​O companie numita EyeEm, fondata acum patru ani la Berlin, creste puternic si devine o platforma prin care fotografii amatori pot face bani din pozele facute cu smartphone-ul. Compania cu 10 milioane de utilizatori a dezvoltat un algoritm care poate depista automat cele mai reusite poze, iar miza este ca EyeEm sa devina cea mai buna platforma de mobile photo-sharing, a spus intr-un interviu acordat HotNews.ro de CEO-ul Florian Meissner, prezent la evenimentul How to Web.

Florian MeissnerFoto: How To Web

O platforma pentru cei care fac fotografii cu smartphone-ul

Florian Meissner si alti trei antreprenori au infiintat start-up-ul EyeEm la Berlin, in ianuarie 2010 si ideea a pornit de la o intamplare petrecuta in New York cand Meissner si-a pierdut aparatul foto si a fost fortat de imprejurari sa se descurce cu un iPhone imprumutat de la un prieten. Atunci a constatat ca exista o multime de oameni pe Twitter si Flick care impartasesc cu entuziasm fotografiile facute cu smartphone-ul.

Asa s-a nascut EyeEm, gandita sa devina o platforma pentru pasionatii de fotografie cu telefonul mobil, o aplicatie care sa reduca decalajul de perceptie dintre fotografia realizata cu aparatele foto si cea facuta cu telefoanele mobile. Practic EyeEm sustine "democratizarea" fotografiei facuta cu smartphone-ul, ideea fiind ca nu e cu nimic mai prejos decat cu cea realizata cu aparatele foto dedicate.

"Oricine poate fi un fotograf, chiar si un om simplu de pe strada, daca fotografiaza un lucru relevant. E vorba de frumusete, de ceva util, e vorba sa fii la momentul potrivit intr-un anumit loc", a spus Florian Meissner, CEO al EyeEm, intr-un interviu pentru HotNews.ro la Bucuresti.

Inainte de aparitia iPhone-ului, smartphone-urile nu erau la moda, insa acum camerele foto ale telefoanelor sunt foarte performante si multi le prefera, in detrimentul camerelor foto propriu-zise. Asa s-a ajuns ca trei sferturi dintre pozele facute zilnic pe plan mondial sa fie realizate cu smartphone-ul. La EyeEm ponderea pozelor facute cu smartphone-ul este de 92%.

In 2011 aplicatia a intrat pe App Store si pe Google Play si de atunci creste, Meissner sustinand ca acum a ajuns la 10 milioane de useri care intra macar o data pe luna. Compania are 50 de angajati dintre care 90% sunt in Berlin si restul in San Francisco. Compania a atras si o finantare de 6 milioane dolari din partea unor fonduri de investitii si, la fel ca multe aplicatii interesante, nu a reusit sa obtina profit fiindca e inca la inceput si modelul de business nu e definitivat

EyeEm are in SUA 60% dintre utilizatori, alte tari care conteaza fiind Japonia, Marea Britanie, Germania, Rusia si Turcia. In regiune, Cehia si Polonia au un numar mai important de useri. Parisul este orasul cu cei mai multi useri care intra zilnic.

Un sistem ingenios care gaseste rapid cele mai reusite poze

Proiectul cheie al companiei este un sistem prin care sa fie analizate sute de mii de fotografii pentru a fi recunoscute rapid cele mai reusite care apoi vor fi vandute, o parte din venituri mergand si catre cei care le-au facut. E practic un sistem ingenios de recunoastere si etichetare care sa usureze cautarea prin milioane de poze, insistand insa pe partea calitativa.

EyeEm a implementat si perfectioneaza un filru amplu de depistare a fotografiilor de calitate, fiindca, spune Florian Meissner, apar zilnic zeci de mii de fotografii, iar o triere calitativa manuala este imposibila. "Daca avem 100.000 de imagini sau un milion va putem spune de exemplu prin acest mecanism ca exista si imagini de skateboarding, dar nu numai asta, ci si care este cea mai buna fotografie legata de skateboarding, dar si care e cea mai nereusita. Facem asta analizand pixeli, fetele persoanelor, analizand forme geometrice, simetrie, forme ale unui peisaj ce indica frumusetea acestuia", spune Meissner.

Miza este sa existe soft-uri cat mai bune care sa analizeze numerosi parametri ai unei poze pentru a vedea daca e reusita. Nu sunt analizate doar lucruri legate de focus, de suprafete blurate sau de luminozitate, ci mult mai multe amanunte. S-au dezvoltat si soft-uri care pot interpreta pozele, iar miza e mare.

