​Furnizorul de solutii de securitate informatica Bitdefender se va concentra in 2013 pe vanzarea de solutii antivirus catre companii din tari precum Germania si SUA, insa numarul de angajati va ramane stabil, strategia fiind sa se faca mai multe cu efectivele din prezent, a spus seful companiei, Florin Talpes, la evenimentul in care BitDefender a primit marele premiu de la organizatia austriaca de testare AV-Comparatives. Despre cum vede Florin Talpes lupta cu companiile rivale, despre cum sunt priviti antivirusii in diverse tari si despre situatia inedita din Japonia puteti citi in articol.

Bitdefender asteapta crestere de 30% pe pietele cheie, in 2013Foto: Hotnews

Mai multa eficienta, insa cu acelasi numar de oameni

Bitdefender, holding olandez cu radacini romanesti, are peste 500 de angajati in total, din care 80% sunt in Romania si 20% in cateva tari: SUA, Spania, Danemarca, Marea Britanie, Germania, Emiratele Arabe si Japonia.

Intrebat daca va creste numarul de angajati, Talpes a spus ca nu asa e gandit planul de dezvoltare "Suntem extrem de atenti la numarul de angajati si scopul nostru nu este de a creste numarul de angajati. Presiunea pe care o punem noi este sa facem mai mult cu acelasi numar de oameni. Ca si companie mergem pe ideea de a optimiza cat mai mult", spune Talpes care precizeaza ca numarul de angajati a crescut si anul trecut

Germania si SUA, piete esentiale, Japonia, o surpiza pe partea de retail clasic

Germania si tarile din jurul ei, dar si SUA sunt principalele regiuni unde vor fi concentrate activitatile pe segmentul clientilor enterprise. La partea de clienti persoane fizice, Japonia este o piata aparte pentru Bitdefender. "Piata de acolo este atipica in ce priveste retailul. In toate pietele majore retailul software cade. La japonezi vanzarile in magazinele fizice sunt extrem de puternice. In concentrarile urbane de la ei se foloseste foarte mult metroul, iar magazinele sunt foarte aproape de statii". In aceste conditii, reprezentantii companiei au spus ca in 2013 asteapta cresteri de 30% pe pietele cheie.

Intrebati cum vad dezvoltarea in tarile "BRIC", state cu mare numar de "internauti", cei de la Bitdefender au spus ca vorbim de piete unde lumea e foarte atenta la preturi si unde pirateria este la o rata de peste 50%. Concluzia este ca acolo lumea nu prea e dispusa sa plateasca pentru antivirus, ci in ultimul timp au mai trecut de la programe piratate la unele nepiratate, insa gratuite.

Florin Talpes spune ca rata pirateriei nu scade usor, iar un exemplu este SUA unde, chiar si cu o legislatie severa in vigoare, rata pirateriei este pe la 30%. "Chiar si daca economia creste, rata pirateriei nu scade rapid, ea tine foarte mult de nivelul de dezvoltare economica si este mai mare in tari mai putin dezvoltate economic. Rata pirateiei scade numai cu un unul - doua trei procente pe an".

Compania nu a dat date exacte despre numarul de useri care folosesc produsele sale antivirus, ci comunica faptul ca tehnologia Bitdefender este pe 500 de milioane de calculatoare fiindca o serie de companii care vand solutii de securitate informatica folosesc codul creat de Bitdefender. Compania nu a furnizat date legate de cifra de afaceri, insa a precizat ca vanzarile sale online au crescut cu 30% in 2012 pe plan local si ca pe piata americana cota Bitdefender a depasit 5%.

Internetul, un mediu nesigur

Cultural vorbind, avem obiceiuri ce trebuie schimbate, spune seful Bitdefender, dand un exemplu din viata reala cu un necunoscut care pe strada vine si iti spune ca daca ii dai 50 de euro vine peste doua ore si iti aduce un iPhone nou care in magazin este 500 de euro. Evident ca niciun om rational nu ar da banii, insa pe internet lumea ar face asta pentru ca lumea crede ca internetul este sigur. "Ca sa-i educi pe utilizatorii de calculatoare ca intra intr-o lume la fel de nesigura ca lumea obisnuita, ia ceva timp, trei - cinci - sapte ani", spune el, subliniind insa ce cei care folosesc frecvent calculatorul isi pun problema folosirii unui antivirus si sunt dispusi sa si plateasca, insa multi altii nu isi pun aceasta problema.

"Multi cred ca un calculator are tot ce-i trebuie pentru a functiona de la un capat la altul si atunci e nevoie sa vina altcineva care sa le spuna ca au nevoie de un antivirus", spune seful Bitdefender, dand exemplu persoanele mai in varsta care folosesc calculatorul, dar nu-si pun problema securitatii. Ca exemplu total opus el da piata din SUA despre care spune ca e o piata "de dislocare" unde aproape toti folosesc o solutie de securitate.

Intrebat fiind cat de mult influenteaza pretul decizia de achiztionare, el a dat exemplul discutiilor interne dinaintea lansarii aplicatiei de iPhone in SUA cand cei de la marketing au sustinut un pret de peste 3 dolari, in timp ce restul echipelor au insistat ca e mult prea mult si s-a ajuns la un pret de trei ori mai mic.

Un premiu pentru reputatie

La inceput de ianuarie asociatia austriaca independenta AV- Comparatives a acordat Bitdefender premiul pentru cel mai bun produs antivirus al anului 2012. Vineri la Innsbruck compania a primit oficial premiul care e acordat de o asociatie de testare ce pana acum a premiat toti marii producatori de antivirus, precum Kaspersky si Symantec.

Alaturi de asociatia germana AV-Test, si cea austriaca (AV-Comparatives) este foarte cunoscuta in bransa, pentru publicul larg aceste teste sunt prea putin cunoscute fiindca sunt de nisa. Cum poate insa acest premiu sa ajute compania? Seful Bitdefender spune ca vorbim de doua feluri de influentatori in piata: cei mici, spre exemplu un blogger, dar si cei mari, cum ar fi jurnalisti de prestigiu de la publicatii de specialitate precum PC Magazine. "In mediile tehnice, Bitdefender si-a comstruit o foarte buna reputatie si in ultimii ani tehnologia noastra domina topurile. Acum cativa ani Kaspersky avea cea mai buna tehnologie, au pierdut insa, dar s-au bagat foarte mult pe partea de marketing si incearca sa recupereze, iar acum noi avem un avans. Ca sa fii, cu o echipa de 100 de oameni, mai bun decat o echipa de 3.000 de oameni e clar ca trebuie sa inovezi. Sa fii foarte creativ doar cu forta bruta n-ai cum, e un raport 1 la 30", spune Florin Talpes.

O schimbare in lupta pentru a fi in centrul atentiei

Kaspersky este de cateva ori pe an in prim-planul presei dupa ce dezvaluie existenta unor amenintari informatice sofisticate, stil Octombrie Rosu sau Flame. Bitdefender nu a avut astfel de iesiri de notorietate, insa acest lucru se va schimba, au raspuns reprezentantii companiei, la o intebare a HotNews pe acest subiect.

"Cei de la Kaspersky au facut o treaba foarte buna cu aceste lucruri. Noi nu ne-am focalizat pe asa ceva. Practic trebuie sa faci analizele si apoi sa cauti informatia care este atractiva pentru public. Avem potential, avem capacitatea de a face asta si o vom face. E o strategie foarte buna", spune Florin Talpes.

Cei de la Bitdefender spun ca stiau de mult timp de viermele informatic Octombrie Rosu insa explica faptul ca exista anumite protocoale cu institutii care nu le permiteau sa faca publice descoperirile