​Compania romaneasca Bitdefender va creste anul acesta cu 35% si asteapta un avans de 45% in 2015, an in care va lansa mai multe produse de securitate, inclusiv terminalul BOX gandit sa protejeze casele in care exista cat mai multe lucruri conectate la internet. Compania are 700 de angajati si planuieste sa creasca numarul in urmatorii ani, insa desi 80% dintre ei sunt in tara, multi romani nu stiu ca Bitdefender este o companie locala. Mai jos puteti citi un interviu HotNews.ro cu Florin Talpes, CEO al Bitdefender care vorbeste despre solutiile informatice ale viitorului, despre o campanie media inedita ca scop, despre ceasuri inteligente si despre cum sunt perceputi romanii in diverse locuri din lume.

Florin TalpesFoto: BitDefender

Informatia pe scurt:

- BItdefender va incheia anul cu o crestere de 35% a business-ului, la anul are ca obiectiv un avans de peste 45%, iar in 2016 ar vrea un procent si mai mare. Doua directii principale vor genera cresterea: securizarea cloud-ului pentru IMM-uri si securizarea centrelor de date.

- Bitdefender isi obtine 35% din venituri din SUA si 45% din Europa de Vest, unde cea mai mare piata e Franta. Romania a contribuit cu numai 2% "Daca ne uitam la cat reprezinta piata romaneasca per ansamblu, e o pozitie corecta. Daca ne uitam la faptul ca Bitdefender pleaca din Romania, probabil ca ne-am astepta ca Romania sa reprezinte ceva mai mult".

- Compania deruleaza o campanie media prin care comunica publicului faptul ca este din Romania si solutiile dezvoltate aici sunt folosite de 500 de milioane de oameni. "Majoritatea celor care stiu de noi nu percep Bitdefender ca un brand provenit din Romania. E perceput ca fiind un brand care vine din alta parte"

- Compania de securitate informatica are 700 de angajati, dintre care 600 in Romania, iar numarul va creste constant in urmatorii ani, cam cu 10-15% de la an la an. Romania ramane o piata esentiala datorita ponderii in numarul total de angajati "Prin campanie ne intereseaza sa crestem notorietatea noastra ca echipa, vanzarile sunt pe plan secundar"

- "Romanii au crezut mult timp ca produsele create in tara sunt de mana a doua: platesti putin pe ele, dar sunt de proasta calitate". Lucrurile se schimba si in cateva domenii - spre exemplu vinurile si imbracaminte-incaltaminte - romanii au lansat in ultimii ani produse premium.

- In America romanii sunt cunoscuti ca fiind extrem de buni la matematica, la orice univeristate din top 25 se gaseste cel putin un profesor roman de matematica. In Asia nu prea se face diferenta dintre Europa de Vest si de Est, acolo europenii in general au o imagine buna.

- Bitdefender a anuntat recent BOX, un terminal hardware care asigura securitatea informatica pentru casele in care exista cat mai multe lucruri conectate la internet. BOX va fi lansata in SUA si Europa de Vest, insa ar putea fi lansata si in Romania. Sunt planuri si pentru lansarea unei solutii pentru IMM-uri.

- BOX are o componenta software cu un rol foarte important "Acest terminal are o replica virtuala in cloud si oricine va cumpara BOX va avea in cloud o copie, o "umbra" a ei si ea va permite protejarea terminalelor si in afara casei. BOX e un fel de sfera magica prin care, daca trec un dispozitiv si zic va putea fi protejat datorita replicii din cloud".

- Compania a testat in SUA o solutie inovativa de securitate care va fi lansata in 2015. Solutia va face ca un sistem sa fie mult mai greu de penetrat in cazul unui atac. Facand paralela cu o casa, Florin Talpes spune: "cine va folosi securitatea noastra va avea toate usile si ferestrele super-incuiate cu multiple nivele de incuietori"

- In Romania, operatorii de telefonie mobila au devenit un canal de distributie al solutiilor de securitate fiindca este si interesul lor ca utilizatorii sa aiba cat mai putine probleme cu telefoanele si tabletele.