Cat de mult poate fi imbunatatit sistemul EyeEm si ce poate face in prezent? "In aprilie am cumparat o companie care se desprinsese de Universitatea Lausanne si avem o echipa foarte puternica de computing cu ingineri si doctoranzi cu viziune. Google analizeaza bine imaginile si a reusit acum sa dezvolte si un soft care da titlu pozelor, insa acesta e doar un singur aspect. Un altul este de a vedea care e cea mai frumoasa imagine dintr-un set de imagini, iar cu tehnologia noastra puternica, este posibil".

De exemplu, softul poate gasi automat pozele cu o floare rosie pe un fond alb sau cele cu un vitel pe plaja, spune Meissner

"Provocarea a fost sa construim un sistem care poate invata automat, un sistem care se "antreneaza" pe sine cu mult mai multe concepte si ne-a luat ceva timp sa ajungem acolo. Am facut pasi uriasi si pentru noi e doar inceputul drumului. Si aici nu e vorba doar de a pune titluri, ci despre calitate, despre a vedea care sunt cele mai bune fotografii. Cel mai bun lucru pe care-l putem face este sa combinam aceste doua lucruri".

EyeEm este si un marketplace pentru fotografi care, prin intermediul aplicatiei isi pot vinde fotografiile catre agentii foto celebre, precum Getty Images, printr-un parteneriat special prin care au fost vandute peste 100.000 de fotografii. De ce ar avea Getty nevoie de fotografii facute chiar si de amatori? "Pentru ca nu sunt fotografii "de stoc", sunt cu adevarat diferite, sunt mobile, sunt de la oameni care nu si-au mai vandut niciodata propriile poze, sunt fotografiile autentice pe care si brand-urile le vor, insa nu le pot gasi aproape nicaieri. Sunt imagini cu totul diferite, mult mai naturale, imagini pe care marketerii si companiile le doresc in campanii, dar le pot gasi extrem de greu" Fotografiile care ajung la Getty sunt alese de EyeEm, sunt vandute cu acordul autorilor, iar acestia primesc jumatate din bani, restul revenind celor de la EyeEm.

Instagramul Europei - o comparatie de domeniul trecutului

Compania berlineza a fost comparata cu Instagram de presa europeana si se parea ca cele doua companii vor concura direct, insa nu este cazul. Seful EyeEm spune ca nu mai e valabila comparatia, iar cele doua companii nu sunt rivale fiindca au ales cai diferite de business "Era valabil la inceputurile noastre cand eram perceputi asa, insa Instagram este o retea sociala, este un Facebook axat pe vizual, orice fotograf vrea sa fie pe Instagram ca sa se promoveze. Facebook a facut un lucru excelent si a incurajat fotografii sa faca poze bune si sa li se dea Share si sa primeasca Like-uri. Noi suntem complementari cu Instagram fiindca vrem sa ajutam fotografii sa treaca de la Like la a face bani din poze mai ales ca exista azi o generatie de fotografi care se intreaba "ce e dincolo de primul like?" Asa cum bine spunea un fotojurnalist "like-urile nu iti platesc facturile", adauga Meissner.

CEO-ul companiei mai spune ca modelul de business nu e gandit pe spatele fotografilor, ci e gandit pentru a-i ajuta "Oi fi eu un fotograf ratat, insa acum fac ce-mi place. Cred ca am gasit modelul de business potrivit impreuna cu fotografii si nu il monetizam de pe urma lor, ci impreuna cu ei si se pot face bani buni, iar compania poate deveni foarte profitabila". Acum compania nu obtine profit insa este "pe cale" de a deveni profitabila, a completat germanul.

Orice start-up, cand creste, devine interesant pentru fonduri de investitii sau companii mari. Florian Meissner spune ca nu se pune problema sa vanda, mai ales ca lucrurile merg din in ce mai bine. "Cand construiesti un produs frumos si o tehnologie reusita, mereu sunt oameni interesati sa o cumpere, insa ma fascineaza ocazia de a construi o companie care sa fie lider de categorie pe mobile si nu vreau sa ma opresc tocmai acum cand tot mai multe din piesele puzzle-ului s-au alaturat"

In curand, cine va dori, va, putea cumpara direct fotografii de pe EyeEm, dar un capitol in care compania nu e dispusa sa intre este continutul video unde e mult mai greu sa obtii rezultate bune decat in fotografie. "Am putea sa ne ocupam si de video tehnologic vorbind fiindca e vorba de o serie de imagini si daca poti detecta ceva intr-o poza poti face asta si intr-un video", spune Meissner care precizeaza ca EyeEm nu are planuri pe partea video fiindca e mult mai usor sa faci o fotografie reusita decat un video reusit, dat fiind ca trebuie sincronizate imaginile cu sunetul si e nevoie si de mult montaj.