O companie romaneasca numita Atypical Games a reusit sa stranga peste 10 milioane de diownload-uri pentru jocurile sale de lupta cu avioane si tancuri, iar in 2015 lanseaza noi titluri si isi va mari echipa de la Bucuresti. Compania a fost inclusa de Apple in lista celor mai promitatori dezvoltatori de jocuri pentru mobile, astfel ca asteptarile sunt foarte mari. De ce compania merge excelent pe App Store si slab pe Google, cum arata cel mai nou joc si care a fost atitudinea fata de ofertele de preluare puteti citi mai jos.

Patru dintre creatorii de jocuri de la Atypical GamesFoto: Hotnews

Jocuri atipice

Atypical Games, pana de curand Revo Solutions, a fost fondata in 2006 de Andrei Lopata, om cu mare experienta in industria locala de gaming. Primele jocuri au fost lansate in 2008 si 2009, insa ascensiunea a inceput in 2012 cu jocuri ale caror subiecte erau luptele cu tancuri si avioane. Este vorba de jocuri premium cu grafica foarte buna, jocuri care in unele cazuri ocupa si peste 1 GB.

Aceste jocuri cu pret maxim de cinci dolari au ajuns in topurile categoriei pe App Store si Google Play, iar un "imbold" excelent a fost in 2012 cand unul dintre jocuri a fost demonstrat pe scena chiar la evenimentul de lansare iPad 3. Un alt moment cheie a fost la inceput de 2014 cand compania a fost inclusa de Apple intre cei mai promitatori opt dezvoltatori din 2014 pe App Store. Includerea micii companii intr-un comunicat al gigantului Apple a fost o mare surpriza, una care insa obloga firma sa se mentina la nivelul asteptarilor.

Interesant e ca in 2014 Atypical nu a lansat niciun joc, insa nu din lipsa de idei, ci fiindca erau in luicru jocurile cu urmeaza a fi lansate in 2015. Primul a debutat joi, iar al doilea vine la jumatatea anului. Compania are asteptari mari: dublarea cifrei de afaceri in 2015 si cresterea efectivelor cu 10-15 persoane.

Apple este platforma prin care Atypical isi obtine majoritatea covarsitoare a veniturilor, oamenii fiind mult mai dispusi sa dea acolo bani pentru aplicatii, in comparatie cu Google Play unde disponibilitatea de a plati este mult mai mica. Romania este o piata foarte mica, Atypical obtinand aici doar 0,02% din venituri, in timp ce SUA a adus jumatate din venituri.

Apple Store vs Google Play - Avantaj net Apple

Compania obtine peste 95% din venituri prin App Store, ca si cifre fiind vorba de 10 milioane dolari in ultimii trei ani. Utilizatorii Apple se arata mult mai dornici sa plateasca pentru aplicatii si sunt dispusi si sa dea mai mult pe ele decat cei care folosesc Android. Ca dovada, descarcarile pe App Store au fost superioare numeric celor de pe Google Play, chiar cand pe acesta din urma un joc costa un dolar, iar pe App Store era cinci dolari. Apple retine 30% din venituri, iar 70% merg catre Atypical.

De ce nu prea cumpara oamenii aplicatii Google Play? Seful Atypical spune ca apar imediat versiuni piratate ale jocurilor. In plus, conteaza enorm modul diferit de constructie al celor doua sisteme de operare, Apple avand aici un mare avantaj "Ecosistemul iOS e format din hardware si software care sunt facute de acelasi producator, standardele sunt respectate 100% si e ca un . La Google, oricine poate lua sistemul de operare si il pune pe tot felul de device-uri. iOS este mai usor de folosit si calitatea aplicatiilor de acolo este clar mai buna" spune fondatorul companiei care precizeaza ca exista si dezavantaje la Apple, flexibilitatea fiind mai mica.

Compania a avut anul trecut afaceri de 2,1 milioane dolari, in usoara scadere fata de 2013, fiindca anul trecut nu a lansat niciun joc, fiind pregatite jocuri ce (au fost) si vor fi lansate in 2015.

Planurile pentru 2015 - "Radiatie", izolare, suspans si angajari

Cat dureaza sa faci un joc complex pentru mobil si cat costa? "Timpul necesar dezvoltarii unui joc a crescut. In fiecare an hardware-ul evolueaza, jocurile devin mai complexe si costurile cresc. De exemplu, in 2008-2009 cand am lansat primul joc, ne-a costat 50.000 de dolari si lucram la el cam sase luni, iar acum a ajuns sa coste 500.000-600.000 de dolari productia unui joc. Si pretentiile utilizatorilor au crescut, iar timpul dezvoltarii este mai lung, trece de un an. Si Apple asteapta ca jocul sa fie mai bun decat alte jocuri de acelasi tip", explica Andrei Lopata.

Cel mai nou joc lansat de companie este Radiation Island care a debutat pe AppStore in 29 ianuarie, fiind vorba de un joc care simuleaza o realitate alternativa in care jucatorul trebuie sa lupte pentru supravietuire, intr-un mediu ostil, totul fiind parte dintr-un experiment misterios. "Jocul are si o finalitate. La sfarsit, cand jucatorul dezleaga enigma capata acces la multiplayer. Este o alegere tactica fiindca am observat ca din numarul celor care descarca un joc, doar 20% intra online si restul prefera single player. Jocul costa 2,99 dolari. Estimarile arata ca ar putea fi descarcat de peste un milion de ori, iar veniturile vor trece de un milion de dolari.