- Ceasurile inteligente vor deveni foarte populare datorita marcilor locale care le vor comercializa la preturi mici. In cativa ani un smartwatch la peste 300 de lei va fi considerat scump, iar segmentul va beneficia si de aparitia ceasurilor specializate, de nisa, cum ar fi unele care sa ajute varstnicii sa-si ia medicamentele la timp.

Interviul complet:

Vlad Barza: Anul trecut, Bitdefender a crescut cu peste 25%. Cum se incheie anul acesta si ce asteptari aveti pentru 2015?

Florin Talpes: Bitdefender este intr-o faza de accelerare a cresterii. Anul trecut am crescut cu peste 25%, anul acesta crestem cu peste 35% si speram ca anul viitor sa construim lucrurile in asa fel incat sa crestem cu peste 45%. Am spus accelerare, fiindca suntem o faza in care cresterea...creste.

Vlad Barza: Si, realist vorbind, accelerarea aceasta cati ani va asteptati sa dureze?

Florin Talpes: Exista diverse modele in care poti sa cresti, de exemplu, mai multi ani de zile cu 30% sau este posibil ca intr-un an sa aiba loc o explozie, sa cresti cu peste 100%. Noi ne pregatim pentru o "explozie" si speram ca in 2016 cresterea sa fie si mai mare decat in 2015. Cat va fi de mare, depinde, am vrea ca pe anumite segmente de piata sa fie, cum spunem noi, "oricat de mare".

Vlad Barza: Spuneati acum cateva luni la un eveniment de tehnologie despre un plan de business pana in 2017. Ce prevede el si ce segmente ar duce la cresteri atat de mari?

Florin Talpes: Cand vorbim de zona de intreprinderi (sau corporatii, cum li se spune in "afara"), zona solutiilor pentru business, avem doua segmente pe care ne focalizam mult, unul fiind zona de securizare a cloud-ului pentru IMM-uri, segment cu un potential urias. Intreprinderile trec tot mai mult la "cloud", iar asta inseamna ca trec la cloud-ul public, in sensul ca ele cumpara de la alti furnizori servicii bazate pe IT. Ca si servicii, companiile pot inchiria hardware daca au nevoie sau aplicatii de gestiunea intreprinderii sau a relatiilor cu clientii. Sunt multe servicii pe care intreprinderile le cumpara de la furnizorii de cloud. Exista un canal intreg, se cheama mananged serviced provider MSP, fostii reselleri se muta catre MSP-uri si vin cu valoare adaugata si servicii, iar noi ne focalizam pe aceasta directie de securizare a serviciilor de cloud.

A doua directie este data center. Cloud-ul, fie ca e public, fie ca e privat, e materializat printr-un centru de date care consta intr-o incapere sau mai multe cu rack-uri pline de de servere. Ei bine, pe noi ne intereseaza foarte mult securitatea centrelor de date pentru ca daca vorbim despre ele, vorbim despre virtualizare. Cloud-ul are in spate centrele de date, iar ele au in spate mediile virtuale. Ce inseamna aceste medii? In general, cand cineva investeste intr-un data center, face o investitie mare fiindca sunt cerinte extrem de dure legate de continuitatea centrului de date: de exemplu protectia la cutremure, sistemele de racire, continuitatea alimentarii cu energie.

