​De ani de zile se vorbește despre noile trenuri electrice de care este mare nevoie în țară. Avem, în sfârșit, un calendar mai clar, iar pasagerii vor putea călători cu trenurile de la Alstom în prima parte din 2024. În articol puteți citi despre câte lucruri trebuie să meargă bine pentru ca acest termen să fie respectat.

Noile trenuri electrice de la AlstomFoto: ARF

Lungul drum al trenurilor Alstom către România

Primele trenuri electrice de lung parcurs de la Alstom vor ajunge în vara lui 2023 în țară pentru teste și proceduri de autorizare. Dacă totul merge bine, în toamna lui 2023 ar trebui terminate procedurile, iar spre final de 2023 primele trenuri vor fi apte să primească pasageri în serviciul public.

Realist este să credem că primii călători se vor urca în aceste trenuri în primele luni din 2024, la început pe rute ce pornesc din București, dar planul este ca trenurile să fie puse și pe cele mai lungi rute (de ex Iași - Timișoara).

Tren electric de la Alstom care va circula în România (sursa foto - Autoritatea pentru Reformă Feroviară)

În 2024 se vor livra toate trenurile, planul fiind ca acestea să ajungă în țară în primele nouă luni ale acelui an.

„Sperăm că provocările despre care furnizorul ne-a atras atenția, mai ales pe zona componentelor electronice, să fie depășite și să aibă impact cât mai redus asupra proiectului”, spune Ștefan Roșeanu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară.

De ce durează totul așa mult și pe unde vor circula trenurile

De ce vor trece mai multe luni, de la venirea primului tren, până la momentul când acesta va fi gata pentru pasageri? Reprezentanții Alstom spun că este nevoie ca aceste trenuri să fie testate câteva luni, fie în poligonul de la Făurei, fie în linie curentă, pentru a funcționa conform cu sistemele românești de semnalizare.

Interiorul trenurilor (foto Alstom)

Rutele ce vor fi deservite de ramele electrice de lung parcurs sunt: București Nord – Constanța, București Nord – Brașov – Arad – Timișoara, București Nord – Brașov – Cluj, București Nord – Brașov – Deda – Cluj, București Nord – Brașov, București Nord – Iași, București Nord – Suceava, București Nord – Galați, București-Nord – Craiova – Târgu Jiu- Petroșani – Simeria, București-Nord-Craiova-Timișoara-Arad, Cluj-Timișoara, Cluj-Suceava-Iași.

Aproximativ 40% din rețeaua CFR este electrificată, așa că trenurile nu vor accesa o mulțime de rute, inclusiv Oradea - Cluj sau Constanța - Mangalia.

Evident că trenurile vor circula pe toate aceste rute cel mai probabil în 2025 și vitezele nu vor fi mult mai mari decât acum, pentru că avem o groază de restricții, mai ales între București și Timișoara.

În 2023, la final de aprilie sau început de mai, vor începe și licitațiile pentru selectarea celor trei operatori care vor primi contractele de servicii pentru utilizarea acestor trenuri pentru cinci ani și, în corelare cu programul de livrare, vor începe în 2024 serviciile pe magistralele electrificate. Cei mai mari trei operatori de pasageri din țară sunt CFR Călători (companie de stat) și Regio Călători și Transferoviar Călători (privați).

Valoarea contractului este de 2,42 miliarde lei, incluzând și mentenanța pe 15 ani, iar din acest contract, furnizarea trenurilor reprezintă 370 milioane euro.

Date despre trenuri și despre contract

Cei de la ARF spun că aceste trenuri vor fi confortabile și la călătorii mai lungi și promit că instalațiile de aer condiționat vor face față și pe timp de caniculă.

Oficialii Alstom spun că nu ar fi exclus să apară întârzieri în producție din cauza crizei componentelor electronice și din cauza războiului. Spre exemplu, sunt probleme cu obținerea gazelor rare care sunt folosite în operațiunile de sudură, gaze care proveneau din Ucraina și Rusia. Fluxurile de producție sunt date peste cap de aceste crize, spun cei de la Alstom.

Viteza maximă de rulare a ramelor electrice este 160 km/h, acestea fiind compuse din șase vagoane (două vagoane de capăt cu cabine de conducere și patru vagoane intermediare) și asigură 351 locuri pe scaune. Unitățile dispun de un sistem de semnalizare și siguranță ERTMS nivel 1 și 2, sistem național PZB90 și sunt prevăzute cu sisteme de climatizare, conexiune wi-fi, spații pentru bar/bistro și pentru călători cu dizabilități, precum și o zonă destinată distribuirii automate de bilete și aparate de compostat.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a încheiat pe 16 septembrie 2022, la sediul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI), Actul Adițional la Contractul de achiziție a 20 de rame electrice inter-regionale (RE-IR), între Autoritatea Pentru Reformă Feroviară, în calitate de autoritate contractantă, și Alstom Ferroviaria SpA, în calitate de furnizor.

Actul Adițional prevede suplimentarea contractului încheiat de ARF cu Alsom Ferroviaria SpA, la data de 25 martie 2022, cu încă 17 rame electrice de lung parcurs și asigurarea perioadei de mentenanță pentru acestea pe o perioadă de 15 de ani de la livrarea fiecărei rame electrice, la care se adaugă serviciile de instruire a personalului în ceea ce privește exploatarea, operarea trenurilor și utilizarea aplicațiilor software, care sunt asigurate de către furnizor.