Turcia are peste 1.000 km de linii de mare viteză și își propune să treacă de 7.000 km, cu investiții totale de 40 miliarde euro. Nu este însă deloc ușor, iar la linia de 405 km Ankara - Sivas sunt probleme cu tunelurile și nu este clar dacă trenurile vor putea circula în acest an.

Tren de mare viteza Siemens Velaro in TurciaFoto: Sener Dagasan, Dreamstime.com

Trenurile din Turcia pot rula cu cel mult 250 km/h. Nu sunt lungi secțiunile unde această viteză este atinsă, dar sunt porțiuni lungi cu peste 150 km/h, ceea ce nu este deloc rău pentru o țară întinsă.

Turcia are trenuri de mare viteză și 19 garnituri Siemens Velaro au ajuns între 2013 și 2021 în țara condusă cu mână de fier de președintele Erdogan. Fiecare tren are opt vagoane și 519 locuri.

O parte dintre trenuri au ajuns în Turcia tranzitând România și, în glumă, am putut spune atunci că și România a avut pentru o zi trenuri de mare viteză.

În 2008 au început lucrările la linia de mare viteză Ankara - Sivas care va avea doar 405 km, față de 602 km cât parcurg în prezent trenurile pe o linie cu multe ocolișuri. Trenurile fac în prezent 10-12 ore între cele două orașe, iar când linia de mare viteză va fi gata, călătoria ar trebui să dureze 2 ore și 51 de minute, cu o viteză medie de 140 km/h.

Totul ar fi trebuit să fie gata în 2019, dar nu este clar dacă se va putea circula în 2022.

Lucrările sunt gata pe mai bine de 300 km, dar sunt probleme mari pe 80 de km, din cauza unor tuneluri de acces care au fost executate cu erori, dar și din cauza unor surpări. Sunt tuneluri care au fost săpate și acum sunt reumplute, iar chestiunea a fost discutată și în Parlament, fiind se pare vorba despre erori de proiectare.

Nu este o linie ușor de construit: din 405 km, 66 km sunt prin tuneluri. În total sunt 49 de tuneluri, iar cel mai lung are 5 km.

Primele trenuri Siemens Velaro au circulat în 2013 în Turcia.

Între Ankara și Istanbul sunt 506 km, iar cele mai rapide trenuri fac 4 ore și 19 minute, linia fiind gata în 2014. Pe această rută sunt folosite trenuri de la Siemens și de la CAF.

Surse: International Railway Journal, Railway Gazette International

Sursa foto dreamstime.com