​Punctul culminant al fenomenului Black Friday a trecut, dar discutiile continua. Unii spun ca e ziua ideala sa-ti cumperi ceva la super reducere, altii spun sus si tare ca vorbim de "Black FraierDay", zi plina de false reduceri si de oferte inselatoare. Pe unde se gaseste adevarul, e greu de zis fiindca lucrurile sunt pline de subiectivism, insa in articol puteti citi despre opt lucruri bune si rele ale acestei zi iesite din comun. Ai avut experiente interesante in Vinerea Neagra, fie ele pozitive sau negative? Intra si povesteste!

Black Friday in opt puncte bune si releFoto: HotNews
  • Black Friday, marea perioada a reducerilor, nu poate fi privita dintr-un singur unghi de vedere, fiindca e un subiect care imparte oamenii in trei tabere: multumiti, nemultumiti si indiferenti. Ca niciodata, comerciantii s-au pregatit sa faca fata asaltului clientilor, iar acestia nu s-au lasat asteptati. Iata mai jos cateva puncte pozitive, dar si negative despre un Black Friday facut in stil romanesc.

1. Numar record de magazine participante si de produse reduse la pret. Vinerea Neagra a ajuns la a treia editie si de data asta aproape tot retailul s-a mobilizat, intuind interesul mare al clientilor. Nu doar magazinele electro IT au jucat tare, ci si hypermarket-urile, dar si magazine online foarte mici au decis sa ia parte de ziua speciala de discount-uri. Magazinele nu doar ca au scapat de stocurile nevandute, dar au si achizitionat produse special pentru aceasta zi, iar multe dintre companii au putut sa suplimenrteze stocurile pe parcursul zilei. In plus, fie ca vorbim de anvelope, de parfumuri de pantofi, sau de dulciuri, aproape orice tip de produs putea fi cumparat ca parte a campaniei care in general e doar pentru electro-IT.

2. Black Friday devansat si fragmentat. Anul acesta cei care se asteptau ca Vinerea Neagra sa fie, precum in SUA, pe 29 noiembrie, au avut o surpriza, fiindca o serie de jucatori din piata au decis sa-l faca o saptamana mai devreme. Apoi, fiecare magazin a anuntat ca Black Friday va tine un numar diferit de zile: una, trei, zece sau chiar 11. Existand magazine care au anuntat 11 zile de Black Friday, nu e de mirare ca sunt multi clienti care exclama confuzi "Pai vinerea asta nu era o singura zi!?" Ei bine nu, iar asta e o caracteristica a romanizarii sarbatorii. Marea intrebare este daca magazinele care au Black Friday prelungit vor putea sa-si suplimenteze stocurile pentru a avea produse interesante si in zilele urmatoare.

3. Site-urile au mers foarte bine. Daca anul trecut mii de clienti s-au plans enervati ca site-urile magazinelor au mers prost, anul acesta companiile si-au invatat lectia si au investit la partea de infrastructura IT. Mult mai putine site-uri au "picat" si tranzactiile au fost mai usor de facut. Un element neplacut a fost mult imbunatatit, iar aici companiile au o bila alba. Ramane de vazut cat vor dura livrarile, dar e posibil ca si aici sa fie mai bine, dat fiind ca si firmele de curierat s-au mobilizat.

4. False reduceri. Subiectul este sensibil si nicio companie nu ar recunoaste ca "umbla la preturi" cu ceva timp inainte pentru ca apoi sa aiba de unde sa scada. Cititori HotNews, userii ai retelelor sociale si cititori ai multor site-uri de stiri s-au plans pe internet ca produse pe care le urmareau de mult timp s-au scumpit inainte de Black Friday, pentru ca apoi pretul sa coboare la nivelul dinaintea scumpirii. Unii spun ca scumpirile s-au petrecut acum trei saptamani. E greu de dovedit ca ele se intampla fiindca ar trebui facute multe mii de "print-screen-uri" incriminatorii. Totusi, atat de multi oameni au povestit despre aceste scumpiri, incat e clar ca ele se petrec. Ce nu se poate spune e cat de raspandit este fenomenul.

Sfatul ar fi ca, in loc sa te grabesti sa iti iei ceva in cateva minute nebune de Black Friday, mai bine cauti produsul dorit in tihna, in alta perioada a anului, luand la rand toate magazinele si comparand preturi si oferte din zeci de surse.

5. Participarea site-urilor care vand carti. Un lucru pozitiv tine de faptul ca la promotii s-au inscris si site-uri care vand carti, iar oameni care nu si-ar fi permis anumite volume, au putut sa si le ia la un pret special. Black Friday are un efect emotional puternic asupra romanilor care ajung sa isi ia de multe ori lucruri de care chiar nu au nevoie. Totusi, daca e vorba de carti, nu putem decat sa ne bucuram.

6. Ajungi sa-ti cumperi ce nu ai nevoie. E clar faptul ca Black Friday are un puternic impact emotional asupra clientilor care sunt sedusi de reducerile afisate. Sunt atatea cazuri in care, la deschiderea unor magazine noi, oamenii au dat buluc si au cumparat sub impulsul momentului tot ce le-a picat in mana. De Black Friday nu au fost batai in magazine, insa ombulzeala a fost, iar o parte dintre cumparatori sigur si-au luat lucruri de care mai tarziu isi vor da seama ca nu aveau nevoie. Cartoanele ce infatisau procente mari de discount au avut efect puternic si in unele magazine clientii s-au certat pe un anumit produs care ramasese intr-un singur exemplar in raft.

Ar trebui sa deducem ca romanii sunt lacomi sau irationali pentru ca reactioneaza asa in fata reducerilor? Poate ca am generaliza, insa e clar ca romanilor le place enorm ideea de reducere si fac sacrificii financiare pentru a-si lua produse care li se par super ieftine. Comerciantii nu "iarta" nici ei, anuntand spre exemplu reduceri de pana la 90%, chiar daca acest procent se aplica pentru doar cateva produse fiindca, sa fim realisti, ce companie si-ar permite sa dea tot stocul pe nimic...

7. Este incurajat consumul. Isteria de Black Friday trebuie privita si intr-un mod pozitiv, fiindca o buna parte dintre clienti isi innoiesc produsele electrocasnice si fara motivatia acestei zile poate nu ar face acest lucru. Cei care isi stabilesc din timp prioritati si se informeaza din timp cat costa produsele dorite au totusi sansa de a-si lua ceva util la un pret grozav. Asta presupune documentare consistenta din timp si utilizarea comparatoarelor de pret.

8. Produsele cu adevarat interesante se dau foarte repede. Dincolo de strategii de marketing si de falsele reducei, de Black Friday au existat si multe produse la preturi excelente, insa marea problema e ca acestea se epuizeaza imediat si cei care nu sunt pe faza le rateaza. Cei care se pricep le ochesc in primele minute, altii au stat cu degetul pe tasta F5 de refresh toata noaptea, sperand sa prinda produsul minune. Evident ca nu toate produsele pot fi reduse in mod real cu 50-60%, comerciantii ar fi ruinati, astfel ca si pe viitor produsele excelent reduse se vor da imediat.

  • Black Friday va ramane si pe viitor un subiect controversat si un fenomen vazut in cele mai diferite moduri. Cei care si-au luat produse vor spune ca Vinerea Neagra este o idee geniala, cei care au ramas cu buza umflata vor spune ca e o zi plina de marketing mincinos, false reduceri si isterie inutila. Cert e ca de la an la an se va vinde tot mai mult, iar magazinele vor fi tot mai pregatite sa faca fata asaltului cumparatorilor.