Vanzarile de bunuri de folosinta indelungata din Romania au depasit valoarea de 1,4 miliarde euro in 2011, in crestere cu 12,8% fata de anul anterior, cea mai mare crestere (cu 25,5% fata de 2010) inregistrandu-se in sectorul IT, unde valoarea vanzarilor a depasit 427 milioane euro, in special datorita vanzarilor de laptop-uri si tablete, conform unui studiu al companiei de cercetare GFK.

Vanzarile de bunuri de folosinta indelungata in 2011Foto: Gfk

In ultimul trimestru al anului trecut, piata bunurilor de folosinta indelungata a crescut cu 15,6% fata de trimestrul similar din 2010. Trimestrul al patrulea din 2011 a fost unul pozitiv pentru mai multe sectoare: doua dintre ele au avut cresteri de peste 20% (echipamente de birou si IT) si alte doua (electrocasnice mici si telecom) s-au apropiat de aceeasi cifra. Sectoarele foto, electronice si electrocasnice mari au avut de asemenea un trimestru bun, inregistrand o crestere in jur de 10%.

Piata echipamentelor de birou: Imprimantele multifunctionale laser mentin sectorul in trend ascendent

In ultimul trimestru al anului 2011, piata de imprimante si multifunctionale si-a continuat trendul ascendent. Atingand valoarea de 10 milioane euro, sectorul inregistreaza o crestere de 33,4% fata de aceeasi perioada a anului 2010.

  • "In T4 2011 se observa o mentinere a atitudinii de precautie, insa totodata si o dezmortire a bugetelor pentru achizitionarea echipamentelor de birou. Preferintele au  ramas in acelasi segment, al produselor multifunctionale laser. Echipamentele laser prezinta un numar de avantaje fata de cele cu jet de cerneala. Viteza de tiparire este constanta, indiferent de complexitatea imaginii tiparite, si, desi investitia initiala in echipament este mai mare, costul consumabilelor este mai mic", precizeaza specialistii GFK.

IT: Cea mai mare crestere dintre toate sectoarele

2011 a fost un an bun pentru vanzarile de IT din Romania, aratand o rata de crestere anuala de 25,5% comparativ cu anul trecut si o rata minima trimestriala de 23%.

  • "Cine a fost leaderul acestei performante? Laptopurile, bineinteles. Cu specificatii mai bune si preturi mai mici, acestea s-au aflat in topul preferintelor consumatorilor. Reprezentand mai mult de jumatate din vanzarile de IT monitorizate de GfK Temax, aceasta realizare a impulsionat intregul sector. Dar mai exista inca un produs foarte atractiv pentru consumatori: tabletele. Relativ noi pe piata, tabletele inregistreaza rate de crestere ridicate", se spune in comunicat.

Electrocasnice mici: Expansiunea aparatelor pentru prepararea bauturilor calde

Comparativ cu 2010, electrocasnicele mici au inregistrat o rata de crestere de doua cifre ajungand la 108 milioane de euro in 2011. Mai mult, cel de-al patrulea trimestru al lui 2011 a adus o crestere de 19,1% pe piata electrocasnicelor mici din Romania fata de acelasi trimestru al anului trecut.

  • "Toate grupele de produse au avut o contributie considerabila la evolutia pozitiva a sectorului. In 2011, aparatele pentru prepararea bauturilor calde au fost unele dintre cele mai interesante produse in cadrul sectorului electrocasnicelor mici. Alaturi de aparatele pentru prepararea mancarii, fiarele de calcat si aparatele pentru coafarea parului, aceste dispozitive au sustinut marea crestere a pietei electrocasnicelor mici", sustine GFK.

Telecom: Crestere progresiva de-a lungul anului

Conform studiului, telefoanele mobile si smart au marcat o valoare a vanzarilor timida in primul trimestru, putin sub nivelul aceluiasi trimestru al anului trecut. Totusi, nivelul a crescut progresiv in urmatoarele trei trimestre, culminand in trimestrul al patrulea 2011 cu 17,8% mai mult decat T4 2010. Per total, vanzarile acestui an au fost cu 10% mai mari decat anul trecut.