Nu sunt planuri de aducere a jocului pe Android, La jumatatea anului va fi lansat un alt joc la care se lucreaza inca din primele luni ale lui 2014. Tot in 2015 numarul de angajati va creste cu 10-15 persoane, fiind cautati programatori si graficieni. "Avem nevoie de un tip diferit de dezvoltator"

Si la cifra de afaceri se asteapta un "salt" important: de la 2,1 milioane dolari anul trecut, la patru milioane dolari anul acesta. Cifra de afaceri din 2014 a fost realizata in proportie de 50% din Battle Supremacy, 30% din Sky Gamblers: Storm Raiders si 15% din Sky Gamblers: Cold War. Cele mai mari vanzari s-au inregistrat in SUA, 50%, urmata de Europa cu 25%. Romania a reprezentat 0.02% din totalul afacerilor Atypical Games in 2014. Tara noastra este foarte mica in industria jocurilor pe mobil, ca dovada in ultimii trei ani compania a vandut de 1,9 milioane dolari pe iOS in SUA si de numai 7.200 dolari in Romania.

Niciun plan de a vinde business-ul, desi oferte au existat

Andrei Lopata detine 75% din actiunile firmei, iar sotia are 25%, insa prin intermediul firmei din SUA tot mai multe din actiuni vor ajunge la angajati, participatia directorului urmand sa scada spre jumatate.

Cat despre viitor, o vanzare este exclusa. "Am avut discutii cu diverse firme, insa nu le-am tratat cu respect, in sensul ca i-am refuzat politicios. N-am ajuns cu niciuna dintre firme la discutii financiare si am discutat cam cu toate companiile mari"

Nici listarea nu este in plan fiindca in situatia de acum compania are resurse financiare si poate creste fara a avea nevoie sa aduca in firma capital. Compania va ajunge la 50 de angajati anul acesta, insa nu va creste mult peste acest nivel fiindca exista pericolul ca o firma mica sa se transforme intr-una mare, iar acest lucru duce la deteriorarea relatiilor din firma si atmosfera se schimba, pierderea ajungand sa fie mai mare decat castigul.

Compania va continua sa creeze jocuri premium, dar nu va adopta strategia in app purchase prin care descarcarea este gratuita si apoi trebuie sa platesti imediat dupa primele nivele.

Scurt istoric al jocurilor lansate

Atypical Games este cel mai cunoscut dezvoltator de jocuri premium de lupta cu avioane si tancuri, create pentru dispozitive mobile, a fost premiat de Apple in 2013 cu Apple Design Award pentru simulatorul de zbor Sky Gamblers: Storm Raiders.

\

"FAST" Fleet Air Superiority Tactics!¬, un simulator de avioane de vanatoare, a fost primul joc dezvoltat de Atypical Games in 2009 pentru platforma App Store.

In 2011, compania a lansat in App Store primul joc din seria Sky Gamblers: Rise of Glory, simulator cu avioane de vanatoare din timpul primului razboi mondial. Ulterior, jocul a devenit disponibil si pe Google Play. Pe cele doua platforme, jocul a fost descarcat de peste 6 milioane de ori, din care de 4,5 milioane ori a fost descarcat gratuit de pe Google Play.

In 2012, compania a lansat in App Store Sky Gamblers: Air Supremacy, simulator cu avioane de vanatoare, care a facut parte din lansarea celei de-a treia generatii de iPad. Numarul de descarcari a fost de 1,2 milioane. Din 2014, jocul este disponibil si pe Google Play.

Tot in 2012 a fost lansat si varful de lance al portofoliului Atypical Games, Sky Gamblers: Storm Raiders, un simulator de avioane in care sunt recreate batalii reale din timpul celui de-al doilea razboi mondial. Dezvoltat pentru iOS si OSX, Storm Raiders a fost premiat in 2013 cu Apple Design Award. Din ianuarie 2015, jocul este disponibil si pe Google Play si Nexus Player.

Sky Gamblers: Storm Raiders a avut peste 5 milioane de descarcari si 110 milioane sesiuni de joc.

Sky Gamblers: Cold War, cel de-al patrulea joc din serie, a fost lansat pentru iOS in 2013. Cold War reprezinta urmatorul pas in evolutia jocurilor care simuleaza zborul prin flota de avioane militare si cockpit-urile interactive, dar si prin efectele reale si recrearea unor orase din Vietnam, Coreea, Afganistan sau Siberia.

Sky Gamblers: Cold War a inregistrat aproximativ 300.000 de descarcari.

Seria Sky Gamblers este cel mai puternic IP de pe mobil, la nivel mondial, din categoria jocurilor premium de lupta cu avioane.

In ianuarie 2014 Atypical Games a lansat simulatorul de tancuri Battle Supremacy. Jocul cuprinde trei zone interactive, avand campanii de razboi in Pacific, Franta si Rusia. Battle Supremacy a avut aproximativ 700.000 de descarcari de la lansare.

Andrei Lopata a lucrat la Ubisoft, la Gameloft la Vivendi Games si la Namco, dezvoltand la inceput jocuri pentru PC si din 1999 jocuri pentru dispozitive mobile. "Jocurile mi-au palcut de mic, iar cand am avut posibilitatea sa ies din sistem, avand si garantiile financiare cum ca nu vom ramane pe drumuri in doua luni, ne-am apucat sa facem jocuri pe cont propriu cum am vrut noi. De-aia nici nu vand,e excelent sa ai libertatea de creatie".