Vinerea Neagra inseamna pentru unele magazine o singura zi, pentru cele mai multe trei zile, iar pentru unele chiar opt zile. Insa pentru clientii interesati este o nebunie curata, o batalie intre ratiunea care iti spune sa cumperi doar ce ai nevoie si irezistibila atractie indusa de ideea de reducere. Care este istoricul Black Friday in Romania, cum s-au prezentat marile magazine, dar si ce s-a intamplat pe parcursul zilei aflati in articolul si LIVE TEXT-ul de mai jos.

In depozit, de Black fridayFoto: eMAG

UPDATE 19: eMAG a anuntat ca pana la ora 18.00 a vandut 420.000 de produse in valoare totala de 145 milioane lei. Cu sase ore inaintea incheierii Black Friday 2014, eMAG vanduse 30.000 de telefoane mobile, 20.000 de tablete, 12.000 de televizoare, 4.000 de parfumuri, 4.000 de anvelope, 8.000 de jucarii, 52 de tone de mancare pentru animale.

UPDATE 18: DOMO a inregistrat pana la ora 13.00 vanzari cu peste 60% mai mari in categoria telefoanelor si tabletelor, si cu peste 30% mai mari in categoria televizoarelor, comparativ cu acelasi segment orar in editia din 2013 a campaniei. Campania tine pana in 27 noiembrie si se numeste ￯O Vaptamana de Vineri￯

UPDATE 17 Evomag a anuntat ca pana la ora 12 a vandut in valoare de 1,4 milioane euro si practic s-a vandut 50% din stocul de produse alocat pentru Black Friday, in conditiile in care acesta a fost suplimentat.

UPDATE 16: eMAG a anuntat ca in primele cinci ore de la startul Black Friday au fost vandute 335.000 de produse in valoare totala de 125 de milioane de lei. Practic s-au vandut 20.000 de telefoane mobile, 12.000 de pachete de scutece, 4.000 de parfumuri, 10.000 de televizoare si 4.000 de anvelope.

UPDATE 15: In 2014 si site-ul de anunturi auto Autovit.ro a organizat campanie de Black Friday si prima masina vanduta a fost un Chevrolet Cruze care si-a gasit cumparator in primele doua ore de la postarea anuntului. Petul a fost 7.500 euro, redus de la 15.170 euro. Cea mai mare reducere din campania de astazi pe Autovit.ro este la un autoturism nou Mercedes-Benz CLS 350 care costa 49.600 euro (fata de un pret de lista de peste 84.000 euro).

UPDATE 14: Magazinul online Oktal a demarat campania de Black Friday 2014 la ora 0 si, in noua ore, a inregistrat vanzari de un milion de euro. Practic in acest interval s-au vandut 1.500 de telefoane mobile, 800 de televizoare si 1.000 de laptopuri.

UPDATE 13: F64 Studio a primit in primele zece ore peste 4.000 de comenzi in valoare totala de 6,4 milioane lei. In plus, magazinul a inaugurat o noua categorie prin care fotografii talentati isi pot vinde prin intermediul F64 fotografiile, sub forma unor tablouri.

UPDATE 12: La Bistrita, desi era lapovita si batea vantul, oamenii s-au strans inca de la 5.00 in fata magazinelor, relateaza Mediafax. Oamenii au cumparat aspiratoare, masini de tocat carne, expresoare, perii de par, tablete si telefoane mobile. O femeie in varsta care a iesit bucuroasa cu un aspirator in brate a declarat ca nu stie cu cat a fost mai ieftin, pentru ca nu stia cat costa inainte si nici nu s-a interesat. "Am dat pe el 200 de lei si sunt multumita￯, a spus ea. O femeie care lucreaza in strainatate a declarat ca in magazinele din Spania unde s-a stabilit, de Black Friday poate cumpara cu 30 de euro un produs care costa 150 de euro, astfel ca ea a plecat dezamagita din magazine spunand ca multe preturi sunt reduse doar cu 10%,.

UPDATE 11: Site-ul de umor Timesnewroman.ro nu putea rata momentul si nici conexiunile cu actualitatea politica "DNA a dat startul ofertelor de Black Friday anuntand ca pregateste reduceri masive in randul PSD-ului, dar pe lista se mai afla si alte partide, precum PNL si PD-L", se spune intr-un articol-pamflet.

