Bugetul CFR Marfă pe 2022 prevede pierderi de 412 milioane lei, în creștere cu peste 28% față de cele consemnate la finele anului trecut, scrie Club Feroviar. Un aspect pozitiv al proiectului de buget pe anul în curs al operatorului național este că investițiile sunt prevăzute a fi mai mult decât duble față de cele din 2021.

Tren al CFR MarfaFoto: Stefania Gal

Veniturile totale prognozate pentru anul în curs, de 540 milioane lei, sunt identice cu cele consemnate în 2021. O mică diferență se constată la veniturile din exploatare – 538 milioane lei, față de 540 milioane lei.

În ceea ce privește cheltuielile totale, acestea sunt estimate la 951 milioane lei, în creștere cu 10% față de anul trecut, când au fost de 861 milioane lei. Pe cale de consecință, rezultatul brut pe 2022 indică o pierdere de 412 milioane lei (echivalentă cu peste 83 milioane de euro), în creștere față de cea consemnată anul trecut, de 321 milioane lei.

Bugetul din acest an vine cu o premieră: sunt asumate pierderile încă de la întocmirea lui. Cel de anul trecut prognoza un profit de 33 milioane lei, iar cele din anii precedenți erau construite pe rezultat zero. Evident, când se trăgea linie la finele anului, lucrurile se dovedeau a fi exact pe dos, înregistrându-se pierderi.

Ca un aspect pozitiv, trebuie remarcat faptul că în proiectul de buget cheltuielile pentru investiții sunt prognozate să crească cu 116% față de valoarea consemnată anul trecut, mai exact de la 39.3 milioane lei la 85.2 milioane lei.

După ce anul trecut au avut loc concedieri masive, pentru acest an sunt prognozate angajări la CFR Marfă.

Astfel, numărul angajaților CFR Marfă la finele anului trecut a fost de 3.365, iar pentru sfârșitul lui 2022 se prognozează că acesta va crește la 3.414. Rezultă deci un plus de 49 de salariați.

Câștigul mediu lunar pe salariat determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială crește cu 15%, de la 5.181 lei brut în 2021 la 5.971 lei brut în 2022. Același câștig mediu lunar pe salariat, recalculat conform Legii bugetului de stat, crește cu 6% comparativ cu anul precedent.

La nivelul întregii societăți feroviare cheltuielile cu salariile scad ușor, de la 229.1 milioane lei în 2021 la 229.08 milioane lei în acest an. Pe de altă parte, crește cu 24% valoarea bonusurilor, de la 15 milioane lei anul trecut la 18.7 milioane lei în anul curent.