Comisia Europeana a publicat rezultatele unei ample anchete in domeniul comertului electronic, concluzia fiind ca in multe cazuri consumatorii europeni sunt impiedicati sa cumpere online bunuri si continut digital din alta tara membra a UE (geoblocare). In cazul in care Comisia identifica aspecte problematice specifice in materie de concurenta in ceea ce priveste geoblocarea sau alte aspecte, aceasta ar putea initia investigatii menite sa asigure respectarea normelor UE referitoare la practicile comerciale restrictive si abuzurile de pozitie dominanta pe piata.

HotNews.roFoto: Hotnews

Constatarile initiale ale anchetei intreprinse de Comisie in sectorul comertului electronic arata ca geoblocarea este larg raspandita in UE. Aceasta situatie este cauzata partial de deciziile unilaterale ale intreprinderilor de a nu vinde in strainatate, dar si de barierele contractuale instituite de intreprinderi, care ii impiedica pe consumatori sa cumpere online in alte state membre ale UE.

Comisia Europeana a publicat primele constatari cu privire la prevalenta geoblocarii care ii impiedica pe consumatori sa cumpere bunuri de consum si sa aiba acces la continutul digital online in Uniunea Europeana. Informatiile au fost colectate de Comisie in cadrul anchetei antitrust in desfasurare intreprinsa de aceasta in sectorul comertului electronic, lansata in mai 2015.

In special, raspunsurile a peste 1 400 de comercianti cu amanuntul si furnizori de continut digital din toate cele 28 de state membre ale UE arata ca pe teritoriul acesteia se recurge in mod frecvent la geoblocare atat in cazul bunurilor de consum, cat si in cel al continutului digital. 38% din comerciantii cu amanuntul care vand online bunuri de consum si 68 % din furnizorii de continut digital care au participat la ancheta au raspuns ca recurg la geoblocarea consumatorilor din alte state membre ale UE.

Ancheta in sectorul comertului electronic este menita sa colecteze informatii de pe piata pentru a permite Comisiei sa inteleaga mai bine daca si in ce masura barierele ridicate de intreprinderi afecteaza pietele europene de comert electronic.

Geoblocarea se numara printre aspectele vizate de ancheta sectoriala. Datele si informatiile referitoare la geoblocare publicate astazi nu afecteaza constatarea oricaror aspecte problematice anticoncurentiale sau initierea oricaror cazuri antitrust. Constatarile vor contribui la analiza in desfasurare efectuata de Comisie cu privire la investigatia sectoriala pentru a identifica eventuale probleme in materie de concurenta si, de asemenea, vor completa actiunile lansate in cadrul Strategiei privind piata unica digitala elaborata de Comisie, in vederea eliminarii obstacolelor care obstructioneaza comertul electronic transfrontalier.

"Informatiile colectate in cadrul anchetei noastre in sectorul comertului electronic confirma indiciile care ne-au determinat sa lansam ancheta. Nu numai ca geoblocarea ii impiedica frecvent pe consumatorii europeni sa cumpere online bunuri si continut digital din alta tara membra a UE, ci, intr-o anumita masura, geoblocarea respectiva decurge din restrictii prevazute in acordurile dintre furnizori si distribuitori. In cazul in care o companie care nu are o pozitie dominanta pe piata decide in mod unilateral sa nu vanda in strainatate, aceasta este o chestiune care nu tine de dreptul concurentei. Atunci cand, insa, geoblocarea este rezultatul unor acorduri, trebuie sa analizam cu atentie daca exista un comportament anticoncurential, care poate fi combatut prin instrumentele UE in domeniul concurentei.", spune Margrethe Vestager, comisarul european responsabil de politica in domeniul concurentei

Tot mai multe bunuri si servicii sunt comercializate pe internet, insa vanzarile online transfrontaliere in interiorul UE cresc doar intr-un ritm lent. Constatarile initiale ale Comisiei desprinse din ancheta sectoriala publicata astazi vizeaza o practica, asa-numita geoblocare, prin care comerciantii cu amanuntul si furnizorii de continut digital ii impiedica pe cumparatorii online sa achizitioneze bunuri de consum ori sa aiba acces la servicii cu un continut digital, din cauza locului unde se afla sau a tarii lor de resedinta. Geoblocarea este un factor care afecteaza comertul electronic transfrontalier.

In unele cazuri, geoblocarea pare sa fie legata de acordurile dintre furnizori si distribuitori. Astfel de acorduri pot restrange concurenta pe piata unica, ceea ce constituie o incalcare a normelor antitrust ale UE. Totusi, aceste situatii trebuie sa fie evaluate de la caz la caz.

In schimb, daca geoblocarea se bazeaza pe decizii de afaceri unilaterale luate de o intreprindere de a nu vinde in strainatate, un astfel de comportament al unei intreprinderi care nu ocupa o pozitie dominanta pe piata se situeaza in mod evident in afara domeniului de aplicare al normelor UE in materie de concurenta.