Si cei de la KamiKaze au glumit pe seama sarbatorii: Black Friday: Ponta si-a luat de la reduceri inca un doctorat

UPDATE 10: In magazinele stradale lumea s-a imbulzit de la 6.00, iar pana la 7.00 se terminasera stocurile pentru anumite tipuri de smartphone-uri, televizoare si tablete, arata un reportaj TVR.

UPDATE 9: Cu o perspectiva filosofico-religioasa vine site-ul crestinortodox.ro: "acum ne pregatim, impreuna cu lumea, sa intampinam o alta "vinere neagra", aceea a freneziei cumparaturilor. Aruncandu-se cu nesat in lupta pentru un pret mai bun, cumparatorul modern nu mai stie de adevarata Vinere Neagra. De ce-ar mai sti? Doar ￯Black Friday￯ aduce un discount sanatos."

UPDATE 8: eMAG a vandut 1.200 de tichete pentru carburant, 29 de autoturisme si 200.000 de produse in primele doua ore de la startul Black Friday.

UPDATE 7: Site-urile s-au comportat bine, semn ca s-a investit cu folos pe infrastructura IT. Pe majoritatea site-urilor s-au epuizat stocurile pentru cele mai cautate modele de smartphone-uri medii si high-end.

UPDATE 6: Un material Mediafax descrie atmosfera dintr-un magazin de electronice din Cluj. Zeci de oameni stau la coada, iar unul dintre cumparatori e fericit ca a gasit mouse la 8 lei. A luat cinci bucati, pentru toti colegii de bioru.

UPDATE 5: La ora 8.00 site-urile erau functionale, chiar daca unele se incarcau mai greu. Apare insa pe tot mai multe produse marcajul "stoc epuizat", mai ales la console, smartphone-uri si televizoare.

UPDATE 4: La 6.50 s-au deschis comenzile si la eMAG.

UPDATE 3: La ora 6.00 s-au deschis magazinele fizice (Flanco, DOMO, Altex), iar experientele din anii trecuti arata ca cele mai interesante produse se vand in primele doua-trei ore.

UPDATE 2: Site-urile au functionat bine in primele ore ale noptii. ceva probleme au fost dupa ora 3.00 la cel.ro care insa functiona dupa ora 6.00.

UPDATE 1: Majoritatea magazinelor electro-IT au inceput sa functioneaza de la ora 0.00, cu execeptia eMAG care insa a venit imediat dupa ora 0.00 cu un anunt: vinde de Black Friday tichete de carburant pe internet.

Ofertele arata bine. TV-uri "reduse" cu peste 85%, tablete de sub 150 de lei, smartphone-uri de sub 200, laptop-uri la sub 600 lei si televizoare 4K la sub 2.000 de lei. Vinerea Neagra pune "pe jar" milioane de romani care au facut noapte alba, au apasat pana la refuz tasta F5, iar cei mai harnici erau inaa dinaintea orei sase in fata magazinelor "stradale".

  • Autoritatea pentru Protectia Consumatorului a publicat si un ghid pentru cei care cumpara de Black Friday

Black Friday ultra-fragmentat

Anul acesta Vinerea Neagra a comertului a venit in mai multe valuri in Romania. unele companii au tinut un Black Friday in primavara, dar si unul in august. mai recent a existat Early Black Friday la final de octombrie dar si Black Friday-uri prin noiembrie. Ideea de Black Friday este folosita mult prea des si, daca lucrurile continua asa si in urmatorii ani, cumparatorilor nu li se va mai parea "cool" Black Friday-ul propriu-zis, de la final de noiembrie.

Ultimul trimestru este in mod traditional cel mai bun pentru retailerii electro-IT, contand atat luna decembrie, cu ale sale cadouri, cat si Black Friday de la care multe companii asteapta vanzari cat doua sau trei luni medii. Practic, vanzarile electro-IT sunt in ultimul trimestru aproape duble decat in alte trimestre. Insa conceptul de Black Friday nu mai este folosit doar pentru elecronice si electrocasnice, ci in aproape toate domeniile, de la asigurari la saloane de infrumusetare si de la topografie la alimente.