  • "Nu mai trebuie mentionat faptul ca sunt preferate de catre consumatori din ce in ce mai mult telefoanele smart pentru caracteristicile lor superioare destinate altor servicii decat celor de voce: internet, email, foto, aplicatii. In volum, telefoanele smart se situeaza undeva la limita a 25%, in timp ce in valoare reprezinta mai mult de 50% din intregul sector", precizeaza analiza GFK.

Foto: 2011 - piata de entry level

Piata foto a avut performante cu 17,4% mai bune de la an la an, ajungand la o valoare totala de 46 milioane de euro in 2011. Aproape o treime din aceste vanzari au fost facute in ultimul trimestru din 2011, aducand o performanta solida de 13 milioane de euro. O contributie puternica au avut vanzarile lunii decembrie care s-au bazat preponderent pe camere pentru entry level. In decembrie, trei patrimi din vanzarile de camere foto digitale au fost facute cu modele pentru incepatori cu pretul sub 100 euro.

De la trimestru la trimestru, compactele, luptand cu o eroziune de pret de 10%, au reusit sa aduca o valoare aditionala de 6%. Cu toate ca nu au o cota semnificativa, cea mai mare rata de crestere au avut-o camerele D-SLR. Volumele de camere mirrorless (fara oglinda) nu sunt semnificative inca, dar 2012 aduce previziuni mai bune pentru aceste produse inovative.

Electronice: 2011 - un an pozitiv pentru vanzari

Cu o crestere a vanzarilor de 8,6% de la an la an si atingand valoarea de 293 milioane de euro, 2011 a fost intr-adevar un an pozitiv pentru piata de electronice. Conform studiului, in decembrie 2011 preferintele consumatorilor s-au indreptat catre principale doua familii de produse: segmentul TV/Audio si segmentul consolelor video. Vanzarile cu televizoare au crescut cu 15% in T4, urmate indeaproape de sistemele audio cu 7%. Castigatorul sezonier a fost categoria consolelor video cu o crestere de 26%. Urmatorul an ar trebui sa aduca o crestere in interes, distributie si penetrare pentru noile tehnologii precum 3D, Smart TV sau Blu-Ray.

Electrocasnice mari: Cea mai mare rata de crestere din an de la trimestru la trimestru

Cel de-al patrulea trimestru al lui 2011 a adus pe piata electrocasnicelor mari cea mai mare rata de crestere din an fata de trimestrul corespunzator din 2010: 9,3%. Trimestrul patru din 2011 a fost cel mai bun trimestru din ultimii doi ani atingand valoarea de 99 milioane de euro. Totusi, in timp ce toate celelalte sectoare monitorizate de Temax au reusit sa atinga o rata de crestere de doua cifre, sectorul electrocasnicelor mari a ajuns ultimul la linia de sosire a acestui an. In 2011, sectorul electrocasnicelor mari a atins valoarea de 328 milioane de euro, mentinandu-si al treilea loc in topul bunurilor de folosinta indelungata.

  • "Pilonii pietei electrocasnicelor mari, aragazurile, masinile de spalat rufe si frigiderele au inregistrat rate de crestere ceva mai temperate, de o singura cifra in 2011 fata de 2010. Mai mult, piata cuptoarelor cu microunde a avut cea mai mare scadere pe o piata in revenire si in crestere, printre principalii factori fiind si cresterea pretului mediu comparativ cu anul trecut. Intre timp, piata congelatoarelor si-a continuat extraordinara evolutie cu cea mai mare crestere in cadrul sectorului, valoarea atinsa in 2011 a fost cu mai mult de 20% peste cea din 2010", se arata in comunicat.

Studiul

GfK TEMAX Romania este un indicator dezvoltat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza piata produselor de folosinta indelungata. Raportul GfK TEMAX este publicat la nivel international. Concluziile se bazeaza pe studiile efectuate in panelul de retail al GfK Retail and Technology. Panelul de retail include date de vanzari de la peste 190.000 de magazine din intreaga lume.