​Oficiali din Polonia și Ucraina au semnat un acord de cooperare pentru a explora posibilitatea construirii, în viitorul îndepărtat, a unei linii de mare viteză Varșovia - Liov - Kiev. Nu se știe dacă se va concretiza, mai ales că nu se pune problema cât timp este război, dar câțiva pași vor fi urmați și se vor constitui mai întâi grupuri de lucru.

In gara centrala din VarsoviaFoto: Vlad Barza / HotNews.ro

Liov este la nici 100 de km de granița cu Polonia, iar de la Kiev la Liov (650 km) sunt porțiuni extinse unde trenurile ating 150 km/h.

Polonia are o rețea feroviară cu viteze maxime ce ajung la 200 km/h și ar vrea să construiască și linii cu viteze mai mari. Rețeaua feroviară ucraineană era bine dezvoltată, cu multe porțiuni de 130 -150 km/h, însă războiul a adus pagube mari, dar compania UZ a fost de bază în efortul de război și în transportul populației.

Ucraina are trenuri către Polonia, s-a lansat și un tren Kiev-Chișinău și s-a redeschis recent și o legătură de graniță cu România, în Maramureș.

Acordul de cooperare a fost semnat la Varșovia de Căile Ferate Ucrainene (UZ) și de Centralny Port Komunikacyjny (CPK) din Polonia, CPK dorind să devină un hub mare de transport aerian și feroviar, intenția fiind de a construi în acest deceniu un aeroport care să înlocuiască actualul aeroport Chopin din Varșovia.

Dacă va fi să existe o cale ferată nouă, la ecartament european, viteza maximă ar putea fi 250 km/h. Acordul încheiat este pe trei ani și primul pas ține de constituirea unor grupuri de lucru pentru a se stabili următorii pași și pentru a pune la punct documentația necesară.

Abia după aceea se va decide dacă este cazul să se facă un studiu de fezabilitate.

Surse: International Railway Journal, Railtech, polskieradio.pl