Cat de mult conteaza componenta emotionala in faptul ca oamenii cumpara? Cu siguranta foarte mult, mai ales cand langa un produs se gaseste si steluta sau "eticheta" care arata o reducere mare. Unii isi cumpara produse pe care le urmaresc de saptamani bune si vaneaza pretul cel mai mic, iar altii cumpara sub impulsul momentului si isi iau chiar si lucruri de care (poate) nu au nevoie.

Cert e ca pentru un Black Friday eficient e nevoie de pregatire din timp, atat pentru magazine, cat si pentru clienti. Magazinele incep chiar si cu sase luni inainte negocierile cu furnizorii pentru alegerea produselor care vor intra si mai ales pentru reduceri. Apoi trebuie investit si in infrastructura IT pentru ca site-urile sa nu cada, iar aici e nevoie de sume intre cateva mii de euro pentru magazinele mici si milioane de euro pentru cele mai mari companii din piata.

Si clientii trebuie sa se pregateasca din timp si cam cu o luna inainte sa-si faca o lista clara cu ce produse vor (marca si model) si sa noteze preturile si evident variatiile lor. Astfel, cu o mica pregatire ajungeti sa va cumparati exact ce va doriti si mai ales nu picati in capcana reducerilor false (existand cu siguranta cazuri in care produsul e scumpit cu ceva timp inainte de Black Friday.

Falsele reduceri sunt inca prezente si in fiecare an au aparut numeroase "print-screen-uri" ca dovada. Magazinele spun ca nu fac asta si e imposibil de estimat cat de mare e amploarea. Insa este cert ca exista foarte multe reduceri cu adevarat excelente, dovada fiind si numarul mare de oameni care izbutesc sa isi cumpere produse reduse uimitor de mult.

Cat de mari sunt reducerile? Unele magazine promit si peste 90%, insa la asa procent aproape sigur e vorba de produse din game mai vechi care "zac" de ceva timp pe stoc. E de asteptat ca in medie reducerile sa fie de 30-40%, iar la produse foarte foarte cautate - precum iPhone 6 - sa fie de 5-10%.

  • Ce cumpara romanii de Black friday si din ce magazine. Un studiu furnizeaza raspunsuri la aceste intrebari.

Cei mai multi clienti se indreapta catre magazinele mari - eMAG, Altex, Flanco, F64, insa de foarte multe ori se gasesc lucruri puternic ieftinite si pe magazine online de mici dimensiuni care se fac cunoscute in aceasta zi si atrag mai multi clienti pentru restul anului.

Black Friday creeaza si un "curent" de asteptare in piata si vanzarile scad in cele doua-trei saptamani dinaintea evenimentului.

Black Friday la cateva dintre magazine:

eMAG a vandut de 53 milioane lei de Black Friday in 2012 si de 101 milioane lei anul trecut, iar estimarile pentru anul in curs sunt de 150 milioane lei. Compania promite 450.000 de produse: 50.000 de smartphone-uri, 25.000 de laptop-uri, 15.000 de televizoare, 10.000 de aparate foto si 5.000 de anvelope. Ca si anul trecut, la Black Friday vor fi disponibile si autoturisme (70 de unitati de la mai multe marci), dar aici vorbim practic de cupoane de reduceri pentru achizitia de automobile.

Flanco tine Black Friday timp de trei zile (de vineri pana duminica) si asteapta ca 1,3 milioane de oameni sa intre in cele 87 de magazine. Black Friday a inceput in magazine vineri, la ora 6.00 si se va sfarsi duminca, la orele 22. Compania promite ca in Black Friday vor fi 400.000 de produse, dintre care 95% din gamele noi. Reducerile maxime aplicate vor fi de 80%, iar cele medii, de 35-45%, insa la produse foarte noi procentele de discount vor fi mai mici. Flanco a vandut de 72 milioane lei anul trecut de Black Friday, iar anul acesta estimeaza ca va vinde de 110 milioane lei.

