In urma cu trei luni, intr-un material despre piata tabletelor in 2012, scriam ca Apple va continua sa domine si in acest an unul dintre cele mai dinamice segmente ale pietei IT si ca provocarea Microsoft inca nu exista decat la nivel de idee. Marti, Microsoft a intrat in mod oficial in lumea producatorilor de tablete cu Surface for Windows 8, iar sansele sunt foarte mari ca Apple sa aiba un concurent redutabil pentru iPad.

Microsoft a lansat tableta SurfaceFoto: Microsoft

Realist vorbind, tabletele cu Google Android nu reprezinta, cel putin pe moment, competitori importanti pentru iPad. Nici Samsung, nici Amazon, cei mai mari jucatori dupa Apple, nu au reusit sa acapareze un procent cu adevarat semnificativ din vanzari, iar cifrele companiei din Cupertino au continuat sa creasca. Intra in scena Surface for Windows 8, o tableta cu un nume reciclat de la celebra masa multi-touch produsa de Microsoft in ultimii ani.

Lansarea noului computer portabil este o miscare radicala pentru Microsoft, care pana in prezent a evitat sa concureze cu partenerii sai hardware in mod direct, ramanand in acest segment de piata in postura de companie care produce exclusiv software. Pe de alta parte, Microsoft are deja experienta Xbox, care a devenit cea mai populara consola de jocuri din lume in prezent si este bazata pe o abordare integrata.

Prin noile tablete Surface, Microsoft se apropie ca filosofie de Apple, care a ales in aproape toata istoria sa construiasca in-house tot ce este legat de produsele lor. Dincolo de abordare, asemanarile continua: noile tablete folosesc un limbaj de design minimalist, care se incadreaza perfect in principiile pentru desing bun emise de Deiter Rams in urma cu mai multe decenii: produsul este frumos, fara sa fie excesiv, accentul este pus pe functionalitate, iar materialele si aspectul au toate sansele sa reziste in timp (mai multe detalii pe Gizmodo).

In ciuda asemanarilor, diferentele sunt notabile: tableta Microsoft foloseste o abordare complet noua a interfetei sistemului de operare, iar una dintre variantele de Surface lansate ieri nu este un simplu gadget bazat pe un procesor mobil ARM, ci un computer in toata regula, bazat pe un procesor Intel Core. Aici, Microsoft are toate sansele sa atinga o piata care pana acum a fost destul de dezamagita de oferta Apple: profesionistii care au nevoie de programe precum Photoshop sau Autocad intr-un format portabil, cu care sa poata interactiona tactil.

Da, au existat oferte de tablete bazate pe Windows 7 care ofereau acest lucru, dar experienta pe noile Surface Pro are toate sansele sa fie semnificativ mai buna, multumita unei interfete construite special pentru operare tactila. In plus, tableta se poate transforma intr-un computer de birou sau intr-un laptop prin simpla andocare la un monitor sau la o tastatura. In acest fel, Microsoft acopera atat functionalitatea unui ultrabook de putere mare, cat si pe cea a unei tablete, intr-un singur aparat. Nici Apple, nici Google nu reusesc sa faca asta in acest moment.

Pentru cei care nu au nevoie de aceste functii, ci vor o tableta clasica (in sensul iPad), Microsoft ofera o alternativa mai simpla (si probabil mai ieftina), cu o interfata aproape identica, dar fara capacitatea de a rula aplicatii clasice de Windows. Astfel, ambele piete sunt acoperite cu produse dedicate, dar care mentin o corenta clara.

Prin trecerea la Windows 8, Microsoft se alatura Apple in micul club al companiilor care ofera experiente similare pe cele trei ecrane esentiale: desktop, tableta si telefon. De la Windows Phone la Windows 8 pentru tablete la Windows 8 pentru computere X86 (Intel si AMD), Microsoft va oferi o experienta unitara si in perfecta sincronizare pentru utilizatori, ceva ce Apple face de ceva timp pe Mac, iPad si iPhone. Spre deosebire de Apple, abordarea Microsoft este una chiar si mai coerenta din punct de vedere al designului, iar posibilitatea de a transforma o tableta in computer principal este un avantaj semnificativ, care va fi pe placul unei game foarte largi de utilizatori.

In noua ecuatie a pietei, Google este cel mai dezavantajat jucator: vanzarile de tablete Android sunt relativ slabe, in ciuda succesului exploziv din piata de smartphone-uri, iar Chrome OS este inca un experiment cu un succes extrem de limitat. Practic, in acest moment, Google are la dispozitie doar doua ecrane, dintre care unul este pe jumatate stins. Nici la Microsoft situatia nu este ideala, date fiind vanzarile scazute de telefoane cu Windows Phone, dar compania din Redmond pare sa fie constienta ca viitorul este unul mobil, iar succesul pe aceasta piata este esential.

Odata cu lansarea Windows 8, Microsoft devine un concurent redutabil pentru Apple, cu o oferta completa, bazata pe sisteme de operare noi, radical diferite de cele dinaintea lor. Provocarile inca sunt foarte mari: Microsoft trebuie sa atraga o comunitate de dezvoltatori care sa sustina noile produse, iar calitatea hardware a aparatelor trebuie sa fie la fel de buna sau chiar mai buna decat a competitorilor, totul la un pret rezonabil. In acest moment, exista inca multe necunoscute legate de tableta Surface: specificatiile tehnice sunt necunoscute, pretul este inca vag exprimat drept "competitiv", iar data lansarii inca este neclara. Totusi, date fiind resursele enorme pe care le are la dispozitie Microsoft si o strategie clara, pe termen lung, anul 2013 ar putea fi foarte diferit de prezent in lumea tehnologiei.

In plus, anul viitor ar putea aduce in ecuatie un al patrulea ecran esential, care deja este prezent in casele tuturor: televizorul. Microsoft, prin noile planuri pentru Xbox, Apple, prin Apple TV si un eventual SmartTV, plus Google cu Google TV, par sa se pregateasca pentru un nou camp de batalie, la o scara mult mai mare si cu o miza pe termen foarte lung.