Premierul norvegian Erna Solberg s-a plans pe Facebook ca i s-a sters o postare in care pusese si celebra poza a fetitei arse cu napalm in razboiul din Vietnam. Solberg spune ca nu este normal ca Facebook sa "editeze istoria". Controversa a pornit dupa ce Facebook a sters multe postari in care aparea poza, iar cel mai mare ziar din Norvegia a protestat dur. Este, se pare, primul caz in care Facebook cenzureaza un prim-mimistru.

Poza in cauza in ziarul AftenpostenFoto: Captura Aftenposten

Erna Solberg a spus ca in timp ce era intr-un avion pe ruta Oslo-Trondheim, Facebook a sters postarea in care pusese fotografia facuta in 1972 de fotograful vietnamez Nick Ut Cong Huynh pentru agentia AP.

Solberg a pus o noua postare in care spune ca, desi Facebook are intentii bune cand sterge astfel de imagini, in acest caz nu este normal ca Facebook sa "editeze istoria comuna". Premierul spune ca Facebook ar trebui sa modifice politica de editare, fiindca reteaua cu 1,6 miliarde de oameni are o responsabilitate uriasa.

"Vreau ca ai mei copii, dar si altii, sa creasca intr-o societate in care istoria este predata asa cum a fost. O societate din care ei sa invete din greselile facute in trecut".

Controversa a pornit de la decizia Facebook de a sterge o postare a redactorului Tom Egeland in care era prezenta si poza ce poarta numele "Teroarea Razboiului" (castigatoare a Premiului Pulitzer), reprezentand mai multi copii fugind din calea razboiului, printre care si o fetita dezbracata complet. Aftenposten a relatat despre stergerea postarii intr-un alt articol pe care l-a distribuit de asemenea pe Facebook, dar si acesta a fost sters, dupa un scurt avertisment pe e-mail din partea retelei de socializare.

"Orice fotografii reprezentand persoane ale caror organe genitale, fese sau, in cazul femeilor, sani complet dezgoliti, vor fi sterse", se explica in atentionarea din partea Facebook.

"Desi sunt redactor-sef al celui mai mare ziar din Norvegia, trebuie sa constat ca imi limitati spatiul de exprimare a responsabilitatii mele editoriale", a mai spus Hansen in scrisoarea deschisa.

Editorialul de la Aftenposten vine la un moment in care Facebook se afla in centrul atentiei din cauza pozitiei dominante pe care o are in diseminarea informatiei la nivel global. Companiile media sunt dependente de Facebook pentru a ajunge la publicul online.

Conform unui studiu al Pew Research Center din 2016, 44% dintre adultii din Statele Unite ale Americii citesc stirile de pe Facebook. Popularitatea Facebook inseamna ca algoritmii sai pot exercita o putere uriasa asupra opiniei publice. Un raport din mai 2016 al Gizmodo care arata ca procedeul de evaluare a trendurilor din postarile de pe Facebook ar elimina in mod delibrat postarile referitoare la partidul conservativ a iscat o alta controversa. Inlocuirea editorilor responsabili cu stabilirea acestor trenduri cu un algoritm nu a adus rezultate mai bune, intrucat acesta a dus la promovarea unor stiri false.