Una din cele mai mantruite mantre ale ultimilor ani, cloud-ul, isi face loc in viata noastra pe nesimtite. Il folosim inca de cand ne-am facut e-mail-uri de Yahoo sau Google, dar fiecare dintre noi, la diferite nivele, a avut treaba cu caratul fisierelor de la un calculator la altul si alte task-uri mai intensive legate de acelasi concept - fisiere si aplicatii care sunt undeva, online, si nu pe hardul local. In principiu, atunci cand facem Cloud, folosim solutii pe care le-am mostenit de la altii, care le-au descoperit inaintea noastra. Eu unul am citit si incercat diferite chestii si pot sa va fac niste recomandari in plus, in functie de situatia de lucru. Am incercat sa descriu cele de mai jos intr-un limbaj cat mai ne-calculatoristic, pentru uzul simplilor utilizatori - scuze puristilor pentru eventualele abuzuri terminologice, scrie Iulian Comanescu, pe blogul lui.

Tipuri de Cloud Computing. Mai multe, pe Wikipedia, de unde am luat imaginea

Tipuri de Cloud Computing. Mai multe, pe Wikipedia, de unde am luat imaginea

1. Carat de fisiere pur si simplu. Toata lumea a auzit de Wetransfer.com, Transfer.ro si altele asemenea. Fiecare are limitarile lui, mai ales de dimensiune a fisierelor. Se folosesc simplu ca buna ziua, dar e bine sa stiti care-i dezavantajul: ca sa obtii un fisier trebuie un upload de la partener si un download la tine. Deci ceva mai mult timp, daca vorbim de sute de MB sau asemanator. Alternativa: transfer prin Skype, Yahoo Messenger sau naiba mai stie, in care fisierul se duce direct dintr-un calculator intr-altul.

Pentru geeks:Batranul ftp e in continuare o optiune, in ciuda gaurilor de securitate. Daca te pricepi sa-ti setezi un server gen Filezillala tine pe calculator ai o multime de avantaje - si poti s-o faci citind cu atentie instructiunile. Unul e ca transferurile intrerupte pot fi reluate. Altul, ca odata ce partenerul a facut upload tu ai fisierul la tine in calculator si nu mai ai nevoie de niciun download, deci economisesti timp. La fel, daca vrei sa faci share la un fisier, il poti pune in directorul serverului de ftp si partenerul il ia de acolo, fara sa-ti mai bati capul cu asta. Nu consumi decat banda si trebuie sa tii calculatorul deschis pe timpul transferului. Varianta ezoterica a acestei smecherii e sa-ti faci un server ca lumea, cu daemons gen ProFTP sau VSFTP, in care primesti upload-uri si pe care le poti accesa prin LAN (reteaua locala). Asta e insa o treaba de administrator de sistem, mai degraba.

Dezavantaj: trebuie sa convingi oamenii cu care lucrezi sa instaleze si sa seteze un client de ftp - sau macar sa foloseasca facilitatile desktop-ului/browserului pentru asta. Nu-i chiar asa mare scofala.

2. Peer to peer. Habar nu mai am cate Kazaa-uri, Limewire-uri si Napsteruri am folosit in viata mea, dar acum exista o smecherie care functioneaza pe acelasi principiu, foarte simplu de folosit: Bittorrent Sync. Se ocupa tot cu transferul de fisiere, dar arata ca un folder local. Iti descarci programul pe doua calculatoare, le conectezi si programul sincronizeaza fisierele pe care le vezi intr-un director local. Avantaje: securitate si transfer nelimitat. Limita pana la care poti sincroniza fisiere e spatiul de hard. Dezavantaje: nu functioneaza ca un server decat cu un workaround, e mai greu sa lucrezi in mai multi pe aceleasi fisiere - iti trebuie un calculator permanent pornit, la care sa fie legat totul.

Fara limitare de spatiu, Bittorent Sync arata si se foloseste simplu ca buna ziua

Fara limitare de spatiu, Bittorent Sync arata si se foloseste simplu ca buna ziua

3. Lucru centralizat < X GB.'X' e in principiu intre 5 si 15 (GB), limita pana la care Dropbox, Google Drivesau Onedrive(ex-SkyDrive) de la Microsoft iti dau spatiu gratuit. Daca iti instalezi aplicatia de desktop, vezi acelasi folder in care fisierele se sincronizeaza in functie de ce ai adaugat tu. O copie a fisierelor e si undeva in cloud, pe serverele furnizorului. Am folosit intensiv Dropbox, interfata e foarte prietenoasa si are diferite avantaje. Gasesti versiunile anterioare ale fisierului, daca vrei sa te intorci la ele, iar daca se-ntampla sa salvezi in acelasi timp cu unul din colaboratori se creeaza doua versiuni. Poti arunca ceva in directorul local Dropbox si crea un link de share, ceea ce inseamna ca scapi de etapa cu upload-ul in serviciile gen transfer.

