Peste 80% dintre cei care cumpara online haine sunt indecisi asupra brand-ului cand incep cautarile, iar in medie cumparatorii intra de trei ori pe un site inainte sa decida ce isi iau, arata un studiu realizat de MillwardBrown, la cererea Google Romania. Cercetarea alcatuita din raspunsurile a 800 de persoane arata ca cei care cumpara online sunt mai atenti la trenduri si promotii, insa o treime au nevoie de mai mult de o saptamana de la prima cautare, pana la achizitia propriu-zisa.

De ce, cum si de unde cumparam articole si accesorii vestimentare, dar, la fel de important, cum le cautam si le alegem. Acestea sunt cele mai importante intrebari la care a incercat sa raspunda studiul ¬Fashion shoppers¬ al Google, realizat de MillwardBrown, care si-a propus sa analizeze comportamentul cumparatorilor de produse vestimentare si cum folosesc mediul online in acest proces.

Indecisi asupra brandului

Principalul motiv pentru cumpararea de produse si accesorii vestimentare/fashion este reinnoirea garderobei - inlocuim un articol pe care nu-l mai folosim sau nu ne mai place. Doua treimi dintre respondenti au indicat acest lucru. Nu doar nevoia este determinanta: o treimi cumpara pentru diferite ocazii, 1 din 5 pentru a urma tendintele modei, iar 14% sunt motivati de promotii.

Marea majoritate (80%) dintre cumparatorii de produse de tip fashion sunt indecisi in privinta brandului cand incep sa caute. Principalele sursele de informare sunt, in ordine, magazinele de haine (78%), internetul (68%), familia si prietenii (52%). In general, internetul si magazinele merg mana in mana: 3 din 5 cumparatori se informeaza atat online, cat si in magazine, online-ul fiind utilizat in principal pentru informatii despre produse si comparare de preturi. Dintre participantii la studiu, 41% cauta online, iar apoi cumpara offline.

Jumatate dintre cautarile online, de pe mobil

Site-urile de articole vestimentare si fashion o destinatie predilecta pentru cei care vor sa cumpere astfel de produse. Cat timp petrec online cei interesati de articole fashion pe astfel de pagini? Aproape jumatate (45%) viziteaza intre 2 si 4 astfel de site-uri, iar o treime intra pe mai mult de 5 site-uri. In medie, cumparatorii intra de 3 ori pe un site inainte de a se decide asupra a ceea ce vor sa cumpere. Ca timp, majoritatea cumparatorilor (6 din 10) au nevoie de pana la o saptamana de la prima cautare pana realizeaza achizitia.

Pentru cautare sunt utilizate tot mai mult dispozitivele mobile: una din doua persoane care cauta online informatii despre produsele fashion o fac de pe mobil. Ce cauta: compara preturi (60%) si citesc informatii despre produse (51%). De asemenea, o treime dintre cei interesati de articole vestimentare si accesorii fashion urmaresc video-uri online, in general pentru a obtine informatii generale despre produs, a vedea caracteristicile si comparatie.

Studiul a fost realizat de MillwardBrown Romania pentru Google la finalul anului 2014, pe un esantion de 800 persoane, barbati si femei, cu varste intre 18 si 54 ani, din zona urbana, utilizatori de internet, care au cautat/cumparat produse vestimentare si accesorii de moda in ultimele 6 luni (90% au cumparat, 10% doar au cautat). Majoritatea (77%) au cumparat in magazin, iar 23% au cumparat online.

Studiul este parte a proiectului ¬Fashionable by Google¬, prin care Google Romania sprijina comerciantii online din zona fashion in imbunatatirea prezentei online.

Rezultatele, pe larg

90% dintre cei intervievati au achizitionat un articol sau accesoriu vestimentar in ultimele 6 luni. Cum?

- 77% au cumparat direct din magazin

- 23% au cumparat online, dintre care:

ᅡ 18% de pe laptop/desktop

ᅡ 3% de pe mobil

ᅡ 2% de pe tableta

De ce se cumpara articole sau accesorii vestimentare?

ᅡ 67% pentru innoirea garderobei

ᅡ 33% pentru un eveniment/ocazie

ᅡ 20% sa fie in trend / sa urmeze cele mai recente tendinte de fashion

ᅡ 18% pentru a se recompensa

ᅡ 14% pentru promotii

Cumparatorii online sunt mai atenti la trenduri si promotii: 30% cumpara pentru a urma tendintele si 24% cumpara motivati de promotii

Peste 80% dintre cumparatorii de articole sau accesorii vestimentare sunt indecisi in privinta brandului pe care il vor alege atunci cand se apuca de cumparaturi.

Top surse de informare ale cumparatorilor de produse si accesorii vestimentare:

ᅡ 78% magazinele de haine

ᅡ 68% internet (60% pentru offline shoppers si 94% pentru online shoppers)

ᅡ 52% familie, prieteni, colegi

3 din 5 cumparatori de articole fashion cauta atat informatii online, cat si viziteaza magazinele

ᅡ 83% cauta online inainte de a merge la magazin

ᅡ 18% cauta online in timp ce sunt in magazin

ᅡ 58% cauta online dupa ce au fost in magazin

8 din 10 cumparatori de articole fashion viziteaza site-uri de articole vestimentare atunci cand vor sa cumpere:

ᅡ 45% intra pe 2-4 site-uri

ᅡ 31% intra pe mai multe de 5 site-uri

ᅡ 7% intra pe un site

ᅡ 17% nu viziteaza site-uri

In medie, cumparatorii intra de 3 ori pe un site inainte de a decide ce sa cumpere. Numarul de vizite pe site-uri:

ᅡ 23% o vizita

ᅡ 32% 2 vizite

ᅡ 39% 3-4 vizite

ᅡ 7% mai mult de 5 vizite

6 din 10 cumparatori au nevoie de pana la o saptamana de la prima cautare pana realizeaza achizitia

ᅡ 26% mai putin de o zi

ᅡ 40% intre o zi si o saptamana

ᅡ 17% 1 - 2 saptamani

ᅡ 16% mai mult de 2 saptamani

Motivele care determina cumparatorii de fashion sa achizitioneze online:

ᅡ 57% livrare la domiciliu

ᅡ 54% rapiditate

ᅡ 53% preturi mai bune

ᅡ 50% disponibilitate oricand

ᅡ 50% experienta pozitiva

ᅡ 41% evita aglomeratia

41% cauta online si cumpara offline. De ce:

ᅡ 61% vor sa probeze produsul inainte de a-l cumpara

ᅡ 38% nu erau siguri de material

ᅡ 28% Nu stiau ce masura sa aleaga

ᅡ 32% Preturi mai bune in magazin

ᅡ 40% Online e mai usor sa compari preturile

Jumatate dintre cei care cauta informatii online despre articole vestimentare o fac de pe mobil. Cel mai des dispozitivele mobile sunt utilizate dupa-amiaza, dupa ora 5. Ce se cauta de pe mobil:

ᅡ informatii despre caracteristicile produsului (51%)

ᅡ compara preturi (60%)

1 din 3 cumparatori (34%) se uita la video-uri online pentru a se informa. Cum descopera aceste clipuri:

ᅡ Motoare de cautare (23%)

ᅡ Social media (22%)

ᅡ Paginile magazinelor (11%)

ᅡ Paginile brandurilor (11%)