Aproape o jumatate dintre cetatenii UE (46%) folosesc astazi internetul pentru a cauta un loc de munca, a folosi serviciile librariilor publice, a transmite o declaratie de impozitare, a inregistra o nastere, a cere un pasaport sau pentru a utiliza alte servicii de e-Guvernare, arata un raport al Comisiei Europene. Totusi, utilizatorii cer imbunatatiri si sunt mai multumiti de serviciile de online banking, decat de cele publice.

80% afirma ca serviciile publice online reprezinta o economie de timp, 76% apreciaza flexibilitatea lor iar 62% afirma ca acestea ii ajuta sa economiseasca bani. Utilizatorii sunt insa mai multumiti de serviciile bancare online (nota de satisfactie 8,5 pe o scara de la 0 la 10) si de cumparaturile online (7,6) decat de serviciile publice online (6,5).

"Tendintele sunt promitatoare in ceea ce priveste e-Guvernarea in Europa. Cu toate acestea, faptul ca utilizatorii sunt mai satisfacuti de serviciile bancare online decat de serviciile publice online arata ca administratiile publice trebuie sa isi amelioreze capacitatea de a crea servicii de e-Guvernare care sa porneasca de la necesitatile utilizatorilor. De asemenea, sunt necesare mai multe eforturi pentru ca e¬Guvernarea sa functioneze dincolo de frontiere.", spune vicepresedintele Comisiei Europene, Neelie Kroes

Agenda digitala pentru Europa urmareste sa sporeasca gradul de utilizare a serviciilor de e¬Guvernare la un procentaj de 50% dintre cetatenii UE pana in 2015.

Analiza comparativa privind e-Guvernarea 2012 a inclus 28 000 de utilizatori de internet din 32 de tari. Printre cele mai importante constatari:

- Serviciile preferate au fost declararea impozitului pe venit (73% dintre utilizatori isi declara impozitele online), mutarea sau schimbarea adresei (57%) si inscrierea in invatamantul superior si/sau solicitarea unei burse de studiu (56%).

- In timp ce 54% dintre cei inclusi in ancheta continua sa prefere contactele directe sau alte canale traditionale de comunicare, cel putin 30% dintre acestia au indicat ca ar putea deveni de asemenea utilizatori obisnuiti ai serviciilor de e-Guvernare, daca ar fi oferite servicii mai relevante.

- 47% dintre cei care au recurs la e-guvernare au obtinut tot ce doreau utilizand serviciile online, iar 46% au fost numai partial satisfacuti.

De asemenea, raportul arata ca sunt necesare imbunatatiri ale serviciilor online disponibile in cazul unor evenimente importante ale vietii, precum pierderea sau gasirea unui loc de munca, infiintarea unei intreprinderi sau inscrierea la studii.

Pentru persoanele care traiesc in tara lor de origine, in medie peste o jumatate dintre etapele administrative legate de aceste evenimente importante ale vietii pot fi realizate online. Pe internet pot fi consultate informatii in legatura cu celelalte etape. Este insa necesara imbunatatirea transparentei si a interactiunii cu utilizatorii, pentru a mari autonomia cetatenilor.

Situatia este mai putin favorabila pentru cele aproape doua milioane de persoane care se muta sau fac naveta dintr-un stat membru in altul. Desi majoritatea statelor membre furnizeaza informatii despre posibilitatile de studiu sau de a infiinta o intreprindere din strainatate, indeplinirea online a formalitatilor este mai putin obisnuita. Numai noua tari ofera cetatenilor din alt stat membru al UE posibilitatea de a se inscrie online la studii, si numai 17 tari le permit sa indeplineasca online anumite formalitati pentru infiintarea unei intreprinderi.