Ziua Celibatarilor, un fel de Black Friday chinezesc creat de grupul Alibaba, a generat vanzari record de 9,3 miliarde dolari, mai ales in China, dar si in alte tari, aproape dublu fata de anul trecut. Chinezii au cumparat atat de mult incat companiile de curierat au de livrat 260 de milioane de pachete in urmatoarele zile. Ziua nebuna de cumparaturi "11.11" a fost creata de gigantul online Alibaba Group si promovata intr-un mod atat de eficient incat a ajuns cea mai mare zi de shopping pe plan mondial, cu vanzari mult peste Black Friday si Cyber Monday. Alibaba a "exportat" sarbatoarea si in alte mari piete din Asia care au contribuit la noul record.

Pana de curand, sarbatoarea americana a reducerilor Cyber Monday detinea recordul pentru cea mai importanta zi de shopping online, insa in ultimii doi ani a fost detronata de "11 11" o sarbatoare chinezeasca nascocita de gigantul Alibaba Group. Daca anul trecut de Cyber Monday americanii au cumparat de 1,46 miliarde dolari, chinezii au cumparat de peste 5 miliarde dolari doar prin platformele gigantului Alibaba.

Ei bine, in 2014 cumparaturile au depasit cele mai optimiste prognoze, totalizand 9,3 miliarde dolari in 24 de ore. Succesul a fost vizibil inca din prima ora cand s-au facut cumparaturi de doua miliarde dolari. Ca si comparatie, daca intr-o zi normala 17 milioane de pachete comandate in China de pe Alibaba ajung la clienti, acum trebuie sa fie livrate 260 de milioane in urmatoarele cinci zile.

Prognozele din piata estimau ca Alibaba va vinde in valoare de 8,2-8,7 miliarde dolari, dar totalul a fost mult mai mare. In Ziua Celibatarilor s-a cumparat de 820 milioane dolari in 2011, de 3,04 miliarde dolari in 2012 si de 5,75 miliarde dolari in 2013.

Ca si comparatie, anul trecut americanii au cheltuit in valoare de 2,9 miliarde dolari in cele doua mari zile de shopping: Black Friday and Cyber Monday.

Companiile investeasc in stocuri, unele aloca marketing-ului in aceasta singura zi circa 30% din bugetul pe un an, iar companiile de curierat si logistica fac eforturi supraomenesti ca sa faca fata situatiei. Un exemplu edificator este dat de un partener logistic al Alibaba care va angaja temporar pentru doar cateva zile 30.000 de oameni pentru a face fata livrarilor in crestere.

Un fenomen interesant este ca in cele doua saptamani de dinaintea sarbatorii cumparaturile scad puternic, chiar si cu 50-60% fiindca oamenii asteapta 11 noiembrie pentru a-si cumpara ceva. Dar chiar si asa, "Ziua Celibatarilor" este un eveniment ce poate fi explicat in multe feluri.

Nu doar populatia foarte mare a Chinei (peste 600 de milioane folosesc internetul) a contribuit la asa cifre, ci si faptul ca ziua de 11 noiembrie (11.11) este o zi in care singuratatea e celebrata, iar marketingul a inoculat cu succes ideea ca shopping-ul este un mod ideal de consolare. Apoi aceasta zi este plasata intr-o perioada fara sarbatori mari si deci umple un gol. Apoi, procentul celor care au cumparat prin telefonul mobil a crescut de la un an altul, iar asta s-a vazut clar in cifrele finale. Conteaza si faptul ca ziua e una speciala in cultura chineza plina de superstitii, fiind singura zi formata din patru de "unu" (11 11), de aici si asocierea cu singuratatea (unu).