Vinerea Neagra a fost preluata de la americani, insa in 2013 a fost romanizata puternic pentru ca nici nu se tine in data traditionala si va dura chiar opt zile (!) pentru unele magazine. Site-urile au facut fata extrem de bine, iar in magazinele fizice oamenii ieseau cu bratele pline de cutii inca dinainte de 6.40. Vanzarile au crescut puternic, iar in unele magazine a fost imbulzeala,

Reducerile promise au atins si 85%Foto: -

semn ca romanii sunt innebuniti dupa reduceri, oricat de mari sau mici ar fi acestea.

HotNews a transmis LIVE TEXT evenimentele Black Friday-ului romanesc

  • Ai cumparat ceva de Black Friday 2013, Ai vrut sa cumperi, insa produsul s-a scumpit subit in ajun? Povesteste-ne experientele tale!
  • In articol poti citi despre istoria Black Friday-ului original si despre cum a evoluat tanarul si agitatul Black romanesc
  • Totusi, cea mai mare campanie de shopping online din istorie s-a petrecut recent in China.

Partile bune ale Black Friday 2013

  • Site-urile au functionat mult mai bine, semn ca firmele s-au pregatit
  • Pe segmentul electro-IT se asteapta vanzari cu peste 50% mai mari decat in 2012, la peste 100 milioane euro
  • Sarbatoarea reducerilor s-a extins si la magazinele de carti, discount-urile incurajand oamenii sa citeasca mai mult
  • In editia 2013 participa un numar record de comercianti, iar faptul ca atat de multe oferte s-au epuizat in doar cateva ore este semn ca oamenii au fost interesati.

UPDATE 10: Flanco a vadut in 14 ore (intre 6.00 si 20.00) in valoare de 45 milioane lei. Magazinele au avut peste 370.000 de vizitatori.

eMAG a vandut pana la ora 18.00 peste 200.000 de produse in valoare de 80 milioane lei. Dintre acestea, 42.000 au fost electrocasnice.

elefant.ro a vandut peste 52.000 de produse pana la ora 17.00, cele mai cautate fiind cartile si jucariile.

Evomag a vandut pana la ora 18.000 un numar de 12.000 de produse in valoare de 1,55 milioane euro.

UPDATE 9: eMAG a anuntat ca de la ora 15.00 suplimenteaza cu 30.000 de produse stocul de 250.000 de produse aflate la promotie. Categoriile vizate sunt electrocasnice, televizoare si laptop-uri.

Flanco a vandut in cele peste 80 de magazine un total de 53.000 de produse pana la ora 14.00. Clientii Flanco au bifat pe lista de cumparaturi peste 7.000 de tablete, 3.100 de masini de spalat, 2.750 de routere si peste 3.000 de smartphone-uri. Numarul de televizoare vandute de la deschiderea magazinelor echivaleaza cu vanzarea dintr-o luna medie.

Evomag anunta ca s-au comandat pana la ora 15.00 peste 11.000 de produse in valoare de 1,4 milioane euro. S-a vandut 80% din stocul pentru Vinerea Neagra si mai exact pana la ora 15.00 s-au vandut deja 98% dintre produsele aferente categoriei printing, 90% din laptop-uri, 87% din tablete, 95% dintre produsele de ingrijire personala, 89% din smartphone-uri.

UPDATE 8: In multe magazine lucrurile s-au mai linistit, produsele cu adevarat atragatoare epuizandu-se. Unele companii suplimenteaza stocul, insa punctul de maxim al Black Friday pare sa fi fost depasit.

F64 a anuntat ca in primele 12 ore de campanie s-au vandut 7.200 de produse in valoare totala de un milion de euro. Compania se pregateste de suplimentare de stoc.

Domo a vandut pana la ora 12.00 in valoare de 4 milioane euro in cele aproape 100 de magazine. S-au vandut 6.000 de televizoare, peste 2.000 de masini de spalat, peste 1.500 de aparate frigorifice si peste 3.000 de aspiratoare. Site-ul a functionat foarte putin, astfel ca ofertele nu au putut fi consultate online, ci direct in magazine.