Dezavantaj: Limitarea de spatiu gratuit e totusi o problema daca vrei sa faci o revista, productie audio sau altele asemenea. De video nu mai vorbesc. In principiu, solutia asta functioneaza foarte bine fara bani daca, de pilda, ai cateva zeci de documente text, pe care trebuie sa lucrezi colaborativ. Toate serviciile gen Google Drive sau Dropbox se instaleaza foarte usor, deci poti implementa un proiect cu colaboratori nu tocmai experti in calculatoare cu doua-trei instructiuni pe chat sau mail. Onedrive de la Microsoft e cuplat cu o varianta online a aplicatiilor Office (Word, Excel etc.), in logica Google Docs. E gratis, arata foarte bine si foarte aproape de Office-ul de local.

OneDrive se leaga de Office Live, care e gratis si arata foarte bine si familiar

OneDrive se leaga de Office Live, care e gratis si arata foarte bine si familiar

4. Lucru centralizat, fara limita de marime. Suna grozav, dar costa bani la toate serviciile mentionate. Exista insa si solutii gratuite, mai complicate tehnic. Cea mai simpla din cele complicate mi se pare a fi Owncloud, pe care v-o recomand fiindca aduce cu solutiile de la punctul 3, deci pentru utilizatori consta intr-o aplicatie-client, pe care o descarci; dupa ce te conectezi vezi un folder local si aplicatia face tot restul. Ca sa ai spatiu nelimitat, iti trebuie insa si un setup de Owncloud pe un server propriu. Am incercat, e floare la ureche, daca ai ajuns pana la a avea serverul propriu. N-am folosit Owncloud la productie, dar presupun ca problemele pot aparea doar legat de masina pe care il rulezi si conexiune.

Platforma pe care v-o recomand are si o serie intreaga de facilitati, de la contacte la galerii si task management. Cititi aici ca sa vedeti despre ce e vorba si va satisfac, eu n-am testat, asa ca nu insist.

Interfata de Web de la Owncloud. Clientul de desktop arata foarte asemanator cu cel de Dropbox sau Google Drive

Interfata de Web de la Owncloud. Clientul de desktop arata foarte asemanator cu cel de Dropbox sau Google Drive

Concluzia:Solutiile tehnice sunt mult mai multe decat cele despre care v-am povestit mai sus. Nu sunt administrator de retea cu carte de munca si nici specialist in cloud computing, dar cu un pic de curiozitate si rabdare am ajuns sa fac, gratuit, lucruri care pe altii ii costa bani. Cam tot ce vedeti mai sus e testat pe propria piele si functioneaza, in limitele indicate. Daca lucrezi independent, in regim de companie mica, in comunicare, online sau altele asemenea, o sa executi cel mai adesea task-urile descentralizat. Editorul de imagine sau art directorul e intr-un loc, tu intr-altul, scriitorul textului la el acasa si asa mai departe. Una peste alta, chiar solutiile cloud de tip enterprise, care costa bani multi, inseamna economii legate de chirie si alte costuri.

Acum cateva saptamani, m-am nimerit acasa la o prietena buna, din specia user indemanatic-dar-al-naibii-de-conservator, care m-a rugat 'sa-i instalez un Word' pe unul din laptopuri. N-avea kit, iar eu nu sunt chiar fan softuri piratate. I-am zis de LibreOffice, s-a uitat circumspect la mine, dar am insistat sa ma lase sa i-l descarc si sa i-l pun pe calculator. Cand l-a deschis a oftat usurata: 'Aaa, e foarte bun. Daca pleci pe logica 'Chiar trebuie sa dau 139 de dolari pe un Office de la Microsoft?' s-ar putea sa ajungi singur(a), cu putin Google si niste intrebari pe la prieteni, la solutii corespunzatoare, gratuite, civilizate si fiabile.

Comenteaza pe blogul lui Iulian Comanescu.