Volumul comertului electronic cu plata online a inregistrat anul trecut o crestere cu 24% fata de anul 2010, ajungand la valoarea de 158,9 milioane euro, conform datelor anuntate miercuri de Romcard. Prin platforma ePayment a fost procesat un volum de 138,8 milioane de euro, lunile cu cele mai mari vanzari fiind mai, iunie si iulie cand volumul tranzactiilor s-a ridicat la aproape 14 milioane de euro lunar. Valoarea medie a cosului de cumparaturi online a inregistrat, de asemenea, o evolutie pozitiva, de la 58 euro in 2010 la 64 euro in 2011, conform datelor din acest sistem de plati.

Achizitiile online in 2011Foto: Romcard
  • "Cresterea industriei este un fenomen natural, pe masura ce industria evolueaza si atrage tot mai multi cumparatori, iar acest trend va continua si in urmatorii ani. In 2011 insa, atat magazinele online, cat si procesatorii, bancile si emitentii de carduri au implementat campanii de incurajare a comertului electronic, de comunicare a beneficiilor platii online, cu accent pe securitate si 3D Secure, precum si campanii de tip discount. Primele au oferit clarificari cu privire la mecanismele comertului electronic, celelalte au oferit un impuls concret de cumparare. Impreuna au incurajat plata online si au sustinut cresterea industriei", a declarat Cristian Herghelegiu, country manager ePayment, PayU Group.

Spre deosebire de alti ani, cand doar anumite domenii inregistrau evolutii spectaculoase, in 2011 cresterea s-a manifestat in aproape toate domeniile.

  • "Daca pana de curand asistam la cresteri de 20-30-50% sau chiar mai mari in industrii consacrate, precum turism sau telecomunicatii, in 2011 s-au inregistrat evolutii si pe alte tipuri de produse, cu utilizare recurenta, semn ca are loc o diversificare semnificativa a cosului de cumparaturi si ca achizitiile online devin o obisnuinta", a precizat Marin Mitroi, director general Romcard.

Astfel, in 2011, s-au inregistrat cresteri mari la flori - 29,62%, jucarii - 23,38%, cadouri -21,26%, produse IT - 32%.

Valoarea medie a cosului de cumparaturi online a inregistrat, de asemenea, o evolutie pozitiva, de la 58 euro in 2010 la 64 euro in 2011, conform datelor din sistemul ePayment. Cele mai mari valori medii pe tranzactie au fost inregistrate in turism, software, segmentul IT&C si cel al jucariilor, cu 163, 126, 114 si respectiv 81 de euro. La polul opus se situeaza tranzactiile pentru produse sau servicii in general mai ieftine cum ar fi carti, bilete la spectacole, cupoane de reduceri sau plata de utilitati al caror cost mediu se situeaza in jurul valorii de 30 euro.

La nivelul intregului an 2011, cele mai scumpe tranzactii au fost realizate pentru achizitia de bilete de avion - 9700 euro, pachete turistice - 8800 euro si produse software - 6000 euro. Majoritatea tranzactiilor au fost efectuate din Romania - 59.84%, dar si din Italia - 14.71%, Spania - 5.82% sau Marea Britanie - 5%.

Pentru 2012, oficialii furnizorului de solutii de plata online ePayment preconizeaza atat o crestere a numarului de companii cu activitati in comert electronic, cat si a volumelor tranzactionate online pana la o valoare de peste 200 milioane de euro.

ePayment este furnizor de solutii de plata online integrate, parte a grupului international PayU, detinut de Naspers Ltd, al doilea jucator in eCommerce la nivel global.

PayU desfasoara operatiuni de integrare plati online in Polonia, Cehia, Romania si Ungaria, procesand in 2010 un numar de 31 milioane de tranzactii in valoare de peste 800 milioane de euro. In Romania, ePayment este lider pe piata de plati online, cu peste 2 milioane de tranzactii procesate in 2011 in valoare de 138.8 milioane de euro si o cota de 88% din volumul total al tranzactiilor derulate prin Romcard.

RomCard, procesor de tranzactii cu carduri in Romania, a implementat tehnologia 3DSecure integrand-o in sistemul sau de procesare. Printr-o solutie proprie, compania ofera serviciile pentru "Verified by VISA" si "MasterCard SecureCode" pentru tranzactii sigure prin Internet folosind cardurile bancare. Pana in prezent, RomCard SA a certificat 5 banci pentru acceptare 3D Secure (inclusiv circa 150 de comercianti virtuali) si 8 banci pentru emitere.