​Șeful CFR Călători, Traian Preoteasa, a spus într-un interviu pentru HotNews.ro că luni dimineață, după ce trenul de persoane a lovit marfarul la Roșiori, nu existau destule informații care să indice că a existat un impact, mai ales că vagoanele deraiate de la trenul de marfă erau la aproape un kilometru de locomotiva care le-a lovit. Ce spune șeful CFR Călători despre mecanic, despre sistemele de frânare automată și despre comunicarea cu întârziere care a revoltat multă lume?

Tren CFR CalatoriFoto: Vlad Barza / HotNews.ro

De ce a comunicat atât de greoi CFR Călători și de ce au apărut informații contradictorii

De ce a comunicat atât de greu CFR Călători? De ce în primele comunicate nu s-a vorbit despre un impact, ci s-a spus doar că trenul personal a frânat puternic? De ce abia la nouă ore de la impact a confirmat și compania de stat că s-a produs un impact?

  • „Prima avizare a evenimentului a dat-o compania de infrastructură, pentru că așa este regulamentar. Compania de infrastructură a notificat la 4.30 pe toată lumea că a fost o deraiere după care un tren de călători a depășit semnalul. Inclusiv ISU a dat această informare și să vă spun de ce, pe logică. Locomotiva despre care se spune că a lovit trenul de marfă era într-un punct, iar trenul răsturnat eu zic că era la aproape un kilometru de punctul unde era oprită locomotiva. Nu poți să tragi concluzia că s-au lovit două trenuri și unul a deraiat la un kilometru distanță. Eu am hotărât să nu mai dau comunicat, dar m-am urcat în mașină și am plecat la Roșiori și am dat primul comunicat la ora 13, l-am dat la domnul Striblea - care m-a sunat - și am spus atunci că este depășire de semnal cu lovire ușoară a trenului de marfă. Nu am avut toate informațiile dimineață și de aceea au fost contradictorii și informațiile noastre și am preferat să nu mai dăm comunicate contradictorii care, după vedeți, nu aveau legătură cu realitatea”, a explicat Traian Preoteasa, pentru HotNews.ro.

Iată cum suna primul comunicat CFR Călători, luni la ora 8

  • În cursul acestei dimineți, din cauza deraierii la intrare în stația Roșiori Nord a unui vagon din compunerea unui tren de marfă, ciculația trenurilor se desfășoară cu dificultate. Din primele informații, trei pasageri din trenul IR 1822, Arad – București Nord, aflat în spatele trenului de marfă deraiat, în momentul frânării de urgență a trenului, s-au lovit, aceștia fiind preluați de echipajele medicale pentru acordarea de îngrijiri.

Reamintim că, în intervenția sa de luni, șeful CFR Călători a explicat faptul că mecanicul de la trenul de marfă a constatat impactul și a continuat să ruleze, iar distanţa dintre locul impactului şi locul în care s-au oprit vagoanele răsturnate a ajuns să fie de aproape un kilometru.

„Mecanicul de la trenul de marfă a constatat impactul şi a văzut că creşte viteza de la 8 la 10 kilometri, dar nu a oprit trenul şi a continuat să meargă, ceea ce pe un macaz şi o curbă care au intrat în circulaţie acolo, a făcut să ridice şi să se aducă vagoanele în starea în care le-aţi văzut”, spune luni șeful CFR Călători.

„Este exclus să creadă cineva că se pot mușamaliza la calea ferată evenimentele. Totul este înregistrat, nu se poate mușamaliza nimic. Cine spune așa ceva nu cunoaște sistemul”.

Mecanicul are peste patru ani de experiență și avea toate autorizațiile de drum

Directorul CFR Călători mai spune că mecanicul are peste patru ani de experiență și avea toate autorizațiile de drum. Mecanicul a fost suspendat și nu va conduce trenuri de călători până la finalizarea anchetei.

Mecanicul a depășit controlat semnalul pe culoarea roșie. L-am întrebat pe Traian Preoteasa în ce cazuri are voie un mecanic să treacă pe roșu. „Are voie să o facă în condițiile când i se transmite de către impiegat că semnalul poate fi defect și nu reacționează la semnalele blocului de linie automat. El nu a avut aceste semnale, eu nu știu, comisia va stabili de ce a acționat butonul de depășire controlată. Din ce se știe, instalațiile erau în stare bună de funcționare, deci mecanicul nu avea niciun motiv să acționeze acel buton”. Trebuie spus că acțiunea de depășire controlată, prin apăsarea acelui buton, a anulat efectele sistemului de frânare automată.

În intervenția de luni, șeful CFR Călători a spus că era mai bine dacă mecanicul dormea, că sistemele de siguranță l-ar fi frânat automat, mai rapid.

L-am întrebat despre această afirmație controversată cu dormitul, dar și de ce sistemele automate de frânare ar fi fost mai utile decât intervenția mecanicului.

„M-a întrebat un reporter dacă mecanicul dormea sau era pe rețelele de socializare, iar eu i-am spus că, punctual, dacă dormea nu putea acționa butonul de depășire controlată. Punctual, pe acest caz, am și precizat că fac haz de necaz, NU este o recomandare că ce bine este dacă dormi în post”, spune Preoteasa.

„În condițiile acestui tren, sistemele automate de frânare s-ar fi dovedit mai eficiente decât acțiunea mecanicului. Lucrurile sunt mai complexe și conjugate cu altele. Mecanicul va explica de ce a depășit controlat semnalul. Sunt elemente din anchetă și nu le pot face publice”.

L-am întrebat pe Traian Preoteasa cine ar mai putea fi răspunzător de accident în afară de mecanic. „Dacă luăm evenimentul în totalitatea lui, principalul vinovat, elementul cauzator, este mecanicul. Dar, în totalitatea lui, evenimentul complex cu răsturnări și cu toate...părerea mea este că va mai găsi și alte cauze comisia. Nu știu, ea va analiza. Este clar însă că principalul vinovat, generatorul de eveniment, este mecanicul care a trecut controlat pe culoarea roșie”.

„Mecanicul, când a constatat că nu i se eliberează calea, a frânat brusc și din aceasta au rezultat și loviturile pentru persoanele care au necesitat intervenții medicale. Din frânare s-au lovit, nu din impact”.

Se va schimba ceva la modul de instruire a mecanicilor la CFR Călători după acest accident? „Vom face o reinstruire, o re-verificare a avizelor medicale, a celor psihologice. Am înțeles că se va emite un ordin de ministru pentru examinarea peste rând. Dar, credeți-mă, ce s-a întâmplat aici este de ABC-ul mecanicilor, nu de finețe. Să ai semnalul pe roșu și să treci mai departe e de ABC.”

L-am întrebat pe Traian Preoteasa de ce comunicarea CFR Călători este slabă, de ce, spre exemplu, nu există pe site o rubrică, o pagină, unde călătorii să poată intra că să vadă ce trenuri au întârziere mare, spre exemplu.

„Pentru Gara de Nord există webcam. Nu avem informațiile atât de repede încât să le afișăm pe internet pentru fiecare tren. Avem un grup de ziariști de legătură și punem acolo informațiile pe care le avem, în timp real. Facem și noi pașii pe care putem să-i facem. Știți că, la ora actuală, nu avem bugetul de venituri și cheltuieli. Nu avem o situație foarte roz și nu ne opunem dezvoltării. Facem niște pași, dar nu este simplu pentru noi”.