După 16 ani în care linia nu a fost folosită, miercuri a circulat primul tren Câmpulung la Tisa-Sighetu Marmației, format dintr-o locomotivă și un vagon ale Căilor ferate Ucrainene – Ukralizniția, însă primul tren de probă a dat peste unele „obstacole” pe drum, scrie ClubFeroviar.ro

Locomotive din UcrainaFoto: Mykhailo Pavlenko | Dreamstime.com

„La o trecere la nivel cu calea ferată, locomotiva s-a dovedit a fi prea înaltă, iar un feroviar a folosit o prăjină pentru a înălța firele electrice și de comunicații de deasupra. Abia după această „manevră feroviară” iscusită și „modernă” garnitura și-a putut continua călătoria”, notează publicația.

ClubFeroviar.ro menționează totuși faptul că a fost vorba de un tren de probă. „Sperăm că până la reluarea oficială a circulației se va rezolva și problema cu cablurile de la trecerea la nivel respectivă”, scrie publicația.

Ultimul tren Câmpulung la Tisa-Sighetu Marmației circulase în 2007 / Punctul de frontieră a fost modernizat acum 7 ani

ClubFeroviar scrie că Pe 15 noiembrie 2022, Regionala Cluj a Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA a redeschis punctul feroviar de frontieră Câmpulung la Tisa, pentru reluarea circulației feroviare la granița cu Ucraina, pe relația Teresva (UZ) – Câmpulung la Tisa (CFR).

Ultimul tren de călători între Ucraina și România, prin cele două puncte de frontieră – Teresva (UZ), respectiv Câmpulung la Tisa (CFR) – circulase pe 17 octombrie 2007. Atunci, în urma controlului vamal, au fost descoperite mai multe cartușe de țigări de contrabandă ascunse printre scaunele trenului. Vameşii români din Câmpulung la Tisa au vrut iniţial să confişte trenul venit din Ucraina, însă, după cinci ore de cercetări l-au lăsat să se întoarcă peste graniţă. Era singurul tren de călători care ajungea în această gară.

În 2015, gara Câmpulung la Tisa a fost modernizată, în urma unei investiţii de 2,2 milioane de lei, bani de la bugetul statului.

Clădirea gării a fost reparată, gardurile au fost refăcute şi au fost montate 32 de camere de supraveghere pe cei 2,5 kilometri până la graniţa cu Ucraina. Deşi nu a mai trecut niciun tren pe acolo de aproape un deceniu, la gară lucrau patru angajaţi, care asigurau paza.

UPDATE - Cum răspunde CFR: „Cursa avea scop tocmai verificarea liniei CF”

Potrivit CFR, „în data de 22.02.2023, pe relația Teresva (UZ) - Câmpulung la Tisa (CFR) - Sighetu Marmației - Bocicoi - Valea Vișeului (CFR) a circulat, la solicitarea reprezentanților UZ, o garnitură specială ucraineană de probă, compusă dintr-un vagon de măsurat și locomotivă pentru linii cu ecartament larg (și nu automotor de probă, cu care UZ a circulat pe relația Berlibas (UZ) - Valea Vișeului (CFR), în luna octombrie 2022), cursa respectivă având drept scop tocmai verificarea liniei CF și a gabaritului de liberă trecere pe întregul traseu. Trebuie menționat faptul că, în România, niciun operator de transport feroviar nu deține acest tip de locomotivă”.

„În ceea ce privește cablurile de fibră optică de la respectiva trecere la nivel cu calea ferată, acestea nu aparțin companiei noastre, iar după cursa de probă, la solicitarea Regionalei CF Cluj, societatea care deține/administrează cablurile respective a intervenit operativ pentru întinderea cablurilor în zona trecerii la nivel, fiind astfel asigurat gabaritul de liberă trecere pentru acest tip de locomotivă”, potrivit CFR.

CFR: Pe acel tronson Căile Ferate Ucrainene nu au mai pus în circulație niciun tren de mai bine de 16 ani

Compania română precizează că lucrările de reparații, executate în regie proprie de Regionala CF Cluj pe linia CF Teresva (UZ) - Câmpulung la Tisa (CFR) - Sighetu Marmației - Bocicoi - Valea Vișeului (CFR) - Berlibas (UZ), în lungime de 40,44 km, acestea au fost finalizate integral până la sfârșitul anului 2022.

„Precizăm, de asemenea faptul că, lucrările de reparații executate de SRCF Cluj în regie proprie, în perioada septembrie 2022 - decembrie 2022, pe relația Teresva (UZ) - Câmpulung la Tisa (CFR) - Sighetu Marmației - Bocicoi - Valea Vișeului (CFR) - Berlibas (UZ), au avut drept scop reluarea și fluidizarea traficului feroviar transfrontalier prin cele două granițe feroviare cu UZ, pe unde de mai bine de 16 ani, Căile Ferate Ucrainene nu au mai pus în circulație niciun tren”, potrivit CFR.

Fost secretar de stat: „Este inadmisibil ca o țară membră UE să se împiedice în asemenea hal la fiecare proiect de interconectare”

Horațiu Cosma, fostul secretar de stat în Transporturi în mandatul ministrului Cătălin Drulă, amintește că aceasta nu e primul eșec de interconectare feroviară cu Ucraina.

„Anul trecut, vecinii noștri au reconstruit în plin război o linie de cale ferată de 20km în doar 2 luni, dar au mai așteptat încă 4 luni după România să curețe bălăriile de pe partea noastră ca să o poată inaugura”, scrie Cosma.

VEZI ȘI:

Fostul secretar de stat USR descrie scena de acum, în care un angajat ridică cu o prăjină cablurile ca trenul să poată trece drept „o scenă demnă de Caragiale”.

„Este inadmisibil ca o țară membră UE, aflată într-un context economic și strategic net favorabil, să se împiedice în asemenea hal la fiecare proiect de interconectare cu un stat lovit de război și de o criză economică majoră, dar care, în schimb, gestionează ireproșabil aceste proiecte”, spune Cosma.