Sunt o gramada de lucruri ce presupun investitii foarte mari. Ei bine, cand incepi sa echipezi centrul cu servere, cu hard-uri, vrei ca pe acele hard-uri sa ruleze cat mai multe aplicatii si aici a aparut ideea asta de virtualizare, in sensul ca pe un server pot sa ruleze si sute de sisteme de operare concomitent. In trecut eram obisnuiti cu un server un sistem de operare, o aplicatie. Ei bine, astazi, pe un server ruleaza multe sisteme de operare si mai multe aplicatii care de exemplu pot sa ruleze timp de cinci minute si apoi se sting, urmeaza alte aplicatii si sunt o gramada de virtualizari sau masini virtuale care se pun "deasupra" unui echipament hardware. Solutiile traditionale in general "omoara" densitatea masinilor virtuale fiindca cine investeste intr-un centru de date vrea o densitate cat mai mare, adica pe un hard sa fie cat mai multe "masini virtuale", In loc sa ai, de exemplu, 100 de masini virtuale, cu solutiile traditionale de securitate puteai sa ai doar 40-50 de "masini virtuale" pentru ca solutiile de securitate consumau din resursele hard-ului (banda, procesor, memorie). Noi suntem printre putinii din piata care oferim solutii adaptate masinilor virtuale si noi "tinem promisiunea virtualizarii" si accesul nu "omoara" numarul de masini virtuale, ci le tine la un nivel cat mai inalt, in asa fel incat sa nu "deranjeze". Securitatea isi poate juca rolul de a oferi protectie, dar sa nu omoare densitatea de masini virtuale.

Asadar, cand vorbim de segmente de piata ne intereseaza securizarea cloud-ului pentru IMM-uri si securizarea centrelor de date care inseamna in general medii virtuale si ne referim la intreprinderile medii si mari.

Vlad Barza: Dar care sunt cele mai mari piete pentru Bitdefender?

Florin Talpes: SUA reprezinta peste 35% din vanzarile noastre globale, iar ca regiune, Europa de Vest este cea mai mare, cu 45% din vanzarile totale. Cand vorbim strict de tari, in prezent piata numarul doi este Franta, urmata de Germania si apoi vorbim de tarile nordice si Marea Britanie.

Vlad Barza: Desi Bitdefender este companie romaneasca si 80% dintre angajati sunt aici, realizati in tara doar 2% din business. Ei bine, acest procent vi se pare suparator de mic sau e logic, dat fiind ca sunteti o companie globala iar Romania e o tara mica?

Florin Talpes: In 2013 asa a fost, 98% din business a fost generat in afara tarii. De-a lungul anilor am vazut variatii de la 2 la 4%. Daca ne uitam la cat reprezinta piata romaneasca per ansamblu, e o pozitie corecta. Daca ne uitam la faptul ca Bitdefender pleaca din Romania, probabil ca ne-am astepta ca Romania sa reprezinte ceva mai mult.

Vlad Barza: Derulati campania media "Inteligenta din Romania" si clar ca va creste notorietatea in randul romanilor. Multi romani care nu stiu de unde este Bitdefender afla acum de la radio, de la televizor. Insa acest lucru va poate creste si vanzarile din Romania?

Florin Talpes: Nu acesta a fost scopul principal. Bitdefender e o companie care are majoritatea echipei localizate in Romania. Aici este centrul de comanda si control, aici este "cartierul general". Pe noi ne intereseaza Romania si ca piata, dar ne intereseaza foarte mult fiindca de aici recrutam oamenii, iar acest al doilea lucru este mai important decat primul. Daca relativ la venituri, Romania reprezinta doar cateva procente, anul trecut doua procente, cand vorbim de rolul oamenilor, ei reprezinta peste 80% si importanta, deci impactul romanilor in business-ul Bitdefender este covarsitor. Noi, cand ne uitam la Romania ne uitam practic la locul de unde ne luam viitorii colegi,

Vlad Barza: Campania va poate ajuta strict sa gasiti oameni mai buni in tara?