Exista o serie de motive pentru care comerciantii cu amanuntul si prestatorii de servicii nu fac vanzari transfrontaliere si pentru care libertatea de a alege partenerul comercial ramane principiul de baza. In acest context, eliminarea obstacolelor nejustificate in materie de reglementare din calea comertului electronic transfrontalier prin masuri legislative, ca parte a Strategiei privind piata unica digitala, constituie o prioritate fundamentala a Comisiei, care va prezenta propuneri legislative suplimentare in luna mai. Obiectivul comun al masurilor de asigurare a respectarii normelor in materie de concurenta si al initiativelor legislative ale Comisiei este de a crea un spatiu in care cetatenii si intreprinderile sa beneficieze de un acces optim la activitati online si sa exercite fara oprelisti astfel de activitati, indiferent de locul lor de resedinta.

Rezumatul constatarilor initiale

Ancheta sectoriala a constatat ca 38 % din comerciantii cu amanuntul care au raspuns la intrebari si care vand online bunuri de consum, cum ar fi imbracaminte, incaltaminte, articole sportive si produse electronice de larg consum, recurg la geoblocare. In cazul acestor produse, geoblocarea se manifesta, in special, prin refuzul de a le livra in strainatate. Se recurge, de asemenea, la neacceptarea metodelor de plata straine si, intr-o mai mica masura, la redirectionarea si blocarea accesului la site-ul web. Desi majoritatea acestor geoblocari rezulta din decizii de afaceri unilaterale, 12 % din comerciantii cu amanuntul raporteaza restrictii contractuale privind vanzarile transfrontaliere pentru cel putin o categorie de produse pe care le ofera.

In ceea ce priveste continutul digital online, majoritatea (68 %) furnizorilor au raspuns ca recurg la geoblocarea utilizatorilor din alte state membre ale UE. Geoblocarea se efectueaza, in principal, pe baza adresei protocolului de internet (IP) a utilizatorului care identifica si localizeaza un computer/smartphone. 59 % din furnizorii de continut care au raspuns la ancheta au mentionat ca au obligatia contractuala fata de furnizori de a recurge la geoblocare. Exista diferente semnificative in ceea ce priveste prevalenta geoblocarii intre diferitele categorii de continut digital si intre statele membre ale UE.

Numarul respondentilor variaza de la un stat membru la altul, in principal din cauza diferitelor dimensiuni ale pietelor online in statele membre si a numarului de solicitari spontane de participare la ancheta primite de Comisie. Prin urmare, rezultatele ofera o perspectiva valoroasa cu privire la prevalenta practicilor de geoblocare in UE, dar acestea nu sunt reprezentative din punct de vedere statistic pentru pietele comertului electronic, in ansamblu. Mai multe detalii se gasesc in Fisa informativa.

Urmatoarele etape in ceea ce priveste ancheta in sectorul comertului electronic

O analiza mai detaliata a tuturor constatarilor anchetei in desfasurare in sectorul comertului electronic va fi prezentata intr-un raport preliminar care va fi publicat pentru consultare publica la jumatatea anului 2016. Acesta nu se va referi doar la geoblocare, ci si la alte aspecte problematice potentiale in materie de concurenta care afecteaza pietele europene de comert electronic. Se preconizeaza ca raportul final va fi prezentat in primul trimestru al anului 2017.

Constatarile initiale privind geoblocarea publicate astazi nu afecteaza constatarea oricaror aspecte problematice anticoncurentiale sau deschiderea oricaror cazuri antitrust.

In cazul in care Comisia identifica aspecte problematice specifice in materie de concurenta in ceea ce priveste geoblocarea sau alte aspecte, aceasta ar putea initia investigatii menite sa asigure respectarea normelor UE referitoare la practicile comerciale restrictive si abuzurile de pozitie dominanta pe piata (articolele 101 si 102 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene - TFUE). ). Orice masura de asigurare a respectarii normelor in materie de concurenta ar trebui sa se bazeze pe o evaluare de la caz la caz, care ar include, de asemenea, o analiza a posibilelor justificari pentru restrictiile identificate.

Ancheta in sectorul comertului electronic a fost lansata la data de 6 mai 2015, pentru a permite Comisiei sa identifice eventuale aspecte problematice in materie de concurenta pe pietele europene de comert electronic.

Ancheta sectoriala completeaza alte actiuni menite sa elimine obstacolele din calea comertului electronic transfrontalier, prevazute in Strategia privind piata unica digitala, elaborata de Comisie si adoptata in aceeasi zi. Astazi, Comisia a publicat raportul sau complet privind rezultatele consultarii publice referitoare la geoblocare (mai multe informatii aici), ca parte a strategiei. De asemenea, Comisia a realizat o ancheta bazata pe metoda ¬clientului misterios¬ prin care s-a analizat prevalenta geoblocarii si a tehnicilor restrictive teritoriale utilizate in diferite sectoare din UE. In luna mai, Comisia va propune un pachet legislativ menit sa impulsioneze comertul electronic in UE.