainte că va fi un protest, puțini s-ar fi așteptat ca el să afecteze toate trenurile și să fie cel mai amplu protest feroviar din România ultimului deceniu.

Dincolo de aspectele tehnice ale Legii Statutului Personalului Feroviar care au stat la baza grevei de proporții din decembrie, ceferiștii care lucrează pe teren sunt foarte supărați de faptul că sunt tot mai grele condițiile de muncă, multe instalații au și peste 50 de ani vechime, media de vârsta a lucrătorilor este tot mai ridicată și prea puțini tineri vor să lucreze în domeniu.

Cât despre protestul propus pe 16 februarie, site-ul Club Feroviar a vorbit cu câțiva dintre sindicaliștii influenți din domeniu, iar aceștia îndeamnă la prudență. Spre exemplu, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă, Iulică Măntescu, spune că ar trebui să așteptăm aprobarea bugetelor de venituri și cheltuieli ale societăților și companiilor feroviare de stat.

Și președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR), Rodrigo Maxim spune că cel mai potrivit este să așteptăm aprobarea bugetelor de venituri și cheltuieli și să se vadă atunci dacă autoritățile se țin de cuvânt în ceea ce privește majorarea salariilor cu 10% și a valorii tichetelor de masă de la 15 la 20 de lei. ”Dacă nu, o mișcare de protest ar putea avea loc pe 1 aprilie”, spune el.

Președintele Federaţiei Naţionale Feroviare Mişcare Comercial Vagoane, Grigore Mare, spune că apelurile la declanșarea grevei sunt distribuite de pe conturi false de Facebook, iar membrii de sindicat trebuie să-și ia informațiile de la liderii lor de sindicat, nu de pe social media.