​SUA nu are linii de mare viteză și puțini pasageri iau trenul, dar țara are o rețea extraordinar de întinsă de trenuri de marfă care transportă de la cutiile cele mai mici, până la autoturisme și utilaje grele. Vineri sunt mari șanse să înceapă o grevă care ar putea paraliza economia SUA, cu costuri de 2 miliarde dolari/zi. Efectele se vor simți și dincolo de granițe.

Tren de marfa la granita dintre SUA si CanadaFoto: Illuminaphoto, Dreamstime.com

SUA are printre cele mai lungi și mai grele trenuri de marfă din lume și, spre deosebire de Europa, trenurile de pasageri le așteaptă pe cele de marfă. Trenurile de marfă au prioritate și rețeaua este controlată de companii gigantice precum BNSF, Union Pacific și CSX, cele mai mari având venituri operaționale de peste 20 miliarde dolari/an.

Sunt zone întinse unde și trenurile grele pot atinge 100-120 km/h.

Căile ferate sunt esențiale pentru economia SUA: spre exemplu, trenurile aduc țiței din Canada și duc apoi benzină și diesel în Mexic. Tot trenurile transportă către porturi diverse produse care apoi sunt trimise pe vase maritime în multe locuri ale lumii.

Pe calea ferată sunt transportate 40% dintre mărfurile duse pe distanțe lungi și tot calea ferată are un rol în transportul a peste 30% dintre exporturi.

Ei bine, în SUA sunt mari șanse să izbucnească vineri cea mai mare grevă a muncitorilor feroviari, putând să fie o grevă mai lungă decât cea de acum 30 de ani, care a durat doar câteva zile. Inclusiv administrația prezidențială caută soluții pentru ca greva să nu mai aibă loc. Sindicatele au respins ofertele făcute până acum, dar discuții intense se vor purta și joi.

Feroviarii nu cer doar mai mulți bani, ci și mai multă flexibilitate la concedii medicale și la programul de muncă.

Pe trenurile de marfă sunt transportate în SUA toate tipurile de produse, de la cele mai mici lucruri care se vând în supermarket, până la piese uriașe folosite pentru industria grea. În SUA, transportul feroviar este bine conectat cu cel maritim și cu cel pe șosele, astfel că dacă feroviarul nu funcționează câteva zile, produsele nu mai ajung din punctul A în punctul B.

O problemă gravă pentru companiile care au de transportat lucruri este faptul că, dacă trenurile nu mai funcționează, nu au cum găsi rapid alte soluții. În ultimii 2-3 ani s-a accentuat deficitul de șoferi de camion în SUA, fiind nevoie de câteva sute de mii de oameni. Acest deficit este agravat de această grevă feroviară.

În ciuda rolului crucial al sectorului feroviar de marfă în economia SUA, acest sector a fost considerat de mulți specialiști ca fiind o verigă slabă, pentru că nu poate răspunde rapid când cererile de transport cresc brusc, deci are un grad scăzut de adaptare. Din cauza asta au fost blocaje uriașe, mai ales în sudul Californiei.

Surse: New York Times, Washington Post

Sursa foto: Dreamstime.com