Estonia este o tara cu totul speciala in UE prin faptul ca aproape orice acte pot fi obtinute online, iar in viata trebuie sa mergi doar o data sau de doua ori la ghisee. Estonia vrea sa mai stabileasca inca o premiera si este pe cale sa devina prima tara UE care creeaza un cadru legal foarte clar pentru aplicatii online de transport precum Uber. De ce se intampla asta si care ar fi castigul puteti citi in articolul realizat dupa un interviu cu parlamentarul Kalle Palling, initiatorul legii. Este important de mentionat ca in Estonia ofera un cadru special favorabil unei astfel de legi, cadru care nu se regaseste in prea multe tari europene.

HotNews.roFoto: Hotnews

In timp ce in mai multe tari UE, aplicatiile de ride-sharing precum Uber primesc interdictii, sunt contestate in instanta si fac obiectul unor mitinguri ale taximetristilor, micutul stat baltic Estonia (1,2 milioane locutiori) este aproape de adoptarea unor legi care incurajeaza aceste aplicatii.

Doua aplicatii locale, Taxify si Wisemile, stau cel mai bine, insa legea va ajuta si Uber, daca va fi adoptata. Acum a trecut se prima camera a parlamentului estonian, se discuta in a doua si exista mari sanse sa intre in vigoare pana la vara.

Initiatorul legii, Kalle Palling, a explicat pentru HotNews.ro ca estonienii sunt foarte incantati de aceste aplicatii, iar statul trebuie sa tina cont de asta si sa le faca mai usor de folosit. "Sunt utile, costa putin si in multe familii nici nu mai este nevoie de o doua masina", spune el.

"Nu poti pur si simplu sa inchizi internetul si nu putem nici nega faptul ca aceste aplicatii exista. Asa ca cel mai bine le cream un cadru de reglementare si colectam si taxe", mai spune cel care a gandit legea.

Nu sunt taximetristii furiosi? Palling spune ca nu, mai ales ca multi dintre ei sunt prezenti pe astfel de aplicatii de ride-sharing. "Fata de alte tari, Estonia a decis sa incurajeze total libera concurenta, nu sa limiteze numarul de taxiu-uri. Spre exemplu, Helsinki a limitat numarul de taxi-uri la 1.200, in timp ce in Tallinn, un oras mult mai mic, sunt 4.000 si numarul poate creste".

Clientul va fi cel mai castigat daca legea va trece, spune parlamentarul. fiindca oferta se va diversifica. "Uneori, la 5 dimineata trebuie sa astepti jumatate de ora pentru un taxi in Tallinn", spune Palling care adauga ca o calatorie cu taxi-urile obisnuite costa si 20 de euro inainte de aparitia acestor aplicatii online datorita carora preturile au scazut chiar si la jumatate.

Proeictul de lege face o diferenta clara intre aceste aplicatii de ride-sharing si taxi-urile clasice. Masinile Taxify sau Uber nu vor putea folosi benzile speciale pentru autobuze, nu vor putea sta in statii de taxi-uri si nici sa "culeaga" clienti de pe strada. Masinile operate sub egida acestor servicii nu trebuie sa aiba asepct similar cu taxi-urile, iar plata trebuie sa se faca doar intr-un sistem electronic, in niciun caz cash.