Florin Talpes: Ne poate ajuta. Si aici nu e vorba ca sunt oameni care afla de Bitdefender, fiindca nivelul nostru de notorietate este foarte mare in Romania. Problema e cu asocierea dintre Bitdefender si Romania si noi nu am reusit sa facem ceea ce trebuie fiindca majoritatea celor care stiu de noi nu percep Bitdefender ca un brand provenit din Romania. E perceput ca fiind un brand care vine din alta parte. Ca o fi american, ca o fi german, ca o fi britanic...nu stim, dar vine din alta parte. Nivelul de notorietate e mare in randul romanilor, dar cei mai multi nu stiu ca e o marca romaneasca si ca vorbim de o tehnologie creata in Romania. Tocmai de aceea, in campanie, linia de comunicare a fost "Inteligenta creata in Romania" si speram ca acum cat mai multi au aflat ca Bitdefender e o marca din Romania.

Vlad Barza: In campanie mentionati numarul de 500 de milioane de oameni care utilizeaza solutii Bitdefender. Ar fi interesat sa detaliati cati utilizeaza direct solutiile Bitdefender si cati tehnologia creata de companie?

Florin Talpes: Cand spunem 500 de milioane de utilizatori spunem clar ca folosesc tehnologia Bitdefender. Ce inseamna asta? Ca poate sa fie produs Bitdefender sau poate sa fie alt produs, dar care sta in buna masura pe tehnologiile de protectie Bitdefender. Poate fi un alt produs, de securitate sau nu, care foloseste "motoarele" de protectie realizate de noi. Este cert ca atunci cand spunem ca 500 de milioane de oameni folosesc tehnologiile noastre, ne referim la tehnologii, nu avem atat de multi utilizatori. Stim exact ce numar de utilizatori avem, insa nu facem public numarul.

Vlad Barza: Dar cati dintre cei 500 de milioane sunt in Romania

Florin Talpes: Foarte putini. Daca e sa fac acum un calcul estimativ as spune ca sunt pana in jumatate de milion de utilizatori.

Vlad Barza: Va asteptati totusi si la un impact asupra vanzarilor in urma campaniei?

Florin Talpes: Probabil ca vor creste, dar nu exploziv. Nu ne asteptam ca Romania sa reprezinte 10% pentru ca asta ar insemna ca nu facem o treaba buna in tarile care au piete mult mai mari decat Romania. Insa ne intereseaza reputatia noastra ca echipa, pentru ca aici nu e vorba doar de faptul ca suntem in cautarea unor oamenii de IT, ci si pe alte pozitii, cum ar fi marketing si suport. Exista o varietate mare de pozitii pentru care cautam si formam oameni in Romania.

Vlad Barza: Inseamna ca veti creste numarul de angajati in Romania inca multi ani de acum inainte?

Florin Talpes: Categoric!

Vlad Barza: Intreb pentru ca acum cateva luni ati spus public ca nu vreti ca Bitdefender sa devina o companie prea mare fiindca si-ar pierde agilitatea si puterea de a inova si s-ar instala birocratia...

Florin Talpes: Echipa romaneasca o sa creasca sigur, iar echipele din strainatate vor creste cu o viteza mult mai mare si pe undeva e normal, fiindca atunci cand esti mic, viteza de crestere e mai mare.

Vlad Barza: Si care ar fi "viteza" de numar mediu de angajati cu care v-ati dori sa cresteti pe plan mondial in urmatorii ani?

Florin Talpes: Noi am vrea ca viteza de crestere a echipei sa fie de doua ori mai scazuta decat cea a cifrei de afaceri. (...) Ar insemna undeva la 10-15%/an. Suntem focalizati pe eficienta si mereu am spus ca este o provocare sa lucrezi in Bitdefender care este o scoala de excelenta. Nu cautam neaprat oameni cu "knowlege". ci cu potential. (...) In orice caz, prin campanie ne intereseaza sa crestem notorietatea noastra ca echipa, vanzarile sunt pe plan secundar. Un alt lucru care ne-a interesat a fost si crearea unui model si eu cred ca deja suntem un model care arata ca poti sa reusesti si cu inteligenta romaneasca in orice piata. Am vrut sa le dam tinerilor un exemplu ca, in orice piata, oricat de pretentioasa, poti sa reusesti cu inteligenta romaneasca.

