Snapchat, aplicatie construita pe ideea mesajelor care dispar la cateva secunde dupa ce sunt citite, are doar cinci ani de existenta, insa este aproape de o listare record. Surse citate de presa internationala spun ca in martie 2017 s-ar putea lista la New York si ca ar ajunge sa valoreze 25 miliarde dolari. Aplicatia folosita de foarte multi tineri obtine venituri tot mai importante si isi deschide birouri in tot mai multe locuri din lume. Are zilnic 150 de milioane de utilizatori, dintre care o treime in Europa.

SnapchatFoto: Flickr

Evan Spiegel este numele celui care a avut in 2011 ideea de a lansa ceva neobsinuit: o aplicatie de mesagerie pentru mobil la care mesajele trimise dispar la foarte scurt timp dupa ce sunt citite de destinatar. Acum, cel care trimite poate seta timpul dupa care mesajul se autodistruge, intervalul fiind intre una si zece secunde.

Colegii lui Spiegel de la Stanford University nu s-au aratat impresionati de idee, insa nu a contat. Adolescentil au fost categoria de public absolut incantata de ideea unor mesaje care dispar automat. Utilizatori vizioneaza zilnic un total de 10 miliarde de video-uri scurte.

Acum, Snapchat s-a dezvoltat enorm si se spune ca Morgan Stanley si Goldman Sachs sunt bancile alese de companie pentru a o ghida spre listare, peste aproximativ sase luni.

Compania si-a crescut mult numarul de useri si incepe sa obtina venituri tot mai mari din publicitate. Daca anul trecut au fost doar 59 milioane dolari, anul acesta sunt estimate 350 milioane dolari, iar la anul, un miliard.

Snapchat a devenit celebra si fiindca in 2013 ar fi refuzat o oferta de preluare venita de la Facebook, oferta despre care sursele spun ca ar fi fost de 3 miliarde dolari. La jumatatea lui 2013 se spunea ca Snapchat ar valora cam 800 milioane dolari, iar in vara lui 2015 undeva intre 10-12 miliarde dolari. In mai 2016 era evaluata la 18 miliarde dolari.

De ce a avut atat de mare succes aplicatia? Adolescentilor le-a placut mult ideea unei aplicatii prin care pot sa se exprime mai liberi si sa trimita ce poze si ce video-uri vor, stiind ca acestea vor disparea imediat, deci nu vor putea fi compromisi.

Insa aplicatia are si o parte mai intunecata fiindca a incurajat si trimiterea unor clipuri sau fotografii indecente, cu continut sexual explicit intre adolescenti. Pe Facebook multi nu au curaj sa puna poze explicite fiindca mesajele raman acolo si pot fi usor share-uite. Au existat multe cazuri in care baietii s-au razbunat pe foste iubite, facand publice poze indecente din trecut cu acestea.

Evident ca userii de Snapchat pot fotografia ecranul telefonului, astfel ca disparitia imaginii compromitatoare nu va fi definitiva. Mai mult, in 2015 Snapchat a lansat un serviciu prin care, contra cost, poti revedea cateva mesaje din trecut. Totusi, ideea mesajelor efemere pe care a fost construita aplicatia ramane in picioare.

Snapchat nu este foarte cunoscuta in Romania, insa in SUA, compania sustine ca 60% dintre tinerii intre 13 si 34 de ani care detin un smartphone sunt si utilizatori ai aplicatiei.

Este clar ca aplicatia mobila a devenit un fenomen in randul adolescentilor si a lansat o serie de servicii cu care sa monetizeze succesul: parteneriate cu diverse institutii de presa pentru share-uirea de continut media, dar si parteneriate cu companii, pentru selfie-uri personalizate.

In aprilie compania Snap a deschis un birou la Sydney, iar luna aceasta a deschis un alt birou, la Paris. Pe plan mondial compania are cateva sute de oameni pe vanzari si continua extinderea.

Surse: Guardian, BBC, Financial Times