DOMO: Black Friday se tine intre 21 si 27 noiembrie. Magazinele s-au deschis la ora 6.00 vineri si la ora 8.00 duminca. Retailerul estimeaza vanzari cu 50% mai mari decat anul trecut, iar campania se numeste: ￯O Vaptamana de Vineri￯

EvoMAG tine Black Friday intre 21 si 23 noiembrie, iar un element special este ca in oferta din acest an se gasesc si autoturisme. E vorba de modele Volkswagen si Audi la care reducerile pot ajunge la 25%. Clientii care doresc un autoturism trebuie sa intre in cont, sa plateasca taxa de rezervare a autoturismului, in valoare de 1.000 de euro, dupa care vor fi contactati de un reprezentant evoMAG pentru finalizarea tranzactiei. EvoMAG estimeaza ca vor fi intre 18.000 si 20.000 de comenzi finalizate si vanzarile totale vor fi de doua milioane euro in cele trwi zile.

F64 Studio, cel mai mare retailer foto din tara, tine Black Friday intre 21 si 23 noiembrie si in oferta sunt 25.000 de produse, dintre care 3.500 de DSLR-uri si 4.000 de obiective. F64 asteapta vanzari cu 30% mai mari decat anul trecut.

Altex a pornit pe 13 noiembrie campania de Black Friday, iar vineri, incepand cu ora 6.00 in magazine este disponibila o noua serie de produse la oferta.

elefant.ro a inceput acum sase luni pregatirea pentru Black Friday si investeste in stocuri de produse, promitand ca va avea 10.000 de produse la reducere (discount promis intre 40 si 80%). Va fi dublat pe o perioada provizorie personalul din depozite, iar Black Friday va fi la elefant.ro pe 21 noiembrie, urmat de un "Black Week" pana in 28 noiembrie. Compania promite ca livrarea se va face in maxim o saptamana.

Scurt istoric al fenomenului de shopping si marketing in Romania

Black Friday a ajuns la a patra editie in Romania si "sarbatoarea reducerilor" s-a diversificat dincolo de orice inchipuire Conceptul a fost pentru prima oara vizibil in tara in 2011 cand insa desfasurarea a fost dezlanata, nu a existat o strategie clara si doar cateva magazine online au fost "pe faza" (in frunte cu eMAG), Practic, unele magazine online pur si simplu au pus un banner negru vineri dimineata si au scazut cateva preturi, vazand ca rivalii desfasoara o campanie de Vinerea Neagra,

Lucrurile au stat cu totul altfel in 2012 cand s-a comunicat masiv pe tema sarbatorii reducerilor. Mai mult decat atat, Black Friday s-a extins in multe domenii din afara electro-IT-ului, exemple fiind biletele la concerte, incaltamintea, anvelopele, parfumurile, imobiliarele, mobila, accesoriile de baie si multe altele. Multe site-uri au "picat", coletele au ajuns si dupa zece zile, insa au existat si multi oameni care si-au luat produse care i-au multumit.

In 2013 Black Friday a fost intens pregatit si pentru prima oara s-a petrecut in doua "valuri": unul pe 21 noiembrie, altul pe 28 noiembrie, o serie de magazine anuntand un Black Week care tinea opt zile intre aceste date. Marea schimbare a venit fiindca o serie de magazine online, incepand cu Evomag care a anuntat printre primii, dar mai ales eMAG, cel mai influent retailer online, au decis sa devanseze Vinerea Neagra cu o saptamana.

De ce au "furat" startul? Pentru ca dupa 29 urma Sfantul Andrei si Ziua nationala, multi clienti plecau in mini-vacante si nu ar mai fi cumparat, mai ales ca o parte si-au luat liber si luni 2 decembrie. In plus, fiind multe comenzi, era posibil ca unele sa nu fie livrate pana la Mos Nicolae.

Tot anul trecut marketingul a atins noi culmi, unele magazine alegand sa vanda de Vinerea Neagra produse excentrice care nu au legatura cu specificul acelor companii. Spre exemplu, eMAG a avut autoturisme pe site si a si publicat un film in care o masina era pusa intr-o uriasa cutie, ca si cand ar fi fost orice alt tip de produs. Si retailerul DOMO a vandut autoturisme si motociclete.

