​„Am stabilit ca, până săptămâna viitoare, să transmitem Comisiei Europene variantele pe care le avem în vedere pentru CFR Marfă”, a spus miercuri ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. CFR Marfă este într-o situație gravă și de ani de zile se caută soluții de salvare, după ce încercările de privatizare au fost ratate.

Tren al CFR MarfaFoto: Hotnews

CFR Marfă este în declin de mai bine de 20 de ani, la toate capitolele. Compania de stat avea 32.000 de angajați în 1998, 17.000 de angajați în 2009, a ajuns la sub 9.000 în 2013 și a ajuns la mai puțin de 5.000 în primăvara lui 2021. La finalul anului trecut avea sub 3.400 de angajați.

Alte țări din Europa au avut grijă să încurajeze dezvoltarea companiilor feroviare de stat de transport de marfă, cel mai bun exemplu din regiune fiind PKP Cargo din Polonia, care nu doar că NU este în agonie, ci face și achiziții.

Reamintim că s-a vorbit mult despre privatizarea CFR Marfă între 2008 și 2013, dar nu s-a reușit, mulți fiind de părere că nu s-a dorit la nivel înalt salvarea acestei companii.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, spunea la început de aprilie că CFR Marfă are datorii de aproximativ 4,5 miliarde de lei, în special către ANAF şi CFR Infrastructură

Iată ce a spus miercuri ministrul Grindeanu

Am discutat astăzi cu doamna Margrethe Vestager, comisar european pentru Concurență, despre soluționarea situației companiilor CFR Marfă și Tarom.

Am stabilit ca, până săptămâna viitoare, să transmitem Comisiei Europene variantele pe care le avem în vedere pentru CFR Marfă.

În cadrul videoconferinței am subliniat contribuția CFR Marfă pentru asigurarea transporturilor spre și dinspre Ucraina, de la începutul conflictului.

Cu sprijinul Comisiei Europene, sunt convins că vom găsi soluții optime atât pentru CFR Marfă, cât și pentru Tarom.

La începutul lunii iunie voi avea, la Bruxelles, o întrevedere și noi discuții aplicate cu doamna comisar Margrethe Vestager.

CFR Marfă - O mulțime de probleme

Bugetul CFR Marfă pe 2022, publicat în februarie, prevedea pierderi de 412 milioane lei, în creștere cu peste 28% față de cele consemnate la finele anului trecut. Un aspect pozitiv al proiectului de buget pe anul în curs al operatorului național era că investițiile sunt prevăzute a fi mai mult decât duble față de cele din 2021.

Numărul angajaților CFR Marfă la finele anului trecut a fost de 3.365, iar pentru sfârșitul lui 2022 se prognozează că acesta va crește la 3.414

Comisia Europeană a a ajuns în februarie 2020 la concluzia că operatorul de transport feroviar de marfă CFR Marfă a primit un ajutor de stat incompatibil în valoare de cel puțin 570 de milioane euro din partea României, prin anularea datoriilor și prin neîncasarea unor datorii de la societate. România trebuie să recupereze de la CFR Marfă ajutorul ilegal și dobânzile aferente .

Vicepreședintele CE Margrethe Vestager spunea că unele măsuri luate de statul român au dat CFR Marfă un ajutor economic neloial în raport cu alți operatori.

Comisarul european pentru Transport, Adina Vălean, declara pe 11 aprilie la București că soarta CFR Marfă se află la latitudinea autorităților române, care trebuie să ia cele mai bune decizii de restructurare. Ea a făcut apel la toată lumea să privească situația dinspre piață, nu dinspre companie.

„Ne aflăm în fața ineficienței unei companii, care a primit ajutoare de stat succesive. Mi se pare foarte important ca statele membre UE să implementeze Pachetul 4 feroviar. Dacă am avea o piață concurențială pentru transportul de marfuri, nu ar mai conta despre ce operator este vorba. Nu doar în România, ci în multe state membre, există un reflex de sprijinire a companiilor naționale. Trebuie să vedem cum putem să facem pentru a crește competiția, astfel încât să avem servicii superioare. La noi asta e problema: ”, a spus comisarul european, citat de Club Feroviar.