​Candy Crush Saga, un joculet cu bomboane colorate ce trebuie aranjate mestesugit, a ajuns sa fie jucat de peste 100 de milioane de oameni, iar asta se intampla pentru ca cei care l-au creat au gasit o reteta reusita pornind de la o idee simpla pe care au "ambalat-o" insa interesant. Cum a izbutit jocul sa devina atat de popular, cu ce au contribuit romanii si cat de periculoasa e dependenta de joc puteti citi in articolul realizat la evenimentul How to Web, dupa o discutie cu Thomas Hartwig, unul dintre fondatorii companiei King.

HotNews.roFoto: Hotnews

De ce a devenit jocul atat de popular

Jocul de tip "casual" consta in aranjarea unor bomboane colorate in diverse configuratii pentru a termina nivelele. A ajuns sa aiba peste 400 de nivele si, la prima vedere, jocul pare banal, simplu si asta e unul dintre secretele care au facut ca el sa fie jucat atat de des.

Candy Crush Saga este cel mai popular joc casual pe internet, fiind jucat de peste 100 de milioane de oameni, in timp ce 225 de milioane joaca toate aplicatiile King pe site-ul companiei, pe Facebook, pe Android si pe iOS. Recent, Candy Crush a depasit pragul de 500 de miliioane de descarcari pe Google Play si App Store.

Thomas Hartwig a explicat intr-o prezentare la evenimentul How To Web de ce jocul a ajuns atat de popular si apoi a detaliat situatia intr-un interviu pentru HotNews.ro.

El spune ca jocul a avut atat de mare succes fiindca

- are grafica buna

- aplicatia este gratuita si apoi poti cumpara diverse optiuni in interiorul ei (model freemium)

- e accesibil tuturor

- il poti juca "pe fuga" si apoi reiei cand doresti

- Are cateva sute de nivele diverse

- poate fi jucat pe multe platforme mobile si mai ales pe Facebook

- a fost testat intens

- are un caracter social

King in Romania. extinderea continua

King.com a fost infiintata in 2003 in Suedia si are sediul la Londra, printre fondatori fiind si Thomas Hartwig. Site-ul de jocuri king.com a crescut puternic si acum pe el exista 200 de jocuri, insa compania a devenit celebra datorita Candy Crush Saga, joc lansat in aprilie 2012 pentru Facebook si in noiembrie 2012 pe magazinele online pentru Android is iOS. Inainte de intrarea pe Facebook, King avea 15 milioane de useri, apoi numarul a explodat, ajungand acum la 225 milioane/saptamana. Un moment cheie a fost in aprilie 2013 cand Candy Crush a depasit Farmville la popularitate pe Facebook.

King este prezenta cu un birou in Romania din 2011 cand avea doar patru angajati, insa in 2012 numarul a trecut de 30 si a tot crescut

Thomas Hartwig

Thomas Hartwig

Foto: How To Web

Dezvoltatorul are cam 60 de angajati al studioul din Bucuresti si lucreaza aici la jocul Bubble Witch Saga si la alte cateva jocuri noi. Planurile sunt sa se ajunga la 80-100 de oameni anul viitor cand se vor adauga noi proiecte. "Un studio ar trebui sa aiba cam 80-120 de oameni, daca devine mai mare nu se vor mai cunoaste bine oamenii intre ei si asta nu e bine", spune Thomas Hartwig, director tehnic al companiei King si co-fondator al acesteia.

De ce a ales Romania compania King? Oficialul spune ca nu salariile mai mici au contat, ci faptul ca Mihai Sfrijan, seful studioului s-a angajat la King, iar de la el a pornit formarea echipei.

King are doar 600 de angajati pe plan mondial, cele mai mari birouri fiind Stockholm, Londra si Barcelona.

Cat dureaza dezvoltarea unui joc? Cam sase - noua luni, spune fondatorul companiei, explicand ca inainte de a fi lansat pentru Facebook sau pentru platformele mobile, jocul este pus mai intai pe site-ul king.com unde e teren ideal de testare a reactiilor publicului. "Cream o prima versiune si o punem pe king.com. E vorba de o versiune restransa si apoi, daca are succes acolo, o ducem in versiune saga pe Facebook si pe mobile. Prima faza e cea in care sunt evaluate preferintele clientilor", spune el.

Un model criticat de unii, laudat de altii

Compania obtine venituri atat din jocurile care sunt contra cost pe site-ul propriu king.com (care exista de ani buni, cu mult inainte de succesul Candy Crush), iar o alta sursa de venit este aplicatia care este gratuita la instalare, insa permite diverse "in app purchase", mici achizitii in interiorul aplicatiei, pentru a trece mai repede mai departe de anumite nivele la care altfel trebuie sa faci o mica pauza daca vrei sa joci fara sa platesti.

Compania nu a comunicat date despre venituri, insa au aparut diverse estimari foarte optimiste, unele aratand ca King are zilnic venituri de peste 600.000 dolari din iOS in SUA. S-a vorbit si de o posibila listare cat de curand, insa compania nu confirma.

In cateva tari este criticat modelul "in app purchase" care, te lasa sa descarci gratuit aplicatia, insa apoi te poate "pune la cheltuieli" in interiorul aplicatiei. Modelul de business, folosit pe scara larga in segmentul mobile, a fost criticat pentru ca ar fi imoral si ar crea chiar tensiuni intre parinti si copii, cei din urma insistand ca parintii sa cumpere micile optiuni.

Hartwig.spune ca acest model e criticat din cauza ca multe companii vand aplicatii care nu au niciun sens si cer de la useri zeci de dolari pentru lucruri de proasta calitate. Nu e cazul la Candy Crush Saga, spune el, fiindca poate fi terminat si fara sa scoti un ban din buzunar, conditia fiind ca in anumite puncte ale jocului sa astepti sa se regenereze "vietile". El spune ca de fapt 70% din cei care au terminat jocul nu au platit niciun ban, modelul fiind cat vse poate de corect si viabil.

Candy Crush Saga este un succes si fiindca a fost bine gandit pentru a deveni un joc ce creeaza dependenta: are sute de nivele, are diverse tipuri de obstacole ce trebuie depasite si este construit pentru a putea fi reluat rapid din punctul unde l-ai lasat, chiar daca joci cinci minute in drumul cu autobuzul spre serviciu.

Totusi, exista si reversul medaliei pentru un joc care creeaza dependenta, iar aici este vorba de faptul ca oamenii nu se mai pot opri din jucat si lasa balta lucrurile importante

Hartwig spune ca nu e o problema si exista si mici obstacole care sa-i faca sa ia o pauza pe cei care nu se mai pot dezlipi de joc.

"Un lucru bun la Candy Crush, fata de alte jocuri care te pot tine ocupat multe ore, este ca ai cinci vieti si cand ajungi intr-un punct foarte greu al jocului si pierzi vietile, trebuie sa astepti un timp - 20-30 minute - pentru ca o viata sa se regenereze. Nu e un joc gandit sa-l joci multe ore in sir. Il poti juca si daca ai doar cinci minute. Evident ca poti deveni dependent, la fel ca de alte jocuri, dar nu cred ca jocul poate dauna productivitatii in general", spune el, zambind.

"Poate fi un pericol aceasta dependenta dar, daca ma gandesc la ce fac eu, cand sunt la locul de munca ma concentrez 100% pe ce trebuie sa fac acolo, iar acasa ma concentrez pe familie si copii. Apoi insa poate vrei sa iei o pauza sau sa evadezi din realitate si atunci jocurile sunt un mod bun de a te relaxa si de a primi energie", adauga el.