UPDATE 7: Pana la ora 12.00 eMAG a primit 100.000 de comenzi si a vandut de 55 milioane lei. eMAG a pus la vanzare in premiera si 63 de autoturisme, pana la ora 11.00 erau rezervate 60 dintre ele. (taxa de rezervare este 1.000 de lei)

Magazinul online Oktal.ro a anuntat ca intre orele 0.00 si 10.00 a vandut de 700.000 euro

Si Revista Kamikaze a publicat un set de glume despre Vinerea Neagra. Iata un exemplu: Steaua a cerut sa joace meciurile cu Chelsea si Schalke 04 in aceeasi zi, si anume de Black Friday, ca sa ia bataie la scoruri cat mai mici.

UPDATE 6: La 11.30 erau cozi chiar si de 30 de oameni la case in unele magazine de electrocasnice. In altele insa era pustiu fiindca produsele interesante s-au dat pana in ora 8.00. Si pe online produsele cele mai interesante au fost "vanate" de la primele ore, insa anul acesta stocurile totale au fost mari, astfel ca reduceri mai exista. Dintre site-urile cunoscute, Domo a avut cele mai multe probleme, fiind "cazut" mult timp.

UPDATE 5: Presa locala din mai multe judete descrie cum s-au imbulzit clientii nerabdatori in magazinele electro-IT si cum si-au smuls in cateva cazuri produsele din mana.

eMAG a publicat cifrele pentru ora 10. In trei ore s-au vandut 125.000 de produse in valoare de 44 milioane lei.

Flanco spune ca a vandut in patru ore (intre 6 si 10) aproximativ 25.000 de produse, dintre care 3.600 de tablete, 3.500 de televizoare, 1.500 de notebook-uri si 1.700 de masini de spalat. Dintre cele 3500 de televizoare vandute, 57% au fost televizoare Smart, iar dintre camerele foto vandute, 33% au fost DSLR.

Magazinul online Evomag a inceput Black Friday la ora 0.20, iar pana la 9.00 s-a epuizat 65% dins tocul de produse. In primele 20 de minute s-a epuizat o cincime din stocul de 13.300 produse.

UPDATE 4: Site-urile functionau fara probleme la ora 10.00. In magazinele traditionale de retail este aglomeratie tot mai mare.

Site-ul Domo la ora 9.00

Site-ul Domo la ora 9.00

Foto: -

UPDATE 3: Fata de anul trecut site-urile au facut fata mult mai bine traficului de dimineata. la ora 9.00 functionau aproape toate site-urile monitorizate, cu exceptia Domo care oricum se bazeaza pe magazinele fizice. Totusi, pe o buna parte din site-uri s-au inmultit etichete cu stoc epuizat, semn ca ofertele interesante se imputineaza.

Times New Roman rade de isteria Black Friday publicand un text cu titlul:

14 lucruri nestiute despre Black Friday in Romania. Iata un exemplu: O traditie din batrani spune ca de Black Friday sa-ti pui iPhone-ul intr-un ulcior cu apa neinceputa cu un banut in el. Daca se ridica la suprafata, o sa ai noroc tot anul, daca nu, o sa trebuiasca sa-ti mai cumperi un iPhone.

UPDATE 2: La ora 8.00 site-uri precum eMAG, cel.ro, koyos.ro, F64, Evomag, Azerty, Marketonline si PC Garage functionau, dar greul acum urmeaza fiindca lumea se trezeste si intra online. Flanco invita oamenii in magazine si are catalogul publicat online, Domo merge cu intermitente dar catalogul poate fi vizualizat, iar Altex a afisat pana la 8.00 un mesaj prin care invita oameni in magazine dimineata, iar acum are si catalogul de reduci publicat. Nu au lipsit nici erorile, sunt produse la care reducerea afisata este de... 0 %. Au aparut si limitari: la Evomag spre exemplu poti cumpara maxim trei produse din acelasi model.