Discount, reducere si promotie - aceste trei cuvinte care ne fac sa ne pierdem "uzul" ratiunii

Profitand de efectul magic pe care cuvinte precum discount, reducere si promotie il au asupra consumatorului, retailerii promit reduceri imense in Vinerea Neagra, zi in care multe companii se asteapta sa vanda si de 50 de ori mai mult decat intr-o zi normala. Mai mult, unele companii au investit in infrastructura IT pentru ca site-urile sa nu mai "pice", iar asteptarile sunt imense, fie ca e vorba de vizitatorii magazinelor fizice sau de online.

Si ora de incepere este tinuta secreta de o parte dintre site-uri, eMAG fiind cel mai cunoscut exemplu, in ideea ca site-ul sa nu fie asaltat la o ora stiuta de toti si sa nu mai faca fata. Asta fiindca oricat ar investi o companie, daca la un anumit moment traficul este uluitor de mare, site-ul nu rezista.

Cititorii scriau anii trecuti, in comentarii postate la articole despre Vinerea Neagra, ca lucrurile nu stau chiar asa roz cum ar arata procentele generoase prezentate ca reduceri. Oamenii scriau ca la unele produse reducerile erau artificiale fiindca trei saptamani inainte preturile fusesera crescute, iar apoi in Vinerea Neagra ele au fost reduse, adaugandu-se si banner-ul cu reducere.

Apoi unele reduceri sunt nerealiste, comunicatele de presa afirmand ca se "ofera" reduceri de pana la 99%!.

in plus, altii s-au plans ca produsul le-a sosit chiar si dupa doua saptamani sau chiar mai mult, insa e de asteptat ca lucrurile sa fie mai bine puse la punct in 2014 cand multe companii si-au facut strategii clare impreuna cu companiile de curierat, stiind ca e o ocazie ideala sa vanda bine. Normal ar fi ca acum, in 2014, majoritatea covarsitoare a clientilor sa-si primeasca in maxim cinci-sase zile comanda.

Cert e insa ca cine cauta si se documenteaza are mari sanse sa cumpere produsul dorit cu reducere mare, insa cu conditia sa fie pe internet cat mai devreme in noapte, fiindca pana la 8, 9 dimineata e de asteptat ca produsele cele mai interesante sa se fi vandut.

Vinerea Neagra - Un fenomen legendar in SUA

Denumirea Black Friday, sarbatoare a shopping-ului american ce vine exact dupa Ziua Recunostintei (Thanksgiving Day) s-a referit la origini la faptul ca traficul devenea extrem de aglomerat in Philadelphia dupa Ziua Recunostintei. In anii 70' retailerii americani au inceput sa ofere reduceri semnificative in aceasta zi care de atunci marcheaza deschiderea sezonului de shopping pentru sarbatorile de iarna, o perioada fasta pentru comercianti.

In SUA, Vinerea Neagra este un fenomen si se fac vanzari totale de zeci de miliarde de dolari. In ultimii ani magazinele "fizice" au deschis tot mai devreme, la 6 dimineata, la 5 si chiar la 4 dimineata, iar in 2012 si 2013 cativa retaileri mari au inceput Vinerea Neagra inca de joi...

Vinerea Neagra pune in SUA o serie de probleme, incepand cu cele de securitate, fiindca au fost batai in magazine intre oamenii grabiti sa profite de reduceri, si terminand cu cele de productivitate a muncii, studiile aratand ca angajatii stau cateva ore din ziua de lucru cautand produse pe care sa le cumpere, fie direct in magazin, fie online.

In SUA exista si un termen simpatic "doorbusters", adica produs pentru care merita sa "spargi usile" magazinelor. Termenul se refera la produse in stoc limitat care sunt reduse cu procente foarte mari si evident raman putin timp pe rafturi.

Un ghid pentru Black Friday-ul american este amuzant fiind sfaturile sunt simpatice. De exemplu oamenii sunt sfatuiti sa-si ia apa la ei, sa-si ia haine "in straturi" pentru a le putea da jos cand alearga si transpira prin magazine, iar strategia ideala este ca prietenii sa se raspandeasca la cat mai multe magazine pentru ca nimeni sa nu scape niciun produs.

Ce e "cool" in SUA

Fiind anul dispozitivel;or la purtator, smartwatch-urile vor fi la mare cautare in SUA, insa din promotii nu vor lipsi noul iPhone 6 si noul iPad (Air 2) cu discount-uri de 50-100 dolari. La polul opus sunt insa si gadget-uri uluitor de ieftine, insa cu specificatii nu prea grozave: tableta de 30 de dolari, smartphone-ul de 30 de dolari, laptop-ul de 250 de dolari.

