​Google isi schimba des sigla, iar asa-numitele "doodle" sunt vazute de milioane de oameni. Au fost unele video, altele audio, au fost si jocuri, insa ce ar mai putea urma? Se poate face un doodle 3D pe care sa-l vezi cu ochelari speciali sau unul sub forma unui joc care sa fie jucat in mai multe zile, a spus intr-un interviu pentru HotNews.ro, Sophia Foster-Dimino, grafician care a realizat peste 200 de doodle-uri, inclusiv pe cel cu Brancusi din februarie 2011, singurul doodle legat de Romania postat pe sigla Google la nivel mondial.

Doodle cu parcul Cismigiu facut de Sophia Foster DiminoFoto: Google

Vlad Barza: De cand lucrezi la Google si ce faci acolo?

Sophia Foster-Dimino: In 2010 am terminat scoala de design din Rhode Island cu o diploma de ilustrator si imediat dupa aceea nu stiam clar ce am sa fac. Mi-a placut ideea de a fi ilustrator la Google fiindca un doodle poate fi orice, poate fi un joc video, o animatie, ceva interactiv sau o ilustratie. Poate fi ceva ca dintr-o carte pentru copii, dar si ceva care pare facut de un om de stiinta, e foarte mare variatia si asta m-a atras cel mai mult,

Vlad Barza: Cati oameni deseneaza doodle-uri la Google?

Sophia Foster-Dimino: E o echipa mica, acum suntem sapte artisti, insa doar in ultimele luni am fost sapte, in general echipa avea cinci oameni si facem doodle-uri peste tot in lume, cam trei - cinci pe saptamana. Discutam cu echipele Google din diverse tari pentru a ne da sfaturi culturale legate de diverse doodle-uri fiindca vrem sa fim siguri ca ce desenam este relevant pentru userii din tara respectiva.

Vlad Barza: Cate doodle-uri ai desenat de cand lucrezi la Google?

Sophia Foster-Dimino: Cred ca vreo 200.

Vlad Barza: Dar cat de complicat este procesul de aprobare a unui doodle. Cine are ultimul cuvant si cata initiativa poti avea?

Sophia Foster-Dimino: E putin complicat. Primim sugestii atat de la angajati Google, cat si de la diversi useri care ne dau e-mail-uri. Ne uitam la sugestii si facem un program pentru urmatoarele trei luni si stabilim ce ilustratii va face fiecare membru al echipei. De obicei ni le impartim aleatoriu, insa daca cineva vrea in mod special sa faca un anumit desen, cum s-a intamplat in cazul meu fiindca apreciez mult opera lui Brancusi, poate face acel desen.

Ca idee, discuti cu angajati Google din tara respectiva si le ceri parerea despre ce ar crede userii din tara lor despre acel desen. Apoi facem schite si le discutam in echipa, cam ca la scoala de arta si apoi primim aprobarea de la echipa locala din acea tara.

Vlad Barza: Dar cat dureaza propriu-zis realizarea unui doodle. Ma gandesc ca desenul propriu-zis nu ia mult timp...

Sophia Foster-Dimino: Dureaza mai mult fiindca trebuie sa vina feedback si de la oameni din alte tari. Desenul nu dureza mult, insa timpul efectiv, daca luam in vedere si discutiile, cred ca este in total de doua luni.

Vlad Barza: Folosesti si creion si hartie la desene sau doar soft digital?

Sophia Foster-Dimino: Folosim soft digital, avem tablete pe ecranul carora desenam, dar suntem toti absolventi ai universitatilor de arta asa ca incercam sa desenam si intr-un mediu real cat de mult posibil. Practic, la orice doodle o parte din lucru se face digital si o parte pe hartie.(...) Tehnologia este utila insa nu cred ca ar fi ok sa facem absolut totul pe computer.

Vlad Barza: Doodle-ul cu Brancusi pe care l-ai desenat a fost singurul vizualizat la nivel mondial care avea legatura cu Romania. Cum ar fi posibil sa vedem si altele in viitor?

Sophia Foster-Dimino: E o intrebare foarte buna. Imi place mult sa fac documentare pentru doodle-uri locale pe care sa le vada cat mai multa lume. Acum depinde de echipele locale sa recomande doodle-uri care ar putea fi relevante pentru useri, dar in viitor am vrea sa punem la nivel mondial cat mai multe doodle-uri din culturi diferite, nu doar cele gandite local.

Vlad Barza: Cum mai pot evolua schimbarile acestea de sigla? Am vazut unele audio, mici jocuri, doodle-uri video..Ce mai poate fi facut?

Sophia Foster-Dimino: Totul este posibil, mereu ne gandim la ceva nou. Cum ar fi un doodle 3D la care ar trebui sa te uiti cu ochelari speciali, unul ca o carte "pop-up" cu care sa te joci sau un joc ce trebuie jucat pe parcursul a mai multe zile. Avem multe idei si le dezvoltam acum. (...) Mereu se poate face ceva nou, poate fi un joc pe care sa-l joci de pe smartphone si sa aiba geotagging (etichetare geografica n. a.). Tehnologia avanseaza, asa ca mereu se pot face multe

Sophia Foster-Dimino este grafician-ilustrator si locuieste in San Francisco, unde lucreaza pentru Google ca “doodler”. A terminat studiile de specialitate la Rhode Island School of Design in 2010, cu o diploma de ilustrator. A lucrat de asemenea intr-o companie producatoare de jocuri video si a contribuit cu benzi desenate la cateva antologii internationale.

Sophia a facut parte si din juriul care a selectat desenele ce au ajuns in finala concursului prin care a fost desemnat desenul pe care Google.ro l-a afisat pe sigla sa in 1 decembrie 2012. Castigatorul, o eleva din Suceava, a fost desemnat de voturile publicului, pornind de la lucrarile pe care juriul le-a ales in finala.

Aici poti vedea o selectie de doodle-uri facute de Sophia.

Despre doodles

Google isi schimba logo-ul ocazional, pentru a serba un anumit eveniment major sau o personalitate anume care a schimbat lumea; in galeria celor mai recente logo-uri dedicate Romaniei s-au numarat Constantin Brancusi , George Enescu , I.L. Caragiale , Sergiu Celibidache , Martisorul sau Ziua Nationala a Romaniei.

Cum a aparut ideea acestor doodles?

In 1998, fondatorii Google - Larry si Sergei au participat la festivalul Burning Man din desertul Nevada. Pentru ca au vrut sa-si anunte utilizatorii ca vor fi plecati in acea perioada, au adaugat emblema festivalului in spatele logo-ului Google.

Primul doodle astfel creat fost unul relativ simplu, dar ideea de a decora logo-ul companiei cu ocazia unor evenimente importante a fost neasteptat de bine primita de catre utilizatorii nostri, care au apreciat natura jucausa a acestor modificari. Doi ani mai tarziu, in 2000, Larry si Sergei l-au numit pe Dennis Hwang managerul echipei Doodle Google.

De atunci s-au creat peste 1.000 doodles pentru paginile de start Google din intreaga lume, sarbatorind personalitati ca Marie Curie, Ghandi sau personaje ca Batman. Unele dintre aceste doodles sunt publicate la nivel global (pe toate paginile de start locale) iar altele sunt create special pentru o anumita tara.

Doodle-urile au inceput ca simple ilustratii dar in timp acestea au evoluat, ca si tehnologia, astfel incat s-au creat unele sofisticate, ca cel dedicat aniversarii primei publicari a povestii lui Pinocchio, si doodle-uri interactive, ca cele ce omagiau opera lui Jules Verne (20,000 de Leghe Sub Mari) sau chitara electrica Les Paul.