UPDATE 1: Foarte putine site-uri au deschis ofertele la ora 0 fiindca ar fi fost risc mare sa pice sub asaltul curiosilor. Dupa ora 2.00 insa cateva magazine online au dat drumul promotiilor, iar spre ora 5.00 deja existau destule produse cu eticheta stoc epuizat.

-

-

Foto: Hotnews

Magazinele fizice au deschis la ora 6.00 (in cazul Flanco si Domo si la 7.00 (Altex). Oamenii au fost pe faza de la prima ora, iar la 6.40 pe scarile prafuite si prost luminate ale parcarii de la Unirii, primii cumparaturi coborau cu televizoare si alte cutii voluminoase in brate. La acea ora nu erau cozi mai mari de 10 oameni la casele de marcat Flanco fiindca personalul a fost suplimentat. In plus, toti cei care ieseau cu rucsac sau punga erau controlati la plecare.

Cel mai mare site de retail online, eMAG, a dat drumul promotiilor in jurul orei 6.45, insa marea surpriza a venit dupa miezul noptii cand compania a anuntat ca include si autoturisme in catalogul produselor ce pot fi cumparate de pe internet. Miscarea este curajoasa fiindca masini de zeci de mii de lei figureaza in acelasi catalog cu produse de doar cateva zeci de lei, cum ar fi casti sau tastaturi. eMAG a dat si primele bilanturi: pana la ora 8:00 valoarea totala a comenzilor (in numar de 45.000) a fost 31 milioane de lei si s-au vandut si toate televizoarele 4K.

Black Friday romanizat, cu suspans si start furat

Stoc epuizat

Stoc epuizat

Foto: -

Conceptul unei zile a reducerilor a fost pentru prima oara vizibil in tara in 2011 cand insa nu a existat o strategie clara si doar cateva magazine online au fost pe faza (in frunte cu eMAG), dar lucrurile au stat cu totul altfel in 2012 cand s-a comunicat masiv pe tema sarbatorii reducerilor. Mai mult decat atat, Black Friday s-a extins in multe domenii din afara electro-IT-ului, exemple fiind biletele la concerte, incaltamintea, anvelopele, parfumurile, imobiliarele, mobila, accesoriile de baie si multe altele. Multe site-uri au "picat", coletele au ajuns si dupa zece zile, insa au existat si multi oameni care si-au luat produse care i-au multumit. Un ghid interesant de cumparaturi pentru Vinerea Neagra puteti gasi aici.

In 2013 tot mai multi romani se gandesc sa-si ia ceva de Black Friday insa, surpiza!, Vinerea Neagra nu se tine pe 29 noiembrie ca in SUA, ci astazi, pe 22 noiembrie. Si asta fiindca o serie de magazine online, incepand cu Evomag care a anuntat printre primii, dar mai ales eMAG, cel mai influent retailer online, au decis sa devanseze Vinerea Neagra cu o saptamana.

De ce au "furat" startul? Pentru ca dupa 29 urmeaza Sfantul Andrei si Ziua nationala, multi clienti pleaca in mini-vacante si nu ar mai cumpara, mai ales ca o parte isi vor lua liber si luni 2 decembrie sau poate si marti. In plus, fiind multe comenzi, era posibil ca unele sa nu fie livrate pana la Mos Nicolae.

Totusi, anul acesta vor exista chiar opt (!) zile de Black Friday,fiindca multe magazine spun ca vin cu reduceri in toata perioada 22-29 noiembrie. Altele au optat pentru zile, altele pentru doua, s a m d, Black Friday este foarte fragmentat in acest an.

Efect psihologic puternic, riscul de a-ti cumpara ceva ce n-ai nevoie

Profitand de efectul magic pe care cuvinte precum discount, reducere, promotie il au asupra consumatorului, retailerii promit reduceri imense in Vinerea Neagra, zi in care multe companii se asteapta sa vanda si de 20 de ori mai mult decat intr-o zi normala. Mai mult, unele companii au investit in infrastructura IT pentru ca site-urile sa nu mai "pice", iar asteptarile sunt imense, fie ca e vorba de vizitatorii magazinelor fizice sau de online.

