Camerele digitale ieftine sunt marile perdante ale pietei electronicelor din Europa de Vest, in mare parte din cauza faptului ca detinatorii de smartphone-uri cu o camera foto buna nu mai sunt interesati si de un aparat foto digital ieftin, arata un studiu Gfk prezentat in deschiderea targului de tehnologie IFA de la Berlin. In plus, dispozitivele dedicate de navigatie auto au pierdut considerabil competitia cu snmartphone-urile, iar in unele tari scaderile sunt dure, mai arata studiul facut in randul consumatorilor din cele mai mari sase piete vest-europene.

Conform studiilor GfK, consumatorii din cele mai mari sase tari din Europa de Vest: Franta, Germania, Italia, Olanda, Spania si Marea Britanie au cheltuit mai putini bani pe electronice in prima jumatate a anului 2012. Vanzarile sunt cu 10% mai mici decat in ￯￯aceeasi perioada a anului precedent. Piata foto este si ea slabita, cu o scadere a vanzarilor de 7%.

In contextul economic actual dificil, consumatorii sunt retinuti atunci cand vine vorba de achizitii majore. Singura exceptie este Germania, caz in care retailerii au inregistrat o crestere totala de 8,5% pentru vanzarile de televizoare si alte bunuri electronice. Cu toate acestea, anumite produse au avut evolutii pozitive in toate tarile, cum sunt smart TV-urile, sound bar-urile de inalta performanta, castile si camerele cu obiective interschimbabile. In schimb, in ￯￯unele domenii, concurenta intre produse traditionale, pe de o parte, si cele telecom sau IT, pe de alta parte, se intensifica.

Televizoare

Desi a fost un an cu Campionat European de Fotbal, vest-europenii au cheltuit cu 9% mai putin pe televizoare decat au facut-o in prima jumatate a anului 2011. Doar in Germania, piata de televizoare a fost in mod clar ajutata de acest eveniment sportiv, cu vanzari mai mari cu pana la 14%. Totusi, cererea a crescut considerabil in toate cele sase tari analizate cu putin timp inainte de a fi dat startul competitiei. Cresterea vanzarilor este rezultatul ofertelor promotionale din aceasta perioada.

Preferintele se indreapta in continuare spre modelele de dimensiuni mai mari si avand optiuni sau caracteristici mai bune, cu toate ca cele mai multe vanzari (22%) sunt inca generate de modelele de 32 de inch. In primele sase luni, cererea de televizoare inteligente a fost mare, cu vanzari in crestere cu 31%, pana la 4.13 miliarde euro. Acelasi lucru este valabil pentru televizoare 3D, care acum fac mai mult de 39% din toate vanzarile. Pentru anul 2012 in ansamblu, GfK anticipeaza vanzari de 38 de milioane de televizoare pentru Europa de Vest, din care mai mult de 10 milioane de euro vor fi in Germania.

Piata de DVD-uri si Blu-ray a descrescut in prima jumatate a anului 2012, in Europa de Vest. Si produsele Hi-Fi si home cinema au cunoscut vanzari in scadere usoara, cu 3,6%. Nu este insa cazul Frantei si al Germaniei, unde disponibilitatea consumatorilor sa cheltuiasca pentru o experienta excelenta pentru vizionarea de filme acasa a crescut de la an la an cu aproximativ 4%.

Camerele digitale

Ca si in cazul electronicelor, piata camerelor digitale din Europa de Vest a scazut si ea in primele sase luni ale anului. Cu toate acestea, cu o scadere de ￯doar￯ sapte procente de la an la an, evolutia este ceva mai buna, atribuita in special evolutiei pozitive a camerelor digitale de valoare mare. Prin urmare, consumatorii continua sa fie extrem de interesati de camerele cu obiective interschimbabile, care ofera in mod evident un compromis acceptabil intre camerele digitale compacte si camerele SLR. Aceasta tendinta a fost in continuare stimulata de un numar mare de noi modele lansate in aceasta primavara.

Camerele digitale ieftine sunt marile perdante ale pietei electronicelor din Europa de Vest, in mare parte datorita faptului ca detinatorii de smartphone-uri cu o camera foto buna nu mai sunt interesati si de un aparat foto digital ieftin

Smartphone-uri si GPS-uri

Consumatorii din Europa de Vest cumpara mai putine dispozitive electronice pentru autovehiculele lor. In prima jumatate a anului 2012, piata de electronice pentru masina a suferit o scadere a vanzarilor cu 19%, desi a fost relativ solida in Marea Britanie (-5%), dar nu si in Italia (-30%). Cu toate acestea, popularitatea anumitor produse de nisa continua sa creasca.

Dispozitivele portabile de navigatie au pierdut considerabil competitia cu smartphone-urile. Aplicatii pentru navigatie sunt acum disponibile, uneori gratuit, ceea ce a contribuit la o noua scadere a vanzarilor de 20% in prima jumatate a anului, in ciuda preturilor semnificativ reduse. Germania continua sa fie principala piata, cu 31% din toate dispozitive de acest fel vandute in Europa de Vest.

Produsele de nisa

Piata electronicelor si cea foto au fost destul de tulburi in prima jumatate a anului. In ciuda acestui fapt, vin si vesti bune de la anumite categorii. Producatorii de produse performante, de nisa din punct de vedere tehnic se numara printre castigatori. De exemplu, se pune un accent mare pe solutii software inteligente pentru smart TV-uri care permit consumatorilor sa jongleze mai usor intre a privi la televizor, a naviga pe internet si a asculta muzica prin simpla apasare a unui buton. Conectarea smartphone-urilor, a playerelor MP3/MP4 si a tabletelor la boxe sau casti pentru o calitate mult mai buna a sunetului acasa sau pe drum este din ce in ce mai populara.

GfK colecteaza periodic date despre dispozitive TV si video, produse portabile audio, video, Hi-Fi si sisteme home cinema, electronice pentru masini, camere digitale si accesorii in peste 90 de tari din intreaga lume. Aceasta analiza se bazeaza pe informatii privind evolutiile pietelor de electronice si foto din Franta, Germania, Italia, Olanda, Spania si Marea Britanie in prima jumatate a anului 2012.