Marius Ghenea: In medie o afacere de comert online atinge in 18 luni pragul de rentabilitate
Marius Ghenea, fost CEO al Flanco si actual presedinte al Fit Distribution, a vorbit despre ce trebuie sa faca un viitor antreprenor online si ce pericole stau in calea unui business reusit pe comert online. El a avertizat ca intr-o afacere de comert online punctul de rentabilitate, cel in care cheltuielile si veniturile se echilibreaza, se atinge foarte greu, in medie intr-un an si jumatate.
Esential este, spune Ghenea, ca si daca afacerea a fost pornita cu un capital mic, sa se pompeze mereu bani pentru dezvoltarea ei si sa fie utilizate pe cat posibil resursele proprii, dar si finante de la "cei trei P" - parinti, prieteni si alti prosti - unde termenul "prosti" nu are o conotatie negativa, ci se refera la faptul ca oricine investeste intr-o afacere noua accepta sa-si asume o doza importanta de risc fiindca nu are de unde stii daca afacerea va fi un succes.
Ca sfat important, Ghenea, care este unul dintre initiatorii Schoolforstartups Romania si tine cursuri de antreprenoriat, spune ca tinerii care vor sa-si deschida o afacere intr-un anumit domeniu ar trebui sa lucreze inainte in acel domeniu sa vada care e realitatea. "Daca vrei sa-ti deschizi propria firma de curierat ar trebui sa lucrezi intai intr-o firma de posta si curierat", spune el. "Nu te nasti antreprenor, ci devii unul bun prin educatie", adauga el.
In plus, mai spune Ghenea, multi cred, in mod gresit, ca daca detii un magazin online trebuie sa muncesti mult mai putine ore pe zi fata de cei care au magazine fizice si trebuie sa fie la treaba de dimineata pana seara.
Ghenea estimeaza ca piata romaneasca de e-commerce va atinge valoarea de 300 milioane euro anul acesta.
Intrebat ce impact au site-urile de oferte adresate grupurilor, stil Groupon, asupra pietei romanesti de comert online, Ghenea a spus ca efectele sunt limitate fiindca modelul propus de astfel de site-uri are o mare problema: de obicei una dintre cele trei parti implicate pierde. Cele trei parti sunt site-ul de oferte, comerciantul si utilizatorul care aplica pentru oferte, iar una dintre parti in general iese in pierdere. "E o problema de model fiindca daca una dintre parti pierde, acest model nu poate functiona pe termen lung", spune omul de afaceri.
Marius Ghenea, sef al Fit Distribution, a fost prezent in numeroase business-uri online, este profesor de antreprenoriat, dar si sef al Asociatiei Romane a Magazinelor Online (ARMO). In 1994 s-a numarat printre fondatorii Flamingo Computers, insa sapte ani mai tarziu si-a vandut participatia si s-a implicat in alte proiecte, inclusiv Fit Distribution, companie fondata in 2002. El a fost si CEO al Flanco dar si sef pentru Europa de Est al Clearwire Corporation. Aici puteti citi CV-ul lui Marius Ghenea.

Paradoxul pandemiei: internările s-au prăbușit în 2020, dar numărul infecțiilor nosocomiale a crescut față de 2019 - date oficiale la nouă luni
De ce căutăm urme de viață pe Marte și ce ar însemna pentru omenire dacă le-am găsi
Găurile negre supermasive, formate din materie întunecată? / Internauții au decodat mesajul secret al roverului Perseverance / GTA ar putea fi interzis în SUA /
S-au apucat mai mulți români de yoga în pandemie? „De acasă se muncește mai mult decât de la birou. Faptul că urmează ora de yoga, mă forțează să-mi închid laptopul”
INTERVIU Un an de la primul caz de COVID-19 în România / De ce a scăzut drastic numărul îmbolnăvirilor în ultimele 2-3 luni și ce ne așteaptă: Al treilea val nu va fi de intensitatea celui de-al doilea / Testele rapide ar trebui distribuite gratuit medicilor de familie, am ști clar numărul real de cazuri
MUltumesc
Daca d-ul Mariu Ghenea ar fi inteles ca prin Groupon nu se vand numai lucruri ci se si promovozeaza (reclama) servicii si produse, atunci n-ar mai avea aceeasi opinie.
Daca venea initiatorul Groupon la Cusca cu Lei sigur nu ar fi primit finantare de la "prost". Termenul sau pentru investitor.
Cate "buticuri" online ai vazut tu sa aiba implementate solutiile pe care le discuti? Magazinele mici se descurca asa cum pot, nu-si vor permite niciodata sa investeasca sume de ordinul sutelor de mii sau milioanelor de euro/dolari pentru a avea o solutie complexa la dispozitie.
Valoarea de 300mil Euro este ridicola- noi atingem suma asta cu 3 companii medii anual.
As vrea sa clarific ca Amazon este un marketplace (ca si ebay, yoox, brandalley) deci e normal ca o companie singura sa nu se poata compara.
Solutiile scumpe de gen Demandware, Websphere, Intershop sunt intr-adevar investitii de sute de mii de euro anual dar aduc si rate de conversii uriase. Exista insa si solutii Open source mai ieftine ce au pre integrate principalele ERP-uri.
Putem discuta mult si bine despre asta (chiar mi-ar face placere) dar concluzia este evidenta: Romania mai are mult pana sa poata declara ca practica adevarat comert online. Si repet: de unde termenul primitiv care a vexat...