Vlad Barza: Clientilor din strainatate le pasa de unde este Bitdefender, le comunicati in vreun fel ca sunteti din Romania, conteaza pentru ei de unde e compania?

Florin Talpes: De cele mai nulte ori in pietele tinta, in cele mature, consumatorii au cea mai mare incredere in produsele din pietele respective. Americanii au maxima incredere in marcile americane, germanii, in cele germane. Romania a fost o bucata de vreme pe dos si romanii nu au avut incredere in produsele create de romani. Romanii au crezut mult timp ca produsele create de romani sunt de mana a doua: platesti putin pe ele, dar sunt de proasta calitate. Romanii au crezut ca Romania nu poate creea produse premium si lucrurile se schimba si vedem mult mai multe domenii in care au inceput sa se creeze produse premium si va dau un exemplu dintr-un domeniu complet diferit: vinurile, domeniu unde in ultimii cinci ani au crescut masiv marcile de vinuri premium create in Romania si vorbesc de vinuri premium cu adevarat deosebita. Alta zona creativa: imbracamintea si incaltamintea unde sunt tot mai multe marci romanesti cu produse de top. E clar ca are loc o asezare a valorii adaugate in diverse industrii.

Vlad Barza: Insa din ce ati vazut, cum este perceputa Romania in diverse parti ale lumii, dincolo de Europa de Vest unde stiu de cersetori sau de hoti?

Florin Talpes: Romania e bine cunoscuta in Europa de Vest, dar acolo are o reputatie negativa, iar aici nu ne referim la oamenii de afaceri sau la IT-istii romani. In mediile profesionale nu exista prejudecati, acolo conteaza cat de bun esti. IT-istii romani insa, oriunde lucreaza, creeaza o imagine pozitiva Romaniei. Cred insa ca imaginea negativa a fost legata si de primul val al iesirilor romanilor "in afara" cand procentul celor care s-au ocupat de lucruri ilegale a fost poate de zece ori mai mare decat e intr-o populatie obisnuita si atunci, cetatenii din tarile respective au vazut foarte multi romani care se ocupau de lucruri rele.

Vlad Barza: Dar care este perceptia legata de Romania in regiuni mai indepartate?

Florin Talpes: In America de Nord si Canada sunt bariere dure ale vizelor, astfel ca emigratia este una de buna calitate. Acolo sunt romani care si-au luat viata in maini si in multe cazuri sunt profesionisti exceptionali. In Europa de Vest avem inca de luptat cu o imagine negativa legata de Romania, in America va dau exemplul matematicii si in mediul universitar romanii au o foarte buna reputatie. Daca ne uitam la top 25 universitati americane vedem ca fiecare dintre ele avea cel putin un profesor de matematica venit din Romania, daca nu chiar o echipa intreaga. Reputatia acolo este ca daca ai terminat liceul in Romania stii bine matematica, esti tare la matematica. Si se considera ca eest foarte bun la matematica si in comparatie cu cei care vin din alte regiuni. E o reputatie la fel de buna cu cei care vin din China si Coreea de Sud, tari unde se pune accent pe educatia STIM (Stiinta, Tehnologie, Inginerie, Matematica). In afara mediului universitar in America nu prea stie lumea de Romania, insa Europa de Est are o reputatie buna datorita scolii de matematica si fizica, scoala considerata extrem de buna.

Vlad Barza: Si e o reputatie meritata si acum. E de actualitate, e scoala atat de buna?

Florin Talpes: Inca este, fiindca daca ne uitam la copii care pleaca din Romania cu familiile si aici ma refer la cei care pleaca in clasele V-VIII. Ei bine, cand ajung in afara si se inscriu la scoala pe partea de matematica au un avantaj, e ca si cand sunt cu un an inaintea celorlalti. Inca este un avantaj, dar asta nu inseamna ca Romania lucreaza ca sa si-l mentina. Avantajul nostru este ca inca exista profesori pasionati, nu pentru ca am avea o strategie de tara.

