Dupa ce Facebook a anuntat ca a facut un studiu psihologic in secret pe un total de 689.000 de useri, elimimand din News Feed anumite status-uri, compania a fost intens criticata pentru cum a procedat. In replica, Adam J Kramer, unul dintre autori, a venit cu lamuriri si spune ca Facebook nu a vrut sa supere pe nimeni, ci sa gaseasca moduri de a imbunatati serviciul. Studiul a fost facut timp de o saptamana, in ianuarie 2012.

Cercetatorii Facebook au eliminat la inceput de 2012 din News Feed-ul a 689.000 utilizatori status-urile cu incarcatura emotionala pozitiva sau cele cu incarcatura emotionala negativa, scopul fiind de a stabili daca fenomenul contagiunii emotionale este prezent si pe cea mai mare retea sociala.

Rezultatele studiului arata ca fenomenul este prezent: "interactiunea in persoana si indiciile oferite de limbajul non-verbal nu sunt strict necesare pentru contagiunea emotionala". A scazut numarul postarilor emotional pozitive ale utilizatorilor de Facebook din al caror News Feed au fost anterior inlaturate statusurile pozitive. Acelasi lucru este valabil pentru postarile cu incarcatura emotionala negativa.

Concluzia studiului, publicata in revista PNAS, este ca emotiile exprimate de altii pe Facebook ne influenteaza propriile emotii, fiind o dovada ca exista contagiune emotionala prin retele sociale.

Dezvaluirile legate de studiu au infuriat multa lume, fiindca Facebook a manipulat cele afisate pe News Feed si nici nu a cerut consimtamantul utilizatorilor, compania fiind in mod legal acoperita de Termenii si Conditiile vagi care ii permit sa "jongleze" cu datele utilizatorilor.

Acum, unul dintre realizatorii studiului, Adam Kramer, a facut cateva precizari pentru a incerca sa mai calmeze lucrurile.

El spune ca studiul a fost facut deoarece companiei ii pasa de impactul emotional si de oamenii care folosesc reteaua, dorinta fiind sa se cerceteze daca, vazand prea multe postari pozitive ale prietenilor, unii ajung sa se simta neglijati. O alta intrebare la care se dorea un raspuns este daca un om care vede prea multe postari negative nu ajunge sa evite a mai folosi Facebook.

Kramer admite ca in concluziile studiului nu a fost explicata clar motivatia experimentului si adauga ca Facebook are multe de invatat. Legat de metodologie, Kramer explica faptul ca studiul a durat doar o saptamana in ianuarie 2012 si a implicat un numar mic de useri (1 la 2500) in raport cu numarul total de utilizatori ai retelei.

"Pana la urma, impactul real asupra oamenilor din experiment a fost minim, incat abia a putut fi detectat statistic - rezultatul a fost ca oamenii au scris cu un cuvant emotional mai putin la un total de o mie de cuvinte in saptamana urmatoare", mai spune Kramer.