A intuit ca nimeni altul ce le-ar placea clientilor si a lansat produse pe care sute de milioane de clienti au ajuns sa si le doreasca. Si-a prezentat inovatiile cu pasiune si a criticat fara mila concurenta, fiind considerat arogant. Perfectionismul, secretomania si autoritarismul i-au speriat pe multi, insa au completat profilul unui om care a schimbat definitiv tehnologia.

Steve JobsFoto: Reuters

Citeste mai multe despre caracteristicile managerului Steve Jobs

- Vizionarismul - Steve Jobs a avut curajul sa aduca pe piata produse care la inceput au fost privite cu scepticism sau care in versiuni lansate inainte de alte companii avusesera vanzari slabe. Jobs a convins milioane de oameni ca e cool sa detii produse precum iMac, iPod, iPhone si iPad si a atras cumparatori si din randul celor care n-ar fi dat nici in ruptul capului sute de dolari pe un smartphone sau pe o tableta.

- Creativitatea este o calitate esentiala pentru succesul Apple sub conducerea lui Jobs. El a avut ceva de spus in cele mai diverse aspecte, de la alegerea culorilor, pana la cel mai mic detaliu de design al produselor. Avea mereu idei si vanzarile au dovedit ca aceste idei au fost bune.

- Carisma - Prezentarile sale, fie ca vorbim de cele din anii 80' fie despre cele di 2010 - 2011 sunt exemple demne de predat in scoli sub titlul: Cum sa prezinti un produs fara sa plictisesti si fara sa para totul o reclama desantata. In prezentarile sale era si amuzant si foarte serios, se adresa audientei, dar oferea informatii si comparatii reale, nu fortate. Inainte de a lansa un produs spunea ce exista pe piata, ce a lansat concurenta si ce poate modifica Apple. Apoi, intr-o sala plina de suspans arata produsul si explica de ce acesta va avea succes. Totul insotit de imagini si de comparatii usor de inteles.

- Inflexibilitatea - In afaceri poate fi considerata atat calitate, cat si defect, in functie de situatie. Nu-i placea sa fie contrazis si insista pana in panzele albe ca varianta propusa de el sa fie aleasa. Se spunea ca incapatanarea l-a facut sa renunte la contracte de multe milioane dolari.

- Secretomania - Si in viata personala, si la munca Jobs era inconjurat de mister. Tinerea secretelor era "politica de stat" la Apple si se spune ca pana si managerii importanti stiau extrem de putine detalii despre proiectele la care se lucra.

- Aroganta - Se vedea si din prezentarile in care produse ale concurentei erau criticate, iar cele ale Apple erau descrise ca fiind cele mai bune. Si in unele interviuri a aratat ca este constient de puterea pe care Apple o are in piata si a criticat fara mila companiile concurente si liderii lor. Nici cu jurnalistii nu era mereu amabil, sunt descrise episoade in care a facut i-a amenintat explicit.

- Autoritarismul - Se spune ca multor angajati le era pur si simplu frica sa il salute, se mai zvoneste ca a concediat un om cu care era in lift, iar pe altul l-ar fi dat afara pentru ca i-a adus o alta marca de apa minerala decat cea dorita. Se mai spune ca angajatii se temeau si de prietenii lui Jobs. Ce e adevarat din aceste lucruri este greu de spus, cultul secretomaniei de la Apple alimenteaza mult mai multe zvonuri decat certitudini.

- Perfectionismul - Se spune ca era atent la orice detaliu legat de viitoarele produse si o mare diferenta fata de alte companii este ca nu dadea unui numar mic de consumatori un produs sa il testeze inainte de lansare, ci el era "consumatorul final". Daca produsul se conforma standardelor sale, primea unda verde. Se stie ca o serie de proiecte la care s-a muncit mult au fost anulate aproape de lansare fiindca lui Steve nu i s-a parut ca produsul este destul de bun. "Inovatia insemna sa spui nu unui numar de 1.000 de produse", spunea el. Numarul mic al produselor cu care Apple a dat gres in ultimii zece ani este o dovada ca Steve Jobs avea standarde bune.

Fara indoiala ca Steve Jobs a fost unic si greu poate fi comparat cu un alt manager pe plan global. Va invitam insa sa dati exemple de manageri din Romania care au macar o parte din calitatile si defectele enumerate mai sus dezvoltate la un nivel care sa le ofere acestor sefi un grad sporit de influenta in piata.