Daca mergem in Asia, ei, acolo nu fac de multe ori separarea asta intre Europa de Vest si de Est. Pentru ei exista doar Europa care are o imagine pozitiva

Vlad Barza: Ati anuntat recent solutia hardware numita BOX pentru internet of things. In ianuarie va ajunge in SUA la clienti, apoi in Europa de Vest. In Romania va ajunge solutia, este nevoie de ea?

Florin Talpes: Solutia BOX este un dispozitiv hardware care insa are in el si mult cloud. Partea hardware este de suport, partea valoroasa a acelei "cutii" este cea de soft care se gaseste atat in cutie, cat si in cloud. Ea se adreseaza utilizatorului individiual. Ma intrebati daca este si pentru Romania solutia asta. Pentru o parte dintre romani este si sa nu uitam ca ea se adreseaza familiilor.

Solutia e gandita pentru casele unde exista multe termnale, iar in afara de desktop, laptop si telefoane pot fi televizoare inteligente si alte gadget-uri conectate la internet. Mai nou sunt multe terminale care apar si se conecteaza la internet. Depinde insa unde e Romania si daca exista familii care au ajuns la anumita maturitate. In Germania, numarul mediu de terminale conectate la internet a depasit 20 pentru o familie si aici intra de exemplu si sistemul de management al aerului conditionat, dar si frigiderele, desi lumea zambeste cand aude de frigidere pe internet. Sunt apoi sistemele de alarma, in casa sunt multe lucruri ce pot fi conectate la intrenet si daca ai dispozitive care nu sunt protejate, solutia noastra BOX e necesara.

Vlad Barza: Daca in Germania media de dispozitive pentru o familie e de 20, in Romania cat este?

Florin Talpes: Cei care vand telefoane spun ca vand aproape numai smartphone-uri, la fel si cei care vand televizoare spun ca vand in majoritate televizoare "inteligente" si asta inseamna ca si in Romania de foarte putin timp se dezvolta zona terminalelor conectate la internet in afara de traditionalele calculatoare. Nu avem o statistica despre numarul mediu de terminale, dar sa nu uitam ca Romania este foarte "imprastiata" fiindca sa nu uitam ca pentru o mare parte a populatiei, un telefon inteligent este o "sperietoare". Telefonul clasic cu butoanele acelea mari este exact ce trebuie pentru o buna parte a populatiei.

Foarte multi romani au televizoare clasice si in cel mai bun caz gasesti un calculator "legat" la internet. Insa la orase lucrurile se schimba major si e vorba de copii, in randul carora au patruns tabletele care au devenit foarte accesibile la pret datorita marcilor locale. De exemplu, in 2001 un calculator era cam sase venituri medii lunare/familie, astazi, cu un venit mediu/familie poti sa cumperi poate sase tablete, deci accesibilitatea e mult mai mare. Ne asteptam ca si in Romania in urmatorii ani sa vedem un segment care poate sa fie de 2%, de 3%, de 5%, apoi de 10% care sa fie adecvat solutiei BOX. Asa ca estimare pe care o fac acum pe loc, as zice ca 5-10% din utilizatorii de calculatoror din Romania sunt clienti potriviti pentru BOX.

Vlad Barza: BOX este gandita doar pentru familii?

Florin Talpes: In acest moment, da. E posibil ca intr-o o dezvoltare ulterioara, cand va avea loc nu stim inca, 2015 sau 2016, sa mergem si spre intreprinderi mici.

Vlad Barza: Dar cat conteaza si factorul "psihologic". Oamenii vor de multe ori ceva palpabil si vad acolo o "cutie" in loc de un stick cu un soft sau un simplu cod de activare trimis prin e-mail. Va ajuta vanzarile si faptul ca pur si simplu exista un element hardware? Ce putea si fara "cutie", asadar numai cu soft?