Si ora de incepere este tinuta secreta de o parte din site-uri, eMAG fiind cel mai cunoscut exemplu, in ideea ca site-ul sa nu fie asaltat dintr-o data si sa nu mai faca fata.

Cititorii scriau anii trecuti, in comentarii postate la articole despre Vinerea Neagra, ca lucrurile nu stau chiar asa roz cum ar arata procentele generoase prezentate ca reduceri. Oamenii scriau ca la unele produse reducerile erau artificiale fiindca in ziua de dinainte preturile fusesera crescute, iar apoi in Vinerea Neagra ele au fost reduse, adaugandu-se si banner-ul cu reducere.

Apoi unele reduceri sunt nerealiste, comunicatele de presa afirmand ca se "ofera" reduceri de pana la 99%!.

in plus, altii s-au plans ca produsul le-a sosit chiar si dupa doua saptamani sau chiar mai mult, insa e de asteptat ca lucrurile sa fie mai bine puse la punct anul acesta cand multe companii si-au facut strategii clare impreuna cu companiile de curierat, stiind ca e o ocazie ideala sa vanda bine si sa scape de stocuri.

Cert e insa ca cine cauta si se documnteaza are mari sanse sa cumpere produsul dorit cu reducere mare, insa cu conditia sa fie pe internet cat mai devreme in noapte, fiindca pana la 8, 9 dimineata e de asteptat ca produsele cele mai interesante sa se fi vandut.

Din ce magazine electro-IT au ales romanii sa-si faca cumparaturile de Black Friday 2012 (studiu Millward-Brown)

1. eMAG.ro - 21,1%

2. Flanco - 18,4%

3. Altex+Mediagalaxy - 12,3%

4. Domo - 9,4%

5. Carrefour - 8,6%

6. Metro - 2,8%

7. evomag.ro - 2,2%

8. PCGarage.ro -1,6%

9. Kaufland - 1%

10.Azerty.ro, Clickshop.ro, Cel.ro - 0,6%

Vinerea Neagra - Un fenomen legendar in SUA

Denumirea Black Friday, sarbatoare a shopping-ului american ce vine exact dupa Ziua Recunostintei (Thanksgiving Day) s-a referit la origini la faptul ca traficul devenea extrem de aglomerat in Philadelphia dupa Ziua Recunostintei. In anii 70' retailerii americani au inceput sa ofere reduceri semnificative in aceasta zi care de atunci marcheaza deschiderea sezonului de shopping pentru sarbatorile de iarna, o perioada fasta pentru comercianti.

In SUA, Vinerea Neagra este un fenomen si se fac vanzari totale de zeci de miliarde de dolari. In ultimii ani magazinele "fizice" au deschis tot mai devreme, la 6 dimineata, la 5 si chiar la 4 dimineata, iar anul trecut cativa retaileri mari au inceput Vinerea Neagra inca de joi...

Vinerea Neagra pune in SUA o serie de probleme, incepand cu cele de securitate, fiindca au fost batai in magazine intre oamenii grabiti sa profite de reduceri, si terminand cu cele de productivitate a muncii, studiile aratand ca angajatii stau cateva ore din ziua de lucru cautand produse pe care sa le cumpere, fie direct in magazin, fie online.

In SUA exista si un termen simpatic "doorbusters", adica produs pentru care merita sa "spargi usile" magazinelor. Termenul se refera la produse in stoc limitat care sunt reduse cu procente foarte mari si evident raman putin timp pe rafturi.

Un ghid pentru Black Friday-ul american este amuzant fiind sfaturile sunt simpatice. De exemplu oamenii sunt sfatuiti sa-si ia apa la ei, sa-si ia haine "in straturi" pentru a le putea da jos cand alearga prin magazine, iar strategia ideala este ca prietenii sa se raspandeasca la cat mai multe magazine pentru ca nimeni sa nu scape niciun produs.