Gmail implineste zece ani pe 1 aprilie si serviciul folosit de peste 500 de milioane de oameni a adus foarte multe noutati si a devenit lider de piata. Gmail a putut fi accesat doar prin invitatie la inceput, avea doar 1 GB stocare si nici nu permitea cautarea unor termeni Treptat lucrurile s-au schimbat, iar clientul de e-mail al Google, desi este gratuit pentru utilizator, aduce companiei lucruri extrem de valoroase.

In 2004 Yahoo! si Hotmail dominau peisajul si Google nu era gigantul de acum. Intr-un deceniu insa Google a ajuns la venituri de peste 50 miliarde dolari/an, iar Yahoo! este in cadere de ani buni.

CNN enumera cateva dintre inovatiile aduse de Gmail: initial stocarea era de numai 1 GB, acum s-a ajuns la 15 GB. Din 2005 are si versiune de mobil, chiar daca atunci nu se lanseze nici macar primul iPhone, iar Google ne permite sa prioritizam e-mail-urile, sa le punem stelute celor importante si sa le sortam pe categorii.

La inceput nu se puteau cauta cuvinte - cheie in e-mail-uri, dar apoi a fost posibil, iar schimburile de e-mail-uri cu diverse persoane sunt afisate in aceeasi pagina sub forma unei conversatii pentru usurinta parcurgerii.

Google a reusit sa transforme Gmail intr-o masina de bani si serviciul, desi este gratuit pentru utilizator, aduce Google castiguri mari fiindca are control asupra informatiilor. Google ofera 15 GB de stocare, iar pentru 1,99 dolari/luna spatiul e extins la 100 GB.

Dar nu de aici vin banii, ci din publicitatea afisata pe Gmail in functie de ce rezulta din scanarile facute de Google prin e-mail-urile noastre. Practic, Google ne lasa sa folosim cum dorim un serviciu de e-mail fiabil, dar in schimb isi rezerva dreptul de a ne pune bannere publicitare in functie de ce rezulta ca ne intereseaza din scanarile prin e-mail-urile noastre.

Daca la scanare sunt descoperite multe cuvinte - cheie legate de laptop-uri si tablete, ne va afisa reclame ale unor magazine online. Daca va rezulta ca avem cuvinte - cheie legate de masini second-hand, reclamele ne vor trimite spre site-uri de anunturi auto.

Din cauza acestor scanari, Google a fost data in judecata, mai ales in SUA, dar compania s-a aparat bine si a motivat si ca scanarea e-mail-urilor este necesara fiindca ajuta la eliminarea spam-ului si a malware-ului.

In orice caz, datele noastre sunt extrem de utile pentru Google care le poate agrega si se ajuta de ele pentru a-si creste veniturile din publicitate.