​CFR SA informează că a fost desemnată oferta câștigătoare la procedura de licitaţie publică pentru achiziţia serviciilor de proiectare şi execuţie a lucrărilor de electrificare și modernizare a infrastructurii și suprastructurii feroviare pe secțiunea Cluj – Aghireș. Oferta câștigătoare este de 1,61 miliarde lei, fără TVA.

Linii de cale ferataFoto: Hotnews

Între Cluj și Aghireș sunt 28 km, trenurile care nu opresc nicăieri fac 25 de minute, iar cele care opresc peste tot fac 41 de minute. Sunt porțiuni foarte scurte în care se atinge viteza de 85 km/h.

Linia dintre Cluj și Oradea NU este electrificată, dar sunt planuri concrete pentru asta și va dura mulți ani. Sunt 166 km între Cluj și Episcopia Bihor Frontieră, împărțiți în patru loturi. Valoarea estimată a tuturor celor patru contracte este mai mare de 7,5 miliarde lei.

Între Cluj și Oradea sunt 17 trenuri pe sens în fiecare zi, iar cele mai rapide fac 2 ore și 28 minute pe cei 153 km, în timp ce acelea mai lente fac 4 ore și 2 minute. Cele mai rapide au cinci opriri intermediare, iar cele care staționează peste tot au 39 de opriri.

Linia Cluj - Oradea nu a fost niciodată una cu viteze mari, dat fiind că străbate și importante porțiuni montane prin Apuseni. În 1982 circula un tren Rapid care făcea două ore și 18 minute.

Ce spune CFR SA

Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA vă informează că a fost desemnată oferta câștigătoare la procedura de licitaţie publică pentru achiziţia serviciilor de proiectare şi execuţie a lucrărilor de electrificare și modernizare a infrastructurii și suprastructurii feroviare pe secțiunea CLUJ NAPOCA – AGHIREȘ (LOTUL 1), aferentă obiectivului de investiții “Electrificarea și reabilitarea liniei de cale feratǎ Cluj Napoca - Oradea - Episcopia Bihor (166,2 km)ˮ, pentru creșterea vitezei de circulație la 160 km/h pentru trenurile de călători şi 120 km/h pentru trenurile de marfă.

Oferta financiară depusă de Asocierea RAILWORKS, în valoare de 1.611.475.802,43 lei, fără TVA, a fost desemnată câștigătoare, contractul de achiziţie publică urmând a fi încheiat şi semnat de ambele părţi la finalul perioadei legale de contestaţii. Durata de implementare a contractului este de 42 de luni pentru proiectare și execuția lucrărilor.

Sursa de finanţare va fi asigurată din Fonduri Externe Nerambursabile, prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), componenta 4 - Transport sustenabil - Reforma 1.5 - Dezvoltarea infrastructurii feroviare și managementul traficului feroviar.

Obiectivul general al obiectivului de investiții este electrificarea și reabilitarea liniei de cale feratǎ Cluj Napoca - Oradea - Episcopia Bihor - Frontieră (166,2 km) pentru creșterea numărului de pasageri și a volumului de mărfuri transportate.

Obiective specifice:

- creșterea vitezei de circulație la valori cuprinse între 120 km/h și 160 km/h pe întregul tronson;

- modernizarea stațiilor (inclusiv haltele de mișcare);

- modernizarea clădirilor stațiilor de călători, inclusiv construirea de pasarele şi/sau tuneluri pietonale, ridicarea nivelului peroanelor, în conformitate cu standardele europene în vigoare;

- modernizare poduri, podețe, repararea sistemului de drenaj, îmbunătățirea terasamentelor;

- facilitățile pentru persoanele cu dizabilități;

- montarea de panouri fonoabsorbante și/sau soluții alternative de reducere a nivelului de zgomot;

- construcția drumurilor de întreținere de-a lungul căii ferate (unde nu sunt disponibile drumuri publice);

- modernizarea instalațiilor de electrificare (25 kV) pe toată lungimea tronsonului;

- maximizarea capacității de tranzit;

- asigurarea interoperabilității prin implementarea STI, în special în ceea ce priveste sarcina pe osie (22,5 t), gabaritul de încărcare (C), lungimea liniilor din stații si haltele de miscare;

- instalații de centralizare electronică noi, în stații, și introducerea sistemului de siguranță ERTMS (ETCS nivel 2 + GSM-R);

- modernizarea echipamentului de telecomunicații.