Comisarul european pentru concurenta, Joaquin Almunia, a avertizat, marti, Google ca risca sa fie amendata de Comisia Europeana, daca raspunsul companiei americane nu mrege in "directia buna" in dosarul in care este acuzata de abuz de pozitie dominanta pe piata europeana. Astfel, Google, risca o amenda de 10% din cifra sa de afaceri, echivaland cu circa 6 miliarde de dolari.

Google, investigata de Comisia EuropeanaFoto: mediavisioninteractive.com

In fata Comisiei economice (ECON) a Parlamentului European, unde a prezentat Raportul Anual asupra Concurentei, comisarul european spaniol a aratat ca executivul comunitar - in procedura standard de decizie de angajamente - a cerut Google sa transmita clarificari si propuneri de remediere a situatiei in care se afla.

Comisia a transmis, insa, companiei scrisori de pre-respingere a propunerilor Google inainte de vara, a mentionat Almunia.

"Unele dintre cele 20 de reclamanti oficiale ne-au dat probe proaspete si argumente solide impotriva mai multor aspecte din cele mai recente propuneri prezentate de Google", a mai spus el.

"La inceputul lunii, am comunicat acest lucru a companiei cerandu-i sa-si imbunatateasca propunerile. Acum trebuie sa vedem daca Google poate sa rezolve aceste probleme si sa inlature ingrijorarile noastre", a afirmat comisarul european pentru concurenta.

El a avertizat Google ca, daca nu ofera Comisiei Europene propuneri multumitoare de remediere a situatiei, va trece la urmatoarea faza a procedurii de sanctionare.

"In cazul in care raspunsul Google merge in directia cea buna, vor continua procedurile articolului 9 (din Regulamentul european antitrust, care permite companiilor sa se conformeze cerintelor concurentiale fara sa fie amendate - n.r.). In caz contrar, urmatorul pas logic este de a pregati o comunicare privind obiectiunile", a atras atentia Almunia.

Comunicarea privind obiectiunile Comisiei Europene reprezinta un stadiu avansat al procedurii in care companiile risca amenzi de pana la 10% din cifra de afaceri, pentru practici anticoncurentiale pe piata.

In context, el a subliniat ca executivul comunitar va "ramane ferm pentru a pastra independenta, impartialitatea si obiectivitatea procedurilor si deciziile" sale.

Comisia a deschis in noiembrie 2010 o ancheta formala impotriva Google si in total 16 companii acuza oficial gigantul web de practici prin care isi inlatura concurenta si isi promoveaza propriile produse si servicii, potrivit AFP.

In februarie se parea ca ancheta se apropie de sfarsit fiindca CE se arata satisfacuta de modificarile promise de Google. Insa, dupa ce Comisia a trimis setul de propuneri si la companiile care au depus plangere, s-a dovedit ca unele dintre ele sunt total nemultumite de acestea.

"Incercam sa intelegen argumentele companiilor care au depus plangeri si incercam sa extragem de Google solutii la aceste argumente solide. Unele companii au venit cu noi argumente, date si consideratii", spune comisarul europeam pentru concurenta, Joaquim Almunia care a precizat ca de la unele companii a venit feedback foarte foarte negativ.

Chestiunea controversata tine mai ales de locul unde Google va rezerva spatiu pentru rivali pe motorul de cautare si modul in care acestia pot licita pentru acel spatiu.

Comisia Europeana a respins primele doua seturi de propuneri cu care a venit Google, iar comisarul Almunia a fost presat sa il respinga si pe al treilea, multi fiind de parere ca Google nu este de buna-credinta si va trage cat mai mult de timp.

In cel mai grav caz Google risca o amenda de 10% din cifra de afaceri daca lucrurile degenereaza. Cifra anuala de afaceri este de circa 60 miliarde dolari.

Multe dintre companiile de la care a pornit ancheta se plangeau ca practicile abuzive ale Google s-au intetit in 2011 cu o vointa clara de a elimina orice forma de concurenta in numeroase sectoare precum cautarea de clipuri video online sau compararea preturilor unor produse, cazari si bilete de avion.

Google era acuzata nu doar ca isi privilegiaza in rezultatele cautarii propriile produse, ci si ca pur si simplu copiaza continut din alte site-uri concurente - precum cele cu review-uri de calatorii si restaurante - si il afiseaza in propriile rezultate fara acordul site-ului de unde continutul fusese preluat.