​Black Friday, celebra zi a reducerilor de la final de noiembrie, este mult diferita in Romania fata de SUA, un aspect fiind spre exemplu ca in Romania retailerii cumpara special produse pentru aceasta zi, in timp ce in SUA stocurile exista deja, a spus Lucian Radulescu, country manager Sony Romania. Sony si alte mari companii se gandesc la o noua zi pe ideea "Black Friday", care sa se numeasca altfel si sa aiba loc in februarie sau martie cand toti jucatorii din piata isi innoiesc gama si le-ar prinde bine sa scape de stocuri, a mai spus la un eveniment de presa oficialul Sony.

Lucian Radulescum sef al Sony pentru Romania, Bulgaria si MoldovaFoto: Sony

"Black Friday" a fost in ultimii doi ani un fenomen de retail in Romania, s-au starnit controverse, site-urile au "cazut" cu orele, oamenii nu s-au mai culcat deloc in aceea noapte din ultima decada a lui noiembrie. Clientii s-au bulucit atat in magazinele fizice, cat si pe site-uri, au fost comunicate vanzari de multe milioane de euro, iar cumparatorii s-au ales unoeri cu ce si-au dorit, alteori cu ce s-a nimerit, in alte cazuri nu au mai prins nimic. Anul acesta "Black Friday" va fi pe 29 noiembrie.

Seful Sony Romania a vorbit - intr-o discutie la finalul evenimentului de lansare ale noilor produse din gama VAIO - despre "Black Friday", diferentele dintre Romania si SUA si despre dorinta de a se crea o noua mare zi de reduceri, insa la inceput de an, nu la sfarsit.

"Conceptul de "Black Friday" in Romania, in comparatie cu America, are conotatii diferite. In America se refera practic si la faptul ca, dupa lunile de vara in care nu se face profit, Black Friday e prima ocazie in care se trece pe profit. Pe de alta parte inseamna ca dupa week-end-ul de Ziua Recunostiintei se pregatesc magazinele sa inceapa sezonul de sarbatori prin vinderea modelelor mai vechi. Practic, e ca la haine, reducem preturile la cele mai vechi si acestea se vand pentru a face loc celor noi", spune country managerul Sony.

Radulescu spune ca vanzarile din noiembrie scad foarte mult inainte de Black Friday si la fel si cele din decembrie, care in trecut erau foarte mari. In schimb, la final de noiembrie se fac achiztii substantiale.

In general ofertele Black Friday cuprind produse scoase din gama, fie de anul trecut, fie produse ce nu fusesera aduse in tara pana atunci si sunt aduse special pentru aceasta zi, dar la un pret special, mai spune el

In forma actuala, dupa Black Friday consumatorul remarca dupa doua - trei luni de utilizare ca produsul luat este o "subcumparatura", nu-i raspunde tuturor nevoilor si ca ar fi fost poate dispus sa plateasca in plus pentru ceva mai bun, de exemplu la un laptop pentru mai mult RAM sau pentru un ecran mai de calitate, spune seful Sony.

In SUA stocurile exista deja la raft si de Black Friday sunt vandute, in timp ce in Romania comerciantii fac achizitii noi, iar de aici rezulta o problema a profitabilitatii si cea legata de faptul ca nu intotdeauna sunt in oferte cele mai bune produse pentru consumatori, continua Lucian Radulescu

El mai spune ca pana acum cativa ani, inainte sa apara si la noi fenomenul "Black Friday", a existat o tendinta de a muta varful de vanzari din decembrie, spre ianuarie, pentru ca nimeni nu voia sa se imbulzeasca de Craciun la cumparaturi. "Cred ca asta va reveni si cred ca Black Friday-ul din noiembrie va fi strict legat de produse speciale, la un pret special, fie din gama veche, fie aduse atunci. Cred ca vom asista la crearea unui nou Black Friday undeva in februarie - martie, mult mai aproape de Paste, dar probabil ca se va numi altfel:"

De ce atunci? Pentru ca acela e momentul cand toti producatorii schimba gama de produse si ar fi complet justificata miscarea si toti ar castiga daca pot scapa de modelele vechi care nu-ti aduc profit, mai spune seful Sony Romania.