Florin Talpes: S-ar putea sa conteze. Noi am muncit mult la proiect, ne-am pus milioane de intrebari si intrebarea cheie a fost Numarul acestor dispozitive creste, la fel insa si amenintarile pentru ele. Ne-am gandit cum putem proteja lucrurile mult mai bine si in acelasi timp sa fie o experienta cat mai placuta, fiindca de obicei securitatea nu este de placere, este ceva necesar. Am vrut sa fie plug-and-play, sa nu ai probleme de configurare, sa ai aceeasi experienta pe care o ai lucrand cu o tableta sau un telefon.

Cautand raspunsul la aceste intrebari am ajuns la concluzia ca nu avem cum sa ocolim hardware-ul pentru ca trebuie sa "intram" in familie. Am fi putut pune totul pe un router, fiindca asa intra internetul in familie, dar am decis ca BOX este cea mai buna solutie. Evident ca aceasta "cutie" are o replica virtuala in cloud si oricine va cumpara BOX va avea in cloud o copie, o "umbra" a ei si ea va permite protejarea terminalelor si in afara casei. BOX e un fel de sfera magica prin care, daca trec un dispozitiv si zic indifierent unde merg cu el va putea fi protejat datorita replicii din cloud.

M-ati intrebat daca hardware-ul va ajuta sau nu. A fost o vreme in care vanzarile de hardware pareau ca o ia razna, iar acum ne apropiem de 25 de miliarde de dispozitive conectate la internet in intreaga lume si sunt din toate domeniile. Asta inseamna ca in momentul asta lumea s-a intors si vrea sa cumpere, iar lucrurile care exista fizic au inceput sa revina "pe masa". Ca si gadget e mult mai bine privit un dispozitiv care exista fizic, decat ceva care exista doar ca software. E clar o revenire a placerii oamenilor de a cumpara lucruri care exista fizic. Dar, cum spuneam, decizia noastra nu a fost legata de moda, ci a fost legata de raspunsul la intrebarea: cum putem sa protejam cat mai bine toate terminalele unei familii.

Vlad Barza: S-a mai schimbat atitudinea romanului de rand care sta pe internet, pe Facebook, fata de programele de securitate informatica? Pe PC lumea pune antivirus, insa pe smartphone este lumea constienta ca pot fi mari pericole de securitate?

Florin Talpes: Se schimba din ce in ce mai mult fiindca oamenii incep sa constientizeze ca si terminalul pe care-l au e valoros, dar si datele si aplicatiile au o valoare pentru ei. Vedem un nivel de utilizare din ce in ce mai mare al solutiilor de securitate pe terminalele mobile si un procent foarte mare dintre cei care detin astfel de terminale au pe ele solutii de securitate. Nu uitati ca operatorii vin cu propuneri de securitate fiindca si ei sunt interesati ca utilizatorii si terminalele sa aiba cat mai putine probleme fiindca, atunci cand vorbim de securitate, daca un utilizator are o problema, primul lucru la care se gandeste este ca fie telefonul are o problema, fie operatorul are o problema. Operatorul ar vrea sa aiba cat mai putina bataie de cap pe partea asta, iar operatorii de telefonie mobila au devenit un canal de distributie al solutiilor de securitate.

Vlad Barza: Dar cum vedeti dezvoltarea smartwatch-ului. O sa adopte romanii ceasurile inteligente si pot avea si ele probleme de securitate?

Florin Talpes: Absolut toate terminalele care se conecteaza la internet fac parte din ceea ce numim in termeni militari un "perimetru de atac" al cuiva. Eu cred ca, asa cum tabletele au inceput sa patrunda puternic pentru ca au aparut marci locale care le-au facut accesibile, si la ceasuri inteligente tot marcile locale vor duce la cresterea pietei in urmatorii cinci ani.