Black Friday la el "acasa" - Sfaturi

Black Friday este la noi un fenomen relativ nou, insa in SUA este o traditie la care participa mai bine de 140 de milioane de oameni in fiecare an. Magazinele sunt asediate de oameni dornici de chilipiruri, insa multi ajung sa "ia plasa". In ce mod te pot pacali ofertele care suna uluitor de bine, ce nu trebuie sa faci pentru a nu fi inselat de preturile scazute artificial si de ce se imbulzesc americanii de parca ar veni sfarsitul lumii poti citi in articolul de mai jos.

Multe oferte nu sunt ceea ce par. Nu ar fi o surpriza ca un aparat foto care, vineri va costa 400 de dolari si cu o reducere de 150 dolari afisata, sa coste cu o zi inainte de Black Friday 500 de dolari, nu 550.

Un alt "truc" tine si de faptul ca sunt cazuri in care comerciantii pun in ofertele speciale gadget-uri lansate in 2013 la preturi similare cu ofertele din Vinerea Neagra de acum un an. Problema este ca practic iti cumperi un terminal nou, sigilat, insa este cu specificatiile din 2013 si cu pretul de acum un an, in conditiile in care de atunci au aparut versiuni mai avansate.

Un sfat util este sa va uitati la specificatii cand vedeti un produs prezentat la un pret ce va pare excelent. Chiar daca e un produs al unei firme de prestigiu, e bine sa cititi specificiatiile pentru ca s-ar putea sa fie dezamagitoare, astfel ca pretul nu mai pare atat de grozav.

Americanii au un termen, doorbuster, care descrie produse vandute la un pret neobisnuit de mic, in stocuri limitate si doar in perioade scurte de timp. Termenul ar insemna in romana un lucru pentru care merita sa dai buzna pe usile magazinelor, iar americanii exact asta fac. Insa merita imbulzeala, cearta, asteptarea, zbaterea?

Unul dintre miturile legate de "sarbatoarea reducerilor" tine de impresia pe care multi o au ca in magazine sunt foarte multe produse cu preturi reduse. Nu este asa, sunt destul de putine, insa suficient de interesante cat sa il faca pe om sa intre pe site (or sa vina in magazin) si macar sa cumpere altceva, daca produsele la oferta s-au epuizat.

Alt mit este ca de Black Friday toate produsele au cel mai mic pret din an. In SUA este foarte posibil ca intre Craciun si luna februarie sa gasesti multe produse la preturi mult mai mici decat in Vinerea Neagra.

Un lucru interesant este si ca pentru produsele luate la oferta de Black Friday, conditiile de returnare impuse de retaileri sunt mai dure, iar acest lucru va fi o surpiza neplacuta pentru cei care cumpara excesiv si apoi decid ca vor sa dea inapoi o parte din produse.

Cum se explica succesul Black Friday in SUA

De ce Black Friday are atat de mult succes in SUA unde se estimeaza ca peste 140 de milioane de oameni, deci jumatate din populatie, vor cumpara produse "la oferta" intre vineri si duminica.

De ce le place asa de mult Black Friday? Nu exista o singura explicatie. Unii spun ca e foarte "cool" sa alergi dupa oferte, ca e foarte amuzant. Altii spun ca e un fenomen de shopping la comun, condus de "spiritul de turma" care se ghideaza dupa ideea ca e la moda sa iti iei ceva de Black Friday.

Pentru altii e o traditie de familie inca de acum 20 - 30 de ani, e un moment in care multi isi amintesc cum faceau shopping cand parinti lor erau tineri, cum tatii le-au luat diverse lucruri si cat de frumos a fost...

Cert este ca Black Friday este o dovada a consumerismului dus la extrem, o dovada ca produsele prezentate ca "oferta" atrag clientii puternic. Oamenii se si bat la intrarea in magazine, fortele de ordine aduc efective suplimentare la centrele de retail, iar in interiorul magazinelor oamenii sterpelesc produse din carucioarele altora, in goana dupa chilipiruri...