In ultimele doua editii ale targului CES Las Vegas s-a vorbit enorm despre televizoarele 3D, insa la editia de acum noutatile sunt surprinzator de putine pe segment fiindca aceste televizoare nu au convins prea multi clienti. La CES 2012 televizoarele vedeta sunt mai subtiri decat un smartphone si pot fi controlate cu vocea sau prin gesturi ale mainilor. Televizoarele 3D au intrat pentru ceva timp in hibernare, spun cei de la PC World, iar in articol puteti citi pe larg de ce se intampla asta.

Televizoarele 3D au fost infrante de cele...inteligenteFoto: Agerpres/AP

In 2010 si 2011 s-au lansat multe modele de televizoare 3D iar tehnologia era prezentata ca fiind o noua revolutie. Vanzarile au fost insa pana acum sub asteptari (cateva mii de unitati in Romania, spre exemplu), iar de vina nu este doar pretul mare al televizoarelor ci continutul specializat saracacios.

Desi au aparut modele cu imagine tot mai buna, tehnologia pe partea de 3D nu a avansat suficient in acesti ani. Calitatea imaginii a avansat, insa nu s-a imbunatatit suficient de mult incat sa convinga un numar mare de clienti ca merita sa investeasca peste 1.000 de euro pentru aceste televizoare. Tehnic vorbind, televizoarele 3D nu au avansat tehnologic la fel de mult ca alte grupe de produse in ultimii doi - trei ani, iar acest lucru este un impediment, noteaza PC World.

Evident ca ochelarii speciali - grei, caraghiosi si in unele cazuri scumpi - sunt incomozi si potentialii clienti renunta la achizitie si din cauza lor. Au aparut de mai bine de un an televizoare 3D la care efectele de "adancime" a imaginii pot fi observate si fara ochelari, insa sunt scumpe, iar tehnologia folosita de ele se preteaza pentru ecrane mici, cum ar fi smartphone-urile sau consolele de jocuri.

Si dupa lansarea multor modele de televizoare 3D persista problema continutului 3D fiindca nu destule televiziuni au investit in crearea unui continut dedicat. Mai avantajate sunt companii precum Sony, care are jocuri 3D de PlayStation ce pot motiva clientii sa dea bani pe un televizor scump. In plus, a fost supraestimata dorinta privitorilor de a se uita la emisiuni TV 3D, astfel ca publicul nu s-a aratat in general dispus sa stea ore in sir cu ochelarii speciali pe ochi pentru a vedea spre exemplu talk-show-uri in 3D. Avem in orice caz de-a face cu un cerc vicios fiindca grupurile media nu au investit masiv in continut 3D fiindca televizoarele au vanzari mici, iar publicul nu cumpara si fiindca nu prea exista continut.

Pretul mare ramane si el un factor esential care indeparteaza clientii de televizoarele 3D. Preturile au scazut mult sub nivelul initial de 2.000 de euro, insa paradoxul este ca daca tehnologia va avansa mult si vor aparea si modele mai multe la care nu e nevoie de ochelari speciali, este de presupus ca preturile nu au cum sa scada prea mult si aceste televizioare vor ramane inaccesibile pentru majoritatea publicului.

Televizoarele 3D sunt astfel in hibernare, pana cand lucrurile se mai schimba in piata si obstacolele vor fi macar partial eliminate, insa cu siguranta vor reveni in plin plan. Pana atunci, industria prezinta televizoarele "inteligente" (smart TV) care pot fi controlate cu gesturi ale mainilor sau cu vocea. Vorbim de modele cu ecrane de pana la 80 de inch, insa mai subtiri decat un smartphone si de terminale care vin in sufragerie cu super-rezolutie demna de ecranul mare de la cinena.

In plus, se insista pe lansarea de modele cu sistemul de operare Android pe care pot fi instalate aplicatii din Android Market dar si pe unele puternic integrate cu retelele sociale, astfel incat sa poti folosi ecranul pentru a intra pe Facebook sau Twitter in timp ce urmaresti pe el emisiunea favorita.