Vlad Barza: Dar nu credeti ca aceste ceasuri ale unor marci locale vor avea o rezolutie extrem de slaba, poate ceva in genul celor mai simple telefoane Nokia?

Florin Talpes: E posibil ca acesta sa fie primul val, sa fie un prim experiment. Ganditi-va ca la 200-300 lei poti cumpara o tableta bunicica (...) Ma astept ca in urmatorii trei ani un ceas inteligent de 200-300 lei sa fie incadrat la categoria ceasurilor scumpe si sa fie foarte bun. Un ceas nu va costa cat o tableta si, chiar daca primele ceasuri sunt scumpe, va fi o dinamica extrem de mare. (...) Si sa nu uitam ca un ceas e doar un ceas, are ecran mic 1,5-2 inci, noi ne plangem si ca smartphone-urile de 4-4,5 inci au ecrane mici. Vor aparea ceasuri specializate, spre exemplu ceasurile care sa ii ajute pe cei in varsta sa isi aminteasca sa isi ia medicamentele, fiindca lista e tot mai mare si mai complicata, cu cat creste varsta.

De fapt ce inseamna marcile locale? Daca cineva se ducea in China acum trei ani ar fi ramas surprins sa vada ca putea cumpara o tableta cu specificatii echivalente cu iPad la 30-40 de dolari, in timp ce iPad era 300-400 de dolari. Ei bine, marcile locale au permis sa se intample acelasi lucruri si in Romania si la fel se va intampla si cu ceasurile inteligente.

Vlad Barza: Ce veti lansa in urmatorii ani. Aveti in plan ceva produse de securitate iesite din comun?

Florin Talpes: In momentul acest lucram, si tocmai am facut niste demonstratii in vara asta in SUA, la un nou mod de a privi securitatea. Astazi atacatorii au acelasi nivel de privilegii cu cei care apara un terminal, fiindca amandoi sunt pozitionati peste sistemul de operare. De exemplu, la un telefon mobil cu Android, aplicatiile de securitate vin peste sistemul de operare, se instaleaza pe Android si atacatorul are aceleasi privilegii ca si solutia de securitate. Exista in tehnologie ceea ce se numeste hipervizorul in masinile virtuale, care este sub sistemul de operare. V-am dat exemplul cu serverele, am hard-ul, vine hipervizorul care genereaza masini virtuale si fiecare masina virtuala are un sistem de operare, ca vorbim de Windows sau Linux. Hipervizorul este sub sistemul de operare si aici avem niste tehnologii care lucreaza la nivel de hipervizor, tehnologii care noi credem ca in urmatorii ani vor duce la cresterea "costurilor" atacului. Intotdeauna, atunci cand vorbim de securitate, vorbim de atacator si de cei care apara. Aici e vorba de o cursa care tine de multi ani si, pe masura ce se construiesc sisteme mai avansate de aparare, cei care ataca pot construi sisteme care sa le depaseasca, sa construiasca sisteme si mai sofisticate de atac. E ceea ce noi nunim "costul" atacului. Astazi, cele mai multe atacuri se duc acolo unde costul atacului este mic. Ca sa dau un exemplu din viata, un hot care se duce intr-un cartier de case va cauta locuinte care isi lasa o usa descuiata, un geam descuiat sau se duce la o casa si, in loc sa aduca un specialist in incuietori, da un ocol al casei sa vada daca ceva e deschis. Asta inseamna "cost scazu" al atacului. Ceea ce facem cu partea de hipervizoare si securitatea la acel nivel, e ca o sa crestem foarte mult "costul atacului" si cine va folosi securitatea noastra va avea toate usile si ferestrele super-incuiate cu multiple nivele de incuietori si oricine vine va trebui sa consume resurse si timp pentru a le deschide.

Vlad Barza: Cand veti lansa solutia?

Florin Talpes: In 2015. Am facut demonstratii, teste si acum suntem in faza de "productivizare", cum spunem noi.