Peste 45% dintre utilizatorii care folosesc zilnic aplicatii sau dispozitive inteligente pentru a avea un stil de viata mai dinamic se tem ca datele personale legate de starea de sanatate pot fi furate de raufacatori. Desi companiile asigura clientii ca datele sunt protejate, politicile de confidentialitate permit distribuirea informatiilor catre terti, iar cresterea cererii va impulsiona numarul atacurilor asupra acestor platforme.

Aplicatiile legate de monitorizarea ritmului cardiac si a performantelor obtinute in timpul activitatilor sportive din timpul liber sunt folosite zilnic de 15% dintre utilizatorii care detin telefoane mobile conectate la internet, ca urmare constientizarii pericolelor generate de un stil de viata sedentar si de un regim alimentar dezechilibrat. Aplicatiile gratuite reprezinta peste 90% din piata totala a aplicatiilor din zona de sanatate.

Un sfert dintre utilizatori manifesta ingrijorari asupra sigurantei datelor colectate de aplicatii care monitorizeaza starea de sanatatate, cea mai populara fiind Fitbit, insa sustin ca astfel de inovatii ii ajuta sa respecte programul de exercitii fizice.

"Explozia de gadgeturi ce stocheaza date personale legate de sanatatea purtatorului poate atrage interesul hackerilor, mai ales daca se identifica o cerere pe piata neagra in tranzactionarea unor astfel de date", spune Liviu Arsene, senior eThreat analyst al Bitdefender. "Cu orice tehnologie nou introdusa in piata exista riscul de abuz, motiv pentru care se impune reglementarea riguroasa atat a datelor colectate cat si a proceselor de agregare a acestora."

Potrivit Fitbit, producatorul american de gadgeturi si aplicatii colecteaza informatii precum inaltimea, greutatea si sexul, utilizate pentru a personaliza statisticile rezultate in urma antrenamentului (precum numarul de calorii consumate sau distanta parcursa). "Nu comercializam niciun fel de date care ar putea sa conduca la identificarea vreunui utilizator. Distribuim doar date necesare serviciului Fitbit, date anonimizate si agregate sau date despre care utilizatorul doreste sa devina publice", sustin reprezentantii companiei.

Fitbit distribuie date personale de identificare catre furnizorii sai de servicii, precum procesatori de plati online sau de management al e-mail-urilor, care sunt obligati contractual sa le protejeze. In plus, Fitbit poate instraina informatii legate de utilizatori daca angajatii companiei considera ca exista o "necesitate rezonabila" de a se supune legilor nationale, unor solicitari guvernamentale sau pentru a proteja securitatea si integritatea serviciului Fitbit. Conform politicii asumate de protejare a intimitatii clientilor sai, Fitbit se angajeaza ca, in situatia in care anumite date personale sunt comunicate catre terti, "va face tot posibilul sa informeze in avans utilizatorul prin email, exceptand interdictiile reglementate prin lege."

Fitbit poate distribui si vinde date anonimizate si agregate catre orice partener sau catre publicul larg in diferite moduri, precum furnizarea de statistici si rapoarte legate de sanatate si fitness. In acest caz, compania deruleaza actiuni pentru ca datele sa nu conduca la utilizatori individuali si le interzice contractual destinatarilor sa ii identifice.

Studii recente arata ca unul din zece posesori de Apple Watch manifesta ingrijorari in materie de securitate, iar patru din zece sustin ca au cumparat dispozitivul pentru a face mai mult sport. Piata ceasurilor inteligente a atins in trimestrul al doilea din 2015 un nivel record de 5 milioane de unitati la nivel global, in crestere cu peste 450% fata de perioada similara a anului trecut, dintre care Apple Watch detine o cota de piata de 75%.

Niciun producator de ceasuri inteligente nu a introdus pana in prezent autentificarea in doi pasi sau blocarea accesului la dispozitiv daca parola este introdusa gresit in repetate randuri. Printre vulnerabilitatile identificate de specialistii in securitate se numara actualizari transmise necriptat, folosirea interfetelor bazate pe cloud si expunerea datelor cu caracter personal ale persoanelor care folosesc parole precare.

In 2014, peste 20 de milioane de clienti au cumparat ceasuri si accesorii inteligente, iar producatorii anticipeaza vanzari de 150 de milioane de unitati pana in 2019. Pana la sfarsitul deceniului, jumatate dintre consumatori vor avea cel putin un dispozitiv conectat la internet of things, cu o cerere puternica mai ales pentru ceasuri si gadgeturi purtabile.