Conform celui mai recent sondaj la nivelul UE privind modul in care europenii folosesc internetul, criteriul principal al utilizatorilor de internet este viteza conexiunii. Aproape jumatate (45 %) din gospodariile europene si-ar moderniza abonamentul de internet sau ar schimba furnizorul pentru a avea o viteza in banda larga mai mare, iar in unele tari, inclusiv Romania, peste doua treimi din useri isi limiteaza numarul si durata apelurile telefonice, pe motive de costuri, arata sondajul Eurobarometru.

"Consumatorii vor din ce in ce mai mult ca internetul sa fi suficient de rapid, de exemplu pentru a urmari materiale video. Pentru cei care desfasoara o afacere la domiciliu, viteza este, de asemenea, o chestiune de competitivitate. In prezent, consumatorii sunt atenti atat la viteza, cat si la pret atunci cand isi aleg furnizorul". spune Neelie Kroes, vicepresedinta a Comisiei Europene

De asemenea, sondajul a relevat ca peste jumatate (54%) din gospodarii isi limiteaza apelurile de telefonie mobila, nationale si internationale, din motive legate de costuri. In Romania 71% spun ca isi limiteaza apelurile, iar in tari precum Grecia, Bulgaria si Cehia procentul este mai mare. La polul opus se afla Danemarca, Luxemburg si Finlanda, cu sub 30%.

"Suntem in era telefoanelor inteligente, in care serviciile mobile de inalta calitate sunt o parte esentiala a vietii de zi cu zi. Nu este acceptabil ca jumatate din populatie sa isi limiteze apelurile telefonice din cauza costurilor si este inacceptabil ca lipsa unei piete unice conectate sa incurajeze aceste limitari.", spune comisarul Kroes.

Cu toate acestea, sondajul din 2013 a relevat o scadere de 11 puncte (de la 60 % la 49 %) a numarului de persoane preocupate de costul apelurilor in alte retele decat propriile lor retele nationale. Acest lucru arata clar ca eforturile Comisiei de a reduce tarifele de terminare a apelurilor mobile au un efect pozitiv pentru consumatori.

Viteza conexiunii conteaza din ce in ce mai mult

Concurenta dintre furnizori a reusit sa ofere preturi accesibile, dar va fi nevoie de o atentie sporita pentru a se raspunde cerintelor consumatorilor pentru viteze mai mari.

Aproximativ 40 % dintre respondenti au afirmat ca este greu sa acceseze unele continuturi si aplicatii online din cauza vitezei sau a capacitatii de descarcare insuficiente.

Internet si telefonie - Romania fata de ceilalti

  • Datele arata ca in 70% dintre gospodariile din UE sunt linii telefonice fixe, in Romania vorbim de 42%, iar in Cehia si Finlanda, de sub 20%
  • Computere se gasesc in 72% dintre gospodariile din UE, variatia fiind mare, intre 55-56% in Romania si Bulgaria si 94% in Suedia.
  • Internetul in banda larga este prezent in 61% din gospodarii, variatia fiind intre 46% in Romania, Portugalia si Grecia si 86% in Olanda. Daca e sa luam in calcul toate tipurile de conexiuni la internet, atunci 68% dintre case au asa ceva, diferentele fiind mari intre Romania (52%) si Olanda (92%)
  • In sub un sfert dintre gospodariile din Uniune se initiaza convorbiri telefonice prin internet, variatia fiind intre 11% in Romania si 41% in Luxemburg.

Calitatea serviciilor

  • 20 % dintre respondenti au declarat ca uneori este dificil sa acceseze continut online sau ca aplicatiile de pe telefoanele mobile se blocheaza (in crestere cu 4 puncte procentuale fata de decembrie 2011). Aceasta situatie este mai des intalnita atunci cand respondentii incearca sa urmareasca materiale video (42 %), sa asculte muzica (22 %), sa descarce continut video gratuit (22 %), sa urmareasca evenimente transmise in direct (20 %) sau sa joace jocuri online (19 %).

Un motiv de ingrijorare il reprezinta si calitatea sunetului. Numai 38% dintre respondenti au afirmat ca telefoanele lor mobile au o calitate a sunetului foarte buna, comparativ cu 49 % pentru telefoanele fixe si 25 % pentru apelurile efectuate prin intermediul internetului.

  • Un internet deschis si neutralitatea retelei

Blocarea materialelor video este cel mai deranjant aspect legat de neutralitatea retelei/drepturile de autor.

  •  34 % dintre adulti utilizeaza serviciile de apelare bazate pe tehnologia de voce prin internet (VoIP) (in crestere fata de 27 % in 2012).

Abonamentele de internet

  • 44 % dintre gospodarii au cel putin un abonament de internet mobil (in crestere fata de 30 % in 2012).
  •  45 % dintre gospodarii cumpara un pachet de servicii de comunicatii (de exemplu, o combinatie de servicii de televiziune, telefonie, internet in banda larga, mobile) de la acelasi furnizor (45 % in anul anterior).
  •  40 % (dintre cele 45 % de gospodarii care cumpara un pachet de servicii) iau in calcul schimbarea furnizorului de servicii, dar 29 % sunt de parere ca nu este usor sa compare conditiile pachetelor.

Sondajul privind comunicatiile electronice la nivel de gospodarii se efectueaza anual incepand din 2006 ¬ raportul complet pe aceasta tema va fi publicat in saptamanile viitoare.

Ancheta pe teren pentru acest sondaj s-a incheiat in martie 2013. Au fost intervievati la domiciliu 27 786 de respondenti din diferite grupuri sociale si demografice ale populatiei UE.