​La cel mai important eveniment european de tehnologie mobila, MWC Barcelona, tara noastra are un stand de 105 mp si participa cu 14 companii. Targul este unul specializat, dedicat intalnirilor de business, insa chiar si asa, standul Romaniei nu iese cu nimic in evidenta ca si aspect, in timp ce alte tari au avut grija sa-si faca pavilioanele mai atractive. Insa, spune seful asociatiei care s-a ocupat de participare Romaniei, fiecare companie de la noi are in medie cateva zeci de intalniri de afaceri in cele patru zile, iar in trecut discutiile de aici au generat contracte. Bugetul participarii Romaniei este de 200.000 euro, furnizati de Ministerul Economiei, iar la anul, standul ar trebui sa fie de doua ori mai mare.

Standul Romaniei la MWCFoto: HotNews

La Mobile World Congress lansarile "vedeta" sunt in uriasa hala 3 unde presa e inghesuie sa vada smartphone-uri precum Samsung Galaxy S7 sau LG G5. In hala 6, unde se afla si standul romanesc, nu prea sunt lansari de produse despre care sa scrie presa din toata lumea, insa acolo se pune accent pe discutiile de business

Pentru al cincelea an Romania are stand in hala 6 si nu este chiar rau plasat, nefiind departe de Panasonic Systems, Alcatel sau Visa. Partea mai putin buna este ca un om de afaceri care ar fi in trecere pe acolo fara sa aiba programata vreo intalnire cu o companie romaneasca, nu ar avea de ce sa opreasca la stand, fiindca mai nimic nu i-ar starni curiozitatea sa afle ceva despre IT-ul romanesc.

Luminile nu sunt grozav alese si standul este "sters" ca aspect in comparatie cu alte "pavilioane" nationale. Sunt cateva mese si scaune albe, smaartphone-uri, pliante si cataloage puse pe rafturi, insa lipseste un element care sa-i dea culoare stand-ului. Mult mai bine arata standurile unor tari precum Norvegia si Israel, de exemplu, cea din urma invitand prin intermediul ambasadelor jurnalisti din multe tari care sa scrie despre prezenta la MWC. La alte standuri nationale sunt mici vitrine cu lucruri produse de companiile din tara respectiva si in cateva exista touch-screen-uri, pentru cei interesati sa afle pe loc mult mai multe.

Asadar, standul Romaniei nu arata grozav si in acest mod este continuata o nefasta "traditie", fiindca tara noasra a avut stand-uri mediocre si la targuri internationale de turism sau de industrie. Chiar si la marile saloane auto europene, standul marcii Dacia, desi era extrem de bine plasat, era si lipsit de dinamism. Insa in acest caz trebuie facuta o mentiune esentiala: decizia si banii apartin francezilor de la Renault si nu statului roman.

Insa aspectul standului nu este elementul cheie la MWC Barcelona. Aici, firmele prezente stabilsc legaturi cu alte companii si intalnirile de afaceri sunt pe primul loc, a explicat pentru HotNews, Daniel Giurea, directorul fililaei Timisoara de la ARIES (Asociatia Romana pentru Industria Electronica si Software). "Acesta este specificul targului MWC fiindca exista o platforma de networking in care expozantii se inscriu si pot comunica usor cu alti expozanti si isi pot fixa intalniri. Desi e plin de telefoane noi, acesta este un targ business-to-business".

Particparea Romaniei s-a facut cu un buget de 200.000 euro venit de la Ministerul Economiei, ca parte a unui program de incurajare a exporturilor. Ministerul deconteaza jumatate din cheltuielile cu transportul si cazarea pentru o persoana de la fiecare firma, iar companiile trebuie sa vina pe cont propriu cu trei-patru oameni pentru a discuta si cu alti oameni de afaceri, dar si pentru a participa si la diverse conferinte. Acest lucru elimi a din start multe firme fiindca Barcelona este unul dintre cele mai scumpe orase europene, iar in timpul evenimentului de patru zile devine si mai scump.

"Din experienta pot sa spun ca la targ, fiecare firma are in medie 30-40 de intalniei de afaceri si daca 10% se concretizeaza, tot este mare lucru (...) Datorita legaturilor create aici in targ si cu discutiile ulterioare, au rezultat contracte", spune Giurea.

Cum sunt alese companiile participante? In primul, rand trebuie sa fie membrii ARIES si sa nu aiba datorii. "Noi alegem firmele care doresc in primul rand sa participe si care sunt pe ideea acestui targ". ARIES are peste 250 de companii membre, insa numai 14 au fost alese fiindca standul nu permitea mai multe ca suprafata.

Directorul ARIES-TM spune ca acum o luna a semnat contractul cu organizatorii MWC pentru ca la anul standul tarii noastre sa fie dublu ca suprafata si sa gazduiasca peste 25 de firme.

Marea majoritate a firmelor prezente anul acesta fac aplicatii software. Singurul nume cunoscut publicului larg este Allview din Brasov, companie care la Barcelona a lansat un smartphone de 2,000 de lei.

Companiile care reprezenta Romania la Barcelona sunt din Brasov (OCRMO Technology, Visual Fan - Allview), Bucuresti (Computaris, Simartis Telecom), Cluj (Altom Consulting SRL, Cabrio Investment, Evozon Systems, Softech, Zynk Software), Craiova (IT Six Global Services), Sibiu (Ropardo) si Timisoara (Eta Automatizari Industriale, Infobest Romania, M&M Medianet SRL).