​Sarbatoarea de shopping Black Friday se tine pe 27 noiembrie in pietele de traditie, iar clientii se inghesuie in magazine si nu lipsesc nici in SUA sau Marea Britanie scenele haotice. De ce se intampla asta? Retailerii gandesc totul cu grija, construiesc suspans cu mult timp inainte si au multe tehnici prin care ii fac pe clienti sa-si "piarda capul" in magazin si sa nu mai poata deosebi ofertele bune de cele deloc grozave.

Incaierare de Black FridayFoto: Captura YouTube

In Marea Britanie Black Friday nu are traditie, evenimentul fiind adus acum patru ani de cativa retaileri americani. Interesant e ca anul acesta mai multi retaileri din UK au spus ca nu vor participa, invocand cheltuielile mari cu securitatea. Au fost si anul trecut batai, lumea s-a impins pentru televizoare si pentru alte tipuri de produse, cativa oameni au fost raniti, iar dispozitivele politienesti au fost suplimentate.

Dar de ce devine lumea atat de agitata la Black Friday? Kate Nightingale, expert in psihologia consumatorilor, a explicat pentru BBC ce se intampla. Retailerii care desfasoara campaniile starnesc competitia intre clienti, competitia pentru cine ajunge sa puna mana pe foarte putinele produse reduse cu un procent foarte mare.

In plus, oamenii tin minte ca anul trecut nu si-au putut cumpara ce isi dorisera si acum vor sa se "razbune", astfel ca se duc la magazin decisi sa nu piarda ocazia. Comerciantii construiesc un sentiment de asteptare in zilele dinaintea evenimentului, ii fac curiosi pe clienti si duc campanii agresive.

Insa este atat de multa informatie, incat clientul ajunge sa fie debusolat si sa actioneze cu totul irational cand intra impreuna cu puhoiul de lume in magazin. In aceste conditii nici nu mai e de mirare faptul ca este imposibil sa gasesti produsele cu adevarat avantajoase la pret.

Rosy Boardman, lector pe probleme de fashion la universitatea din Manchester, spune ca retailerii fac astfel incat unii clienti sa aiba asteptari uriase si se creeaza o frenezie. Ca urmare, cei care nu reusesc sa cumpere produsul dorit devin frustrati si chiar violenti cu alti clienti.

Ce tactici folosesc comerciantii pentru a-i atrage pe clienti si pentru a-i convinge sa aleaga anumite produse? Kate Nightingale spune ca un element psihologic tine si de faptul ca preturile vechi sunt taiate cu linii, iar cele noi, mai mici, sunt scrise cu font-uri mari si in culori tipatoare.

Clientii pot fi atrasi spre anumite produse doar prin faptul ca spot-uri luminoase sunt indreptate spre ele. La fel si boxele din care se aude muzica pot fi puse in anumite zone ale magazinului si clientii vin la ele.

Marele minus este ca, intr-un cadru atat de bine regizat, oamenii nu mai sunt rationali si cumpara o multime de lucruri de care nu au nevoie si o multime de lucruri care nu sunt (cu mult) mai ieftine decat in zilele obisnuite.

Insa, dupa cum explica Nightingale, desi unii retaileri nu mai vor sa organizeze Black Friday, sarbatoarea de shopping nu va disparea fiindca oamenii vor mereu sa aiba multumirea ca au facut o mega-afacere cumparand un produs ieftin.