Anuntul facut de Facebook, legat de preluarea aplicatiei WhatsApp cu uriasa suma de 16 miliarde dolari (plus trei miliarde care vor ajunge sub forma de actiuni la angajatii WhatsApp in urmatorii ani), este mai mult decat o decizie de business. Este un mesaj clar trimis de Facebook care vrea sa arate cu orice pret ca are forta financiara ce ii permite sa cumpere orice posibil rival care devine prea popular. O explicatie este si ca Facebook a vrut, probabil, ca niciun alt gigant al tehnologiei sa cumpere WhatsApp.

Logo WhatsAppFoto: Hotnews

WhatsApp spune ca are circa 300 de milioane de useri care intra zilnic, cei mai multi in Europa si Asia, dar putini in SUA, lucru care acum se poate schimba. WhatsApp are doar 50 de angajati si numai cinci ani vechime, cresterea cea mai puternica fiind in ultimul an, ca dovada si cele anuntate de companie: zilnic adaugam un milion de utilizatori.

Anuntul in sine nu a fost o surpriza totala, dar suma de care vorbim chiar este. Presa internationala noteaza ca vorbim de o suma nebuneasca (4 miliarde cash + 12 miliarde in actiuni + 3 miliarde dolari) pe care cei de la WhatsApp le vor primi in urmatorii trei ani sub forma de actiuni la Facebook.

Intrebarea logica este daca WhatsApp merita atat de mult. Facebook spune DA si mizeaza pe un obiectiv ambitios: aplicatia de mesagerie va ajunge sa aiba un miliard de useri, mai mult decat dublu fata de prezent. In plus, WhatsApp este diferita ca stil de mesageria celor de la Facebook, mai ales ca nu afiseaza reclame.

O alta diferenta este ca WhatsApp nu a fost implicata in vreun scandal legat de colectarea datelor personale ale user-ilor, capitol la care Facebook este campioana, fiind luata in vizor de autoritatile din cele mai importante tari.

Exista si o categorie speciala de internauti care sunt vizati de Facebook prin aceasta miscare indrazneata. E vorba de asa-numitii "Facebook Nevers", oameni care resping ideea de Facebook si au jurat sa nu-l (mai) foloseasca niciodata. Ei bine, o mare parte dintre ei sunt insa fani WhatsApp, iar acum, vrand-nevrand, vor folosi o aplicatie preluata de Facebook care, ce-i drept, a promis sa nu schimbe nimic la WhatsApp si sa nu insereze reclame.

E prea devreme pentru a sti strategia exacta, insa exista pericolul ca o parte din fanii WhatsApp sa fie dezamagiti pentru ca in viitor ar putea sa fie interconectate profilurile de Facebook cu conturile de WhatsApp si Facebook va avea si uriasa baza cu numere de telefon.

Preluarea este si o dovada de putere a Facebook care spune sus si tare ca are resurse financiara sa cumpere orice companie isi propune, chiar si una rivala care creste extrem de repede. Criticii Facebook spun ca reteaua condusa de Mark Zuckerberg face orice pentru a-si cumpara potentialii rivali. S-au facut comparatii cu tarile totalitare in care dictatorii isi indeparteaza rivalii care risca sa devina prea populari. Diferenta este ca Facebook nu lichideaza rivalii, ci ii cumpara pentru a profita de pe urma lor.

Si ar mai fi un motiv: Facebook a cumparat aplicatia de mesagerie instant si pentru ca niciun alt mare gigant de tehnologie sa nu o cumpere. Pariul e interesant, fiindca daca WhatsApp va ajunge la un miliard de useri cei 16 miliarde de dolari nu vor mai parea (